Gå til innhold

TEST: Budsjettduell: RV280 vs NV34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Club 3D 9200 kortet er kliss likt mitt Powercolor 9200 kort. Selv merkingen på kortet er likt.

Også esken (bare forskjellig trykk) og medfølgende software/kabler ser ut til å være det samme.

Samme produsent antar jeg?

 

En liten kommentar til det Club3D 9200 kortet (forutsatt at det er det samme som powercolor 9200):

Jeg tok av kjøleribben på mitt kort, bare sånn for morro skyld for å se. Til min store forbauselse så fant jeg følgende;

- Det var ikke brukt goop mellom kjøler og gpu

- Festeklipsene var så løse at kjøleren faktisk hadde en glippe (ca 0.1mm) til gpu'en. Ettersom et slikt kort normalt sitter med kjøleren nedover, så vil kjøleren henge i løse luften.

- Ektremt dårlig finish på undersiden av ribben.

 

Nå skal det legges til at til tross for disse feilene så har jeg aldri opplevd problemer med overoppheting eller artifacts på dette kortet.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Dette var en skikkelig grundig og bra test! Og jeg synes det er bra at dere tester budsjett-vennlige varer, det kan være like interessant å se hvordan det duger som dyrere ting.

 

Ifølge prisguiden kan kort med disse brikkesetta med 128 mb ram skaffes til under 500 kr. Det har dere ikke tatt hensyn til i testen, dette gir god verdi jamfør 9600-kort.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Bra test! Flott skrevet og gjennomført. Men jeg har som normalt noen kommentarer .. ;) :

 

- Denne testen burde kommet for ca 1/2 år siden.

 

- Det ville vært fint med en oppsummering med ytelse på 9200 vs 5200 i en tabell. F.eks med 9200 som utgangspunkt (100%) og ytelsen på 5200 i prosent av dette.

 

- Jeg synes resultatene i Unreal Tournament 2003 CTF-citadel flyby HQ så litt rare ut. Kanskje du kan bekrefte at de faktisk var slik:

Radeon 9200 1024x768: min 30,6 FPS

Radeon 9200 1280x1024: min 39 FPS

og

GeforceFX 5200 1024x768: min 8,5 FPS

GeforceFX 5200 1280x1024: min 9,5 FPS

Litt rart at FPS ØKER ved økende oppløsning.

 

-diagrammene kunne også vært utstyrt med bakgrunnsfarger: f.eks slik:

### 0-30 FPS rød for "ikke spillbart"

### 30-60 FPS gul for "middels spillbart"

### 60+ FPS grønn for "godt spillbart"

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
-diagrammene kunne også vært utstyrt med bakgrunnsfarger: f.eks slik:

0-30 FPS rød for "ikke spillbart"

30-60 FPS gul for "middels spillbart"

60+ FPS grønn for "godt spillbart"

Hehe. Joda bra tanke, men er det egentlig noen som klarer å lese det som står med gul skrift?

Hmm.. Jeg får vel endre på det.

Lenke til kommentar

Hmm, trenger vist hjelp til noe smått.

Jeg har nemlig en Geforce FX5200, og jeg bruker den siste 3.53 av nVidias referanse-drivere.

 

Så skulle jeg prøve meg dette med overklokking mulighetene ved å gjøre som hardware har publisert, så støtter jeg på problem.

 

Har jo NVTweak mappe i regedit, men jeg ser ingen overklokking muligheter i display properties.

 

Forøvring: det er en del ting i den mappen.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar
Hmm, trenger vist hjelp til noe smått.

Jeg har nemlig en Geforce FX5200, og jeg bruker den siste 3.53 av nVidias referanse-drivere.

 

Så skulle jeg prøve meg dette med overklokking mulighetene ved å gjøre som hardware har publisert, så støtter jeg på problem.

 

Har jo NVTweak mappe i regedit, men jeg ser ingen overklokking muligheter i display properties.

 

Forøvring: det er en del ting i den mappen.

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Global\NVTweak]
"Coolbits"=dword:ffffffff
"NvCplEnableHardwarePage"=dword:00000001
"NvCplEnableAGPSettingsPage"=dword:00000001 

 

legg dette inn i en regfil, så kjører du den. Da vil du finne det under Display prop->settings->advanced->geforce XXXX->clock freq. (den regfila til hw.no har jeg aldri fått enabla den klokkesiden med)

Lenke til kommentar
Hmm, trenger vist hjelp til noe smått.

Jeg har nemlig en Geforce FX5200, og jeg bruker den siste 3.53 av nVidias referanse-drivere.

 

Så skulle jeg prøve meg dette med overklokking mulighetene ved å gjøre som hardware har publisert, så støtter jeg på problem.

 

Har jo NVTweak mappe i regedit, men jeg ser ingen overklokking muligheter i display properties.

 

Forøvring: det er en del ting i den mappen.

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Global\NVTweak]
"Coolbits"=dword:ffffffff
"NvCplEnableHardwarePage"=dword:00000001
"NvCplEnableAGPSettingsPage"=dword:00000001 

 

legg dette inn i en regfil, så kjører du den. Da vil du finne det under Display prop->settings->advanced->geforce XXXX->clock freq. (den regfila til hw.no har jeg aldri fått enabla den klokkesiden med)

Thanx.. funka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...