Gå til innhold

GUIDE: Lei av Chromes oversettingsmas?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

En ting er sutrete nettlesere som maser om oversetting.

Jeg hater nettsider som auto oversetter for deg enda mer, og som også dukker høyt oppe i Google resultatene.

Er så tragisk å lese Engelsk som er direkte oversatt til norsk.

 

 

 

 

Helt enig der...

Kan ikke si at det fungerer så bra motsatt vei heller.

 

Sær norske uttrykk gjør seg dårlig direkte oversatt til Engelsk.

"Ugler i mosen." er et godt eksempel.

 

Gav Engelsk-læreren min en god latter i hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne artikkelen overrasket meg positivt, da jeg lærte noe nytt.

 

Er egentlig ganske happy med oversettelsesfunksjonen, selv om den kommer fram nå og da litt for mye, så er det kjærkomment også de gangene man behøver den.

 

Dere spør hvorfor Chrome er så populær. Det tror jeg skyldes grensesnittet. Firefox i motsetning har lenge gitt en litt gammeldags følelse, og det er først nå i det senere at Firefox drar innpå Chrome på et like elegant grensesnitt.

 

Chrome suger minneressurser. Noe utviklerne har hatt alt for lenge på seg til å rydde opp i, uten at de har lykkes med noen særlige forbedringer. Dette er Chromes akilleshæl, og det er på nippet mange ganger før jeg vraker Chrome pga. denne sjenerende egenskapen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er særlig mange som ikke visste dette fra før. Det er temmelig basic informasjon. ;)

 

:D  og der gikk du på limpinnen. Ser det kan tolkes slik, iom. at jeg ikke utdyper. Jeg tenker jo på detaljene fra artikkelen. Hvem som bruker Chrome tror du da, at ikke har fått med seg oversettelsesfunksjonen som dyttes på en?

 

Jeg har aldri rotet i innstillinger for språkoversettelse før, for å gjøre tydeligere hva jeg egentlig siktet til.

 

Eller er det digresjonen du kommenterte, om minneforbruk?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg tviler på at det er særlig mange som ikke visste dette fra før. Det er temmelig basic informasjon. ;)

 

:D  og der gikk du på limpinnen. Ser det kan tolkes slik, iom. at jeg ikke utdyper. Jeg tenker jo på detaljene fra artikkelen. Hvem som bruker Chrome tror du da, at ikke har fått med seg oversettelsesfunksjonen som dyttes på en?

 

Jeg har aldri rotet i innstillinger for språkoversettelse før, for å gjøre tydeligere hva jeg egentlig siktet til.

 

Eller er det digresjonen du kommenterte, om minneforbruk?

 

Limpinne og limpinne.:) Jeg skrev kommentaren uten å lese tidligere kommentarer. Men jeg ser hvordan det kan forstås slik om man leser tråden! Kommentarfeltet kommer opp før tidligere innlegg vises, så jeg så ikke det du skrev.;)

Lenke til kommentar

Hva med en guide som heter "Nettleseren har et brukergrensesnitt bestående av knapper og har relevant avbildning eller tekst. Akkurat som alle andre dataprogrammer. Det er så selvforklarende at vi ikke burde trenge å lage en guide om det."

 

Hvor er gamle Hardware.no? Dette begynner å ligne på "Datamaskiner for dummies 101".

Endret av AdNauseam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med en guide om hvordan fjerne disse rutene som popper opp med "informasjon" når man fører musepekeren over felter? Eller få permanent fjernet "du liker kanskje denne artikkelen" som popper opp når man scroller nedover en nettside? Samt andre varianter av disse pop-up-ene?

 

Slike ting irriterer i alle fall meg mer enn et diskret plassert forslag om oversettelse  :hrm:  :)

Lenke til kommentar

Finnes det ein tilsvarande funksjon for å hindre automatisk google-oversettelse i andre google-produkt slik som f.eks. i Play Butikk appen i android? Enkelte app-beskrivelser er jo nesten heilt umogleg å tolke fordi den har blitt automatisk oversatt til tulle-norsk utan å gi brukaren muligheit for å sjå orginalbeskrivelsen.

Lenke til kommentar

Men, hvordan stopper jeg det evinnelige "cookie" maset? Det lurer jeg på...

De må vel ha tillatelse av brukeren til å lage småkaker? Er litt småmorsomt når teksten som regel sier "Dette nettstedet lager småkaker" og svaret du kan angi er "ok". I mitt hode er ikke dette et spørsmål, men heller en annen måte å si "deal with it". Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Hva med en guide om hvordan fjerne disse rutene som popper opp med "informasjon" når man fører musepekeren over felter? Eller få permanent fjernet "du liker kanskje denne artikkelen" som popper opp når man scroller nedover en nettside? Samt andre varianter av disse pop-up-ene?

 

Slike ting irriterer i alle fall meg mer enn et diskret plassert forslag om oversettelse  :hrm:  :)

 

På mobil medfører disse at jeg ikke bruker nettsiden da disse ofte gjør at nettsiden ikke fungerer.

Eksempel er dailytelegraph.co.uk hvor jeg på mobilen får 75% av skjermen dekket av nettsiden's meny og scrollingen er låst.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...