Gå til innhold

AMD har store planer: FreeSync over HDMI og HDR-for spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har holdt meg til Nvidia i hele min gaming "karriere", men etter alle de gode nyhetene jeg har lest i det siste om AMDs planer, så tror jeg det blir et AMD skjermkort på meg i 2016.

 

Hater Nvidias strategi om å skape proprietære teknologier slik at folk må kjøpe en skjerm til 10000kr som kun kan brukes med deres skjermkort. SKulle ikke vært lov. Så hvis AMD ikke fucker opp til neste år, så sier jeg "morna, Nvidia".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"For, selvsagt kreves det at du har et AMD Radeon-grafikkort for å utnytte FreeSync-teknologien."

 

Hvorfor er dette så selvsagt? Intel har vel sagt de skal støtte Adaptive Sync, som i bunn og grunn er det samme som Freesync. Brikker er riktignok ikke på markedet enda, men det kommer vel.

 

Det er selvsagt fordi du må ha et AMD-skjermkort for å bruke FreeSync. I bunn og grunn det samme som Adaptive Sync holder ikke, det ER ikke Adaptive Sync så lenge det kun fungerer på AMD-skjermkort med Freesync-støtte.

 

Angående trådens tittel: Nærmere folk? De fleste skjermkort har da vitterlig en DP-utgang, ser ikke hvordan HDMI-støtte skal kunne ha noe å si.

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen forklare meg greia med displayport\hdmi? Hva er greia? Hvorfor foretrekker vi hdmi?

 

Vi foretrekker ikkje hdmi :) Vi foretrekker det vi har tilgjengelig.

Riktig, og per i dag har alle skjermkort som kan drive denne teknologien DP utgang. DP er jo kabel/portstandardens FreeSync der HDMI er nvidia, så det er også et lite paradoks i seg selv at man skal jobbe for noe annet en DP.

 

DP kommer svært mange bærbare datamaskiner også, så jeg er ingen grunn til å jobbe ekstra med dette, selv om det ikke er noen ulempe så klart. De burde heller jobbe for DP i TV....

Lenke til kommentar

Bare så det er klart , Nvidia har selvsagt muligheten til å bruke denne teknologien de også , derfor bør de som er kunder til Nvidia mase litt på dem og kreve støtte for denne teknologien slik at de ikke blir låst til noen få skjermer til blodpris.

Kan Intel også ta i bruk dette da? Virker litt merkelig at både Intel og Nvidia lett kan åpne for støtte for dette, men ingen av dem gjør det. Ser ikke hva Intel skal kunne tjene med å lage sin egen litt spesielle versjon av adaptive sync? De selger masse skjermkort, men de følger alle med CPU. Ingen kommer til å kjøpe Intel grafikk basert på proprietær støtte uansett.

 

 

Det er "lissom" meningen at alle skal kjøpe skjermkort og grafikkort som har disse gjensidige avhengigheter.

Er vi ikke ferdig med de leverandører som prøver på å kapre markedet med sine proprietære løsninger?

 

Ikke for nvidias del ihvertfall.

 

AtW

 

Er det egentlig for å kapre kunder? Etter det jeg har sett så har allerede Nvidia klart dette fint på andre måter. Jeg tror heller ikke det å tilby ekstra dyre skjermer er et bra triks for å kapre kunder. Sikker på at det ikke heller er en strategi for å beholde kunder? "Jeg har kjøpt en dyr G-Sync skjerm, nå må jeg kjøpe Nvidia". Mange som kjøper den har jo gjerne high end kort og kjøper gjerne nye kort stadig vekk, men ikke ny monitor. Garanterer da ikke NVIDIA masse salg av dyre GPUer for sin nye Pascal, basert på G-Sync skjermer?

 

Skal ikke syte for mye her, men det er skuffende at en ny og ikke ennå lansert standard ikke klarer å drive 4K i 120hz med HDR.

 

Dette er de tre store tingene man i lang tid har sett at kommer, og å ikke kunne bruke alle samtidig er en liten nedtur.

Hvilke skjermer støtter HDR da?

Lenke til kommentar

 

Bare så det er klart , Nvidia har selvsagt muligheten til å bruke denne teknologien de også , derfor bør de som er kunder til Nvidia mase litt på dem og kreve støtte for denne teknologien slik at de ikke blir låst til noen få skjermer til blodpris.

Kan Intel også ta i bruk dette da? Virker litt merkelig at både Intel og Nvidia lett kan åpne for støtte for dette, men ingen av dem gjør det. Ser ikke hva Intel skal kunne tjene med å lage sin egen litt spesielle versjon av adaptive sync? De selger masse skjermkort, men de følger alle med CPU. Ingen kommer til å kjøpe Intel grafikk basert på proprietær støtte uansett.

 

 

Intel har selv sagt at det skal ta i bruk teknologien.

Lenke til kommentar

 

Skal ikke syte for mye her, men det er skuffende at en ny og ikke ennå lansert standard ikke klarer å drive 4K i 120hz med HDR.

 

Dette er de tre store tingene man i lang tid har sett at kommer, og å ikke kunne bruke alle samtidig er en liten nedtur.

Hvilke skjermer støtter HDR da?

 

I løpet av levetiden til DP1.3, ganske mange vil jeg tippe.

Lenke til kommentar

Da er det helt klart på tide for Nvidia å droppe G-Sync. Jeg tviler på at de kan klare å overbevise mange om at deres teknologi er så mye bedre. Den høye prisen kan heller ikke forsvares nå, og har jo ikke kunne på lenge. Forhåpentligvis gjør de det ved neste GPU lansering.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...