Gå til innhold

Dette våpenet «skyter ned» dronen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kan eventuelt bli skada av det den landar på. Kontrollert landing på vatn går kanskje ikkje så bra. Eventuelt på ein trafikkert vei.

 

Godt argument, men ser vi litt mer på bruksområdet kan det tenkes at dette skal brukes i sammenhenger hvor sikkerhet hvor en ikke ønsker potensielle ulykker av enten folkemasser eller politiske personer. At dronen går i stykker av det som måtte hende etter den blir slått ut av radio signalene til dette "våpenet" er vel egentlig bare til pass for eier av dronen om han eller hun velger å fly over ett område hvor det ikke er lov uten autorisert tilgang. 

Lenke til kommentar

 

Den blir nå skadet når den faller ned fra himmelen.

 

Den faller ikke ned fra himmelen.

 

Signalene får dronen til å tro at den har mistet kontakten med senderen sin.

 

Dermed vil dronen ta i bruk nød-metoden som er programmert inn, der den for eksempel flyr tilbake til posisjonen den lettet fra eller gjennomfører en kontrollert landing.

Det forutsetter at det er et velfungerende nødprogram i dronen.

Simple droner har ikke slike nødprogram, de kan dette ned, eller eier kan ha programmert det feil og ikke testet det.

Lenke til kommentar

 

Den blir nå skadet når den faller ned fra himmelen.

 

Den faller ikke ned fra himmelen.

 

Signalene får dronen til å tro at den har mistet kontakten med senderen sin.

 

Dermed vil dronen ta i bruk nød-metoden som er programmert inn, der den for eksempel flyr tilbake til posisjonen den lettet fra eller gjennomfører en kontrollert landing.

Hvem sier at alle droner har en slik nødlandingssekvens programmert inn?

Lenke til kommentar

Eller så kan de programmere at den skal ta en rekke bilder/film, samt fly over det ønskede området om den mister kontakt. På lik måte som GPS-koordinater for å returnere tilbake til eieren, så kan det være GPS koordinater til det aktuelle området. Krever hakket mer programering, men vil tippe det er en sånn passe smal sak for smarte folk.

 

I grunn er det vel ganske lett å lage, og hele greia her er vel den unyttige "rifle-formen"

som får det til å se ut som et ekte våpen, og ikke bare en "jammer".

 

Selvsagt, for mannen i gata som ønsker å holde naboens drone unna, så ville det funket bra, hadde det ikke bare vært ulovlig.

Men for viktige statlige organisasjoner som den er ment å bli brukt på, så vil jeg også tro dronene kan finne på å omgå dette "våpenet".

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Selvsagt, for mannen i gata som ønsker å holde naboens drone unna, så ville det funket bra, hadde det ikke bare vært ulovlig.

Men for viktige statlige organisasjoner som den er ment å bli brukt på, så vil jeg også tro dronene kan finne på å omgå dette "våpenet".

 

Hva er det egentlig som er ulovlig med dette? Messe med noen andre sin greie? Så lenge man overholder effektbegrensningene for ISM-bånd, og (mulig jeg tar feil, er ikke jurist) lager en antenne som ikke ligner fullt så mye på et våpen burde man vel være good.

Lenke til kommentar

 

Selvsagt, for mannen i gata som ønsker å holde naboens drone unna, så ville det funket bra, hadde det ikke bare vært ulovlig.

Men for viktige statlige organisasjoner som den er ment å bli brukt på, så vil jeg også tro dronene kan finne på å omgå dette "våpenet".

Hva er det egentlig som er ulovlig med dette? Messe med noen andre sin greie? Så lenge man overholder effektbegrensningene for ISM-bånd, og (mulig jeg tar feil, er ikke jurist) lager en antenne som ikke ligner fullt så mye på et våpen burde man vel være good.

 

 

Jamming er vel ulovlig. Bruke for høy senderstyrke er også ulovlig. Dessuten er det ulovlig å ødelegge andres eiendom.

Lenke til kommentar

Jamming er vel ulovlig. Bruke for høy senderstyrke er også ulovlