Gå til innhold

Nye MacBook Pro får trolig fingeravtrykkleser og OLED-skjerm på tastaturet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettopp kjøpt MacBook Pro 15R (Late 2013) til 8000 kr. Beste kjøpet jeg har gjort. Fantom-maskin. :) At den blir tynnere, er ikke så farlig, ettersom nåværende veier 2 kg. Om dette går utover A) batteritid, B) høyttalere, C) tastatur, D) porter, E) kjøling, F) komponent-valg, så tror jeg ikke at en OLED ekstra-skjerm kan redde noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det høres fint ut. Om ytelsen forblir ca. som i dag, batterilevetiden likeså, vekta går ned og den får touch-bar og USB-C er det en perfekt maskin for meg. 

 

Bruker en Macbook som eneste maskin i dag og savner lite, men kunne godt hatt bittelitt per kraft noen ganger til RAW-behandling, og oled-bar høres jo morsomt ut. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Razer er vel de som har brukt skjerm på tastaturet på en best måte til nå?

 

Husker ikke om det var touch, men det var hvertfall en skjerm som erstattet numpad området. Kunne gi informasjon i spill blant annet. Så dette blir jo åpenbart noe annet.

 

Razer og ja, er på ingen måte noe nytt da. Blir garantert lovpriset som noe nytt fra Apple

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lenovo X1 carbon 2014 hadde en slik skjerm på toppen:

http://www.notebookcheck.net/uploads/tx_nbc2/lenoTHINKcarbon_2.jpg

De gikk tilbake til vanlige taster, vet ikke hvorfor.

 

Fordi en vesentlig funksjon med taster er at du kan føle dem. Det er plenty av maskiner med touch-skjerm på markedet. Det er som oftest en grunn til at folk heller velger en laptop med tradisjonelt tastatur.

 

Merk også at remapping av taster aldri har krevd relabling av taster

Lenke til kommentar

 

Lenovo X1 carbon 2014 hadde en slik skjerm på toppen:

http://www.notebookcheck.net/uploads/tx_nbc2/lenoTHINKcarbon_2.jpg

De gikk tilbake til vanlige taster, vet ikke hvorfor.

Ut fra det jeg har hørt var brukerresponsen lite positiv.

 

Men det forteller at det Apple gjør ikke er like revolusjonærende som påstått.

 

Du er den første som nevner "revolusjonerende" her. Hvem har påstått dette egentlig?

 

Når det gjelder Lenovos forsøk så ser det ut som bare en vanlig stripe med permanente symboler. Det ryktet om Macbook går ut på er at det er en skjerm, altså at det som vises der er dynamisk.

 

En viktig ting å huske på er at selv om andre har prøvd og feilet før Apple så betyr ikke det at ikke Apple får det til. iPhone og iPad er jo gode eksempler på dette. Det handler ikke bare om å ha en ide, men også om å gjennomføre ideen på riktig måte.

 

Man får nesten vente og se hva Apple faktisk kommer til å gjøre. Men surmaget oppgulp er jo normen når det kommer rykter om noe nytt fra Apple.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Lenovo X1 carbon 2014 hadde en slik skjerm på toppen:

http://www.notebookcheck.net/uploads/tx_nbc2/lenoTHINKcarbon_2.jpg

De gikk tilbake til vanlige taster, vet ikke hvorfor.

Fordi en vesentlig funksjon med taster er at du kan føle dem. Det er plenty av maskiner med touch-skjerm på markedet. Det er som oftest en grunn til at folk heller velger en laptop med tradisjonelt tastatur.

 

Ja, det er vel et argument som ble brukt mot iPhone i sin tid også.

 

Vi så jo hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Lenovos forsøk så ser det ut som bare en vanlig stripe med permanente symboler. Det ryktet om Macbook går ut på er at det er en skjerm, altså at det som vises der er dynamisk.

 

 

Lenovo sitt forsøk i X1 Carbon var en adaptiv/dynamisk skjermstripe: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hater gonna hate. At noen "forsøkte" på noe har ikke en dritt å si, så lenge de feilet. For meg, som forbruker, viktigaste at det kommer noe som er praktisk og bra. Kven som var først ute - bryr jeg fint lite om.

 

Når det er sagt, syns det var bra ide. Bruker veldig lite de knappene oppe. Så om jeg kan programmere til mine egne, er det helt top!
Problemet, slik jeg ser det, at det blir for enkelt å komme borti feil knapp.


Alt i alt, høres som meget spennande prosjekt. Så lenge den har minst 3-4 usb c, så kan det godt jeg går for en sånn.

Lenke til kommentar

 

 

Lenovo X1 carbon 2014 hadde en slik skjerm på toppen:

http://www.notebookcheck.net/uploads/tx_nbc2/lenoTHINKcarbon_2.jpg

De gikk tilbake til vanlige taster, vet ikke hvorfor.

Fordi en vesentlig funksjon med taster er at du kan føle dem. Det er plenty av maskiner med touch-skjerm på markedet. Det er som oftest en grunn til at folk heller velger en laptop med tradisjonelt tastatur.

 

Ja, det er vel et argument som ble brukt mot iPhone i sin tid også.

 

Vi så jo hvordan det gikk.

 

 

Fordelen av å slippe taster på en mobil er ganske stor. Om man ikke trenger et tastatur, hvorfor ikke kjøpe en tablet? Blir interessant å se hvordan dette blir, det er åpenbart en ulempe å ikke ha fysiske taster, men samtidig er det bare funksjonsraden, der kan det kanskje veies opp med fordelen av å ha en skjerm.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Jeg synes det høres fint ut. Om ytelsen forblir ca. som i dag, batterilevetiden likeså, vekta går ned og den får touch-bar og USB-C er det en perfekt maskin for meg. 

 

Bruker en Macbook som eneste maskin i dag og savner lite, men kunne godt hatt bittelitt per kraft noen ganger til RAW-behandling, og oled-bar høres jo morsomt ut. 

 

Vet du om det er mulig å bytte skjermkortene i disse? Tenker spesielt på quadro 4000m/5000m

Lenke til kommentar

Fordelen av å slippe taster på en mobil er ganske stor. Om man ikke trenger et tastatur, hvorfor ikke kjøpe en tablet? Blir interessant å se hvordan dette blir, det er åpenbart en ulempe å ikke ha fysiske taster, men samtidig er det bare funksjonsraden, der kan det kanskje veies opp med fordelen av å ha en skjerm.

Det vil jeg ikke si - det er klare fordel med taster på telefon også, det er ulempene ved tastene det er bra å slippe.

 

Når det gjelder denne maskinen er det jo ikke snakk om å fjerne tastaturet, så "hvorfor ikke kjøpe tablet" blir litt feil (regner med at du ikke mente det sånn). En maskin med to skjermer (en der tastaturet er i dag og en oppe) ville vært verdiløs som laptop, men å bytte ut funksjonstastene (som få bruker veldig mye, særlig på en laptop mistenker jeg) kan gi såpass store fordeler i bruk at jeg mistenker at det å miste fysiske taster er verdt det.

 

Skal man skrive langt eller mye er et fysisk tastatur helt overlegent alt annet, men da bruker man få funksjonstaster.

Lenke til kommentar

Vet du om det er mulig å bytte skjermkortene i disse? Tenker spesielt på quadro 4000m/5000m

I en Macbook? Kan ikke bytte eller endre noe som helst overhodet. Hovedkortet er en eneste modul på størrelse med en litt stor fyrstikkeske. Alt er lodda på. Sånn blir det nok med alle Apples laptoper fremover. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...