Gå til innhold

Ny testskala


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nokia 3650 er i dag en rett under middels telefon. Du kan få adskillig bedre og mindre Symbian-telefoner for noenlunde den samme prisen.

 

SX1 får en rett over middels score. Jeg har aldri vært særlig glad i telefonen, og synes ikke den fortjener noe bedre enn 'litt over middels' slik det argumenteres for i testen.

 

Forøvrig har vi diskutert SX1-testen i det vide og brede allerede, må nesten få henvise til den tidligere tråden:

http://forum.amobil.no/index.php?showtopic=199687&st=20

 

Jeg er klar over at man rent subjektivt har problemer med å godkjenne terningkast på 3-4 for relativt gode telefoner, men dette tror jeg har med at andre publikasjoner ikke bruker skalaen helt korrekt.

 

Slik vi legger det opp nå vil terningkast 4 være et bra resultat, fordi det er over middels.

Lenke til kommentar
Nokia 3650 er i dag en rett under middels telefon. Du kan få adskillig bedre og mindre Symbian-telefoner for noenlunde den samme prisen.

 

Der må jeg få arrestere deg.

 

Nokia 3650 koster, i følge deres egen prisguide, kr 2395.

Neste Symbianmodell, som er mindre en 3650, koster 3594. Dette er Siemens SX1. Det er over 1000kr i forskjell, og ikke bare "noenlunde samme prisen" ;)

Lenke til kommentar

Den nye testskalaen på amobil viser bare hvor vanvittig det er med terningkast.

tenk å gi 6600 en 6'er og SX1 4'er! Jeg tror faktisk ikke dere har testet telefonene særlig grundig. jeg har selv fått en del erfaring med begge disse telefonene og SX1 utklasser 6600 på de fleste områder. Dette gjelder selv på et område som å sende SMS der balansen i SX1 er meget god men 6600 nermest faller ut av hånden da den har små taster som er plassert nederst på telefonen...

Jeg har foresten enda tilgode å se en 6600 uten pixelfeil.

Dere skriver også i testen at SX1 har TFD skjerm! kanskje dere burde kontrollere dette?(noe dere har gjort da dere skriver i Spesifikasjonen den har TFT)

6600 har muligens noe bedre kontrastforhold, men at den har bedre fargegjenngiving er rett og slett sludder.

Dere skriver videre at dere opplevde dårlig talekvalitet?(dette er senere kommentert i en korrigering)... men dere har ikke fjernet kommentaren, noe som viser at dere ønsker å fokusere negativt.

Når det gjelder tilpassede ringetoner lurer jeg jeg på hva dere mener? Man kan da tilpasse så mange ringetoner man ønsker! (lureri?)

Noen ting angående kamera og video: Dere sier dere testet med FW06, og jeg har selv testet kamera med denne FW mot 6600 og kunne ikke være mer uenig med dere på det området (tror nok at dere har fusket litt her). Når det gjelder video så skriver dere at man enten kan velge ca 10 sek (95 KB som er maks grense for MMS) eller til minnekortet er fullt (uten lyd), men det finnes en funksjon til hvor man kan fime i ca 1 min med lyd.

 

Dere må huske på at det finnes en del godtroende personer der ute som stoler blindt på deres tester, noe som kommer frem ganske ofte i diskusjonsforumet.

Etter min mening må dere endre totalt på måten dere vurderer telefonene på, og gå bort fra terningkast som er for dumt i en slik sammenheng, og heller finne nye måter slik som % (1-100) feks.

Hvis dere foretrekker enkelte fabrikater fremfor andre bør dere nevne dett også slik at man skjønner at dere er upartiske!

Lenke til kommentar
Ikke glem N-Gage og N-Gage QD ;)

 

N-gage er større en 3650, og N-gage QD er ikke kommet ut enda, så det blir litt feil og nevne den.

 

Det blir litt som og si "Samsung E700 sitt kamera er ganske bra, men S700 sitt kamera blir utrolig mye bedre, så jeg gir E700 sitt kamera terningkast 2"

Lenke til kommentar

Orker og gidder ikke sette meg inn i diskusjonen, men en 4 til den beste mobilen på det norske markedet sier egentlig sitt.

 

Rett og slett tåpelig.

 

edit: Jeg burde vel heller tatt opp dette i diskusjonstråden om SX1-testen på ris&ros, beklager.

 

Til topic kan jeg si: Bra at dere nå bruker hele terningkastskalaen. Det burde jo egentlig være en selvføøge :ermm:

Endret av arehei
Lenke til kommentar
hva med å fjerne hele karater skalaen ? slik som hw.no har gjort i sine tester?

