Gå til innhold

Pokémon GO-utvikleren svarer på kritikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok at de svarer på kritikken, men det skulle ikke vært slik kritikk til å begynne med. Desverre så er det veldig sjelden at spill der en må være koblet til spillets servere fungerer godt i starten.

 

Hvorfor kan ikke utviklerne gjøre seg ferdig før de gir ut noe? Da må jeg si at det er bedre med Early Access, da blir det hvertfall presisert at det ikke er klart og at man kan/ vil møte på diverse uferdige ting og feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at de svarer på kritikken, men det skulle ikke vært slik kritikk til å begynne med. Desverre så er det veldig sjelden at spill der en må være koblet til spillets servere fungerer godt i starten.

 

Hvorfor kan ikke utviklerne gjøre seg ferdig før de gir ut noe? Da må jeg si at det er bedre med Early Access, da blir det hvertfall presisert at det ikke er klart og at man kan/ vil møte på diverse uferdige ting og feil.

 

Er vel ingen utviklere som forventer en SÅ sinnsyk pågang som det har vært siden lanseringen?

Dessuten lanserte de det i midten av sommeren, noe som er et sjakktrekk og penger er alltid i førersetet uansett. I hvert fall hos Nintendo som har hatt noen harde måneder på børsen siden Wii U kom ut.

 

Imo kunne det vært mye, mye verre. Det tok litt tid før jeg fikk startet spillet første gangen, men nå går det som smurt.

Uten en ordentlig sporingsfunksjon for å finne Pokémons er det litt tungvint og tilfeldig ennå, men dette blir garantert jobbet med så snart serverne er stabile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...

Desverre så er det veldig sjelden at spill der en må være koblet til spillets servere fungerer godt i starten.

Hvorfor kan ikke utviklerne gjøre seg ferdig før de gir ut noe? Da må jeg si at det er bedre med Early Access, ...

Litt forsvar av utvikler;

Akkurat dette er vanskelig å forutse siden utviklere ikke har noen mulighet til å simulere/teste ti-tusenvis av samtidige brukere. Kapasitetsproblemer kan oppstå eksternt (ISP, fysisk infrastruktur), i lokal hardware (routere, maskinvare/servere), i tredjeparts programvare (database, os) eller i eget produkt.

 

Ofte får en ikke mange nok samtidige brukere i en "early access" / "beta" fase. Særlig dersom en lager noe som "tar av" slik dette produktet har gjort. Så slike "lanserings utfordringer" for nye produkter må en nok leve med i lang tid fremover enten det gjelder spill eller annet.

Lenke til kommentar

Bra dem stenger sider som PokeVision da det takser serverene unødvendig og det er juks i mine øyne. Er ikke rart det hindrer utvikling av spillet om en stadig må jobbe med server problemer.

 

Men å forklare eller engang prøve å forklare utfordringene med server baserte spill på dette nivået antall brukere er som å prøve å forklare en 3 åring hva solsystemet er for noe. 

Endret av LarZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns det burde kommet bedre frem at det er en betaversjon vi spiller på. Appen er (atm) i versjon 0.31, gleder meg til v1.0.

 

Hva fabler du om? Spillet er offisielt lansert og er ikke i noen BETA-utgave. Versjonnummer har jo fint lite med saken å gjøre, og utgaven til iOS er forøverig v1.1.1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Syns det burde kommet bedre frem at det er en betaversjon vi spiller på. Appen er (atm) i versjon 0.31, gleder meg til v1.0.

 

Hva fabler du om? Spillet er offisielt lansert og er ikke i noen BETA-utgave. Versjonnummer har jo fint lite med saken å gjøre, og utgaven til iOS er forøverig v1.1.1.

Apple store godtar ikke apper med v0. et eller annet, går du inn i selve spillet kan du se riktig versjonsnummer.

Lenke til kommentar

Greit nok at de svarer på kritikken, men det skulle ikke vært slik kritikk til å begynne med. Desverre så er det veldig sjelden at spill der en må være koblet til spillets servere fungerer godt i starten.

 

Hvorfor kan ikke utviklerne gjøre seg ferdig før de gir ut noe? Da må jeg si at det er bedre med Early Access, da blir det hvertfall presisert at det ikke er klart og at man kan/ vil møte på diverse uferdige ting og feil.

Er vel ingen utviklere som forventer en SÅ sinnsyk pågang som det har vært siden lanseringen?

Dessuten lanserte de det i midten av sommeren, noe som er et sjakktrekk og penger er alltid i førersetet uansett

 

Du vet at de fleste leier serverplass? Så sant de ikke eier de fysiske serverne så er det et lite problem å inngå en "overkill avtale" og justere den etter en gitt stabiliseringsperiode. Det vil koste litt, men det kan koste mer at spillere gir F i spillet pga problemer.

 

...

Desverre så er det veldig sjelden at spill der en må være koblet til spillets servere fungerer godt i starten.

Hvorfor kan ikke utviklerne gjøre seg ferdig før de gir ut noe? Da må jeg si at det er bedre med Early Access, ...

Litt forsvar av utvikler;

Akkurat dette er vanskelig å forutse siden utviklere ikke har noen mulighet til å simulere/teste ti-tusenvis av samtidige brukere. Kapasitetsproblemer kan oppstå eksternt (ISP, fysisk infrastruktur), i lokal hardware (routere, maskinvare/servere), i tredjeparts programvare (database, os) eller i eget produkt.

 

Ofte får en ikke mange nok samtidige brukere i en "early access" / "beta" fase. Særlig dersom en lager noe som "tar av" slik dette produktet har gjort. Så slike "lanserings utfordringer" for nye produkter må en nok leve med i lang tid fremover enten det gjelder spill eller annet.

 

Å forutse eksplosjonen går ikke (vel dette er Pokèmon så de burde visst det :p ) og testing på en så stor skala er vanskelig'ish. Så vidt jeg har fått med meg så er det ikke softwaren som er tullete, men servere/ kapasitet, se svar over.

 

Poenget med at jeg nevnte Early Access var at da er det klinkende klart at dette ikke er et ferdig produkt, da vet spillerne hva de går til i forhold til det at ting ikke alltid funker. Hadde de hatt en beskjed når man starter softwaren som sier at de har en "justeringsfase" el.l. så vil folk godta problemene lettere.

Lenke til kommentar

 

...

Desverre så er det veldig sjelden at spill der en må være koblet til spillets servere fungerer godt i starten.

Hvorfor kan ikke utviklerne gjøre seg ferdig før de gir ut noe? Da må jeg si at det er bedre med Early Access, ...

Litt forsvar av utvikler;

Akkurat dette er vanskelig å forutse siden utviklere ikke har noen mulighet til å simulere/teste ti-tusenvis av samtidige brukere. Kapasitetsproblemer kan oppstå eksternt (ISP, fysisk infrastruktur), i lokal hardware (routere, maskinvare/servere), i tredjeparts programvare (database, os) eller i eget produkt.

 

Ofte får en ikke mange nok samtidige brukere i en "early access" / "beta" fase. Særlig dersom en lager noe som "tar av" slik dette produktet har gjort. Så slike "lanserings utfordringer" for nye produkter må en nok leve med i lang tid fremover enten det gjelder spill eller annet.

 

 

Men spillet har vel ikke vært noe teknisk mesterstykke på ikke-server-realterte ting heller?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Syns det burde kommet bedre frem at det er en betaversjon vi spiller på. Appen er (atm) i versjon 0.31, gleder meg til v1.0.

Hva fabler du om? Spillet er offisielt lansert og er ikke i noen BETA-utgave. Versjonnummer har jo fint lite med saken å gjøre, og utgaven til iOS er forøverig v1.1.1.

Apple store godtar ikke apper med v0. et eller annet, går du inn i selve spillet kan du se riktig versjonsnummer.

:)

 

 

Støtter også oppklaring rundt om det er Apple som forvirrer brukerene sine, eller om spillet faktisk er forbi beta fasen.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men versjonsnummer er da irrelevant? Spillet er markedsført som lansert og markedsfører ikke som noen test eller betautgave.

 

Spiller ingen rolle om det har v0.1 eller v100.1. Dette kan slettes ikke regnes som noen BETA så hvorfor folk driver å tuller med dette er for meg en gåte.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men versjonsnummer er da irrelevant? Spillet er markedsført som lansert og markedsfører ikke som noen test eller betautgave.

 

Spiller ingen rolle om det har v0.1 eller v100.1. Dette kan slettes ikke regnes som noen BETA så hvorfor folk driver å tuller med dette er for meg en gåte.

 

Vil virkelig ikke si at det er irrelevant da det er en stor forskjell på 0.1 og 1.0. Om dette er en beta eller ikke kan jeg ikke svare på da jeg har aldri vært borte i en app som var i beta eller hørt om det. For meg er det ihvertfall tydelig at vi ikke spiller det ferdig produktet, da Niantic selv sa at vi nå kun spiller 10% sv hva de har planlagt for spillet på Comic Con og at de fjerner essensielle elementer i appen som om det ikke skulle vært en big deal. Du har helt rett i at dette ikke har blitt markedsført som en beta, men det trenger ikke å bety at det ikke er det heller. Hva du velger å tolke dette som får være opp til deg, for meg er det ihvertfall tydelig at vi ikke spiller et ferdig produkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men spillet har vel ikke vært noe teknisk mesterstykke på ikke-server-realterte ting heller?

Min post var på generelt grunnlag.

Hvor godt nettopp dette produktet er har jeg ingen formening om. Jeg tok en 10 minutters titt (før det ble avinnstallert) tidligere i sommer, så jeg er uten erfaring.

Forøvrig; Til helga går jeg kyststien, Ødegården-Stavern, vi gjør turen garentert uten "pokestop". Heldigvis.

Spiller ingen rolle om det har v0.1 eller v100.1.

Jepp. Versjons nummer har lite å gjøre med produktstatus rent generelt. Noen utviklere liker å binde slikt sammen, andre ikke. Så antagelser ut fra versjonsnummer alene er svært upålitelig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...