Mye enklere. Skriv heller litt utfyllende + og - med telefonen.. og vips så savner man ikke karater skalaen som aldri blir rettferdig for noen.

Den støtter jeg :thumbup: Kanskje dere kan få med hvilken målgruppen den mobilen dere tester passer best for,nybegynnere,mellomklasse,proff,mote osv?Om dere ikke har allerede gjort det før da :roll:

Lenke til kommentar

går jo ann å gi poeng for hver del og så finne gjennomsnittet.

 

Men det at dere klager på sx1 er jo deres mening, og de som skriver testen kan ha en annen mening. Liker dere det ikke så kan dere jo kjøre inn en test på brukertester som er like omfattende som amobil sin

Lenke til kommentar

Hva med vekttal for de forskejllige gruppene..

 

Eksemeplvis;

Skjerm; Vekttall 4 , 10 poeng = 40

Tastert;

Funksjonalitet;

osv..

Så kan maks oppnåelig totlat bli eksemeplvis 100 - da er det lettere å få en mer nøyaktig skala.

For det er jo slik at enkelte ting faktisk TELLER mer enn det andre.

Lit sånn typisk Tv2 hjepler deg "Dårlig brukermanual trekker desverre produktet ned fra smilefjes"

:-|

Baserer man seg på et vekttalssytem kan også billig telefoner score høyt.

En tendens her på amobil er at renspikka billigtelefoner får en dårlig karakter. AT TELEFONEN HAR FÅ TEKNISKE FINESSER BETYR IKKE AT DEN ER DÅRLIG!

Lenke til kommentar
SX1 får en rett over middels score. Jeg har aldri vært særlig glad i telefonen, og synes ikke den fortjener noe bedre enn 'litt over middels' slik det argumenteres for i testen.

Moa så er deres tester en reflekjon av deres personlige holdning til telefonene, og ikke en subjektiv test. HUFF!

Lenke til kommentar
hva med å fjerne hele karater skalaen ? slik som hw.no har gjort i sine tester?

Mye enklere. Skriv heller litt utfyllende + og - med telefonen.. og vips så savner man ikke karater skalaen som aldri blir rettferdig for noen.

Det var en mye bedre ide enn dagens terningkast.

 

Terningene er svært misvisende. Spesielt når dere forandrer de etterhvert. Jeg skjønner at det er vankelig dersom en eldre telefon får høyere karakter enn en nyere og bedre pga nye standarder. Desto større grunn til innføre ny skala.

Lenke til kommentar

Vi har flere ganger vært inne på tanken å fjerne terningkastene fra testene, da folk rett og slett vier dem for mye oppmerksomhet i forhold til innholdet i testen.

 

Problemet er at terningkast er svært enkle og oversiktlige, og er noe folk både forstår seg på og setter pris på å ha - enten det er tester av mobiltelefoner eller CD-plater.

 

Vi kommer til å sette oss ned og vurdere hvordan vi skal bygge opp testskalen fremover, men kommer nok til å holde oss til terningkast i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

ZeR0: Nå er hele amobil.no på vei rett i dass...

 

For å redde seriøsiteten og (fortsatt) være en troverdig mobil-test side, er dere nødt å gjøre som fjerne terningkastene, og heller gjøre som Stig-Arne foreslår: Fjern terningkast, og lag en skikkelig liste over positive og negative ting..

 

Alt blir bare feil slik det fremstår pr. i dag. Og det vil aldri fungere å drive å endre/oppdatere gamle tester. Som jeg nevnte en annen plass, er det bedre å bare skrive tydelig hvilken dato telefonen er testet, og at det må taes i betraktning når testen leses.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Enig med Stig-Arne og SkrueMcDuck. Jeg tror en utfyllende liste over positive og negative sider ved en telefon + poengsystem er langt mer interessant enn et terningkast.

 

ZeR0 skriver at terningsystemet "er noe folk både forstår seg på og setter pris på å ha", men hvem i all verden forstår seg ikke på et poengsystem som går fra 0-100? Poengsystemet vil jo bare understreke at det, i mange tilfeller, er små marginer som skiller de forskjellige telefonene - noe et terningkast aldri vil kunne vise. Og det å sammenlikne testing av mobiltelefoner og CD'er blir bare for dumt. På CD'er det helt greit å bruke terningkast ettersom det er snakk om personlig smak og det ikke skal tas hensyn til noe i nærheten av så mange faktorer som på en mobiltelefon.

 

Jeg tror uten tvil at amobil's lesere er tjent med et vurderingssystem som er mer nøyaktig, utfyllende og rettferdig. Flesteparten her er sikkert smarte nok til å kunne sette pris på noe bedre enn et terningkast ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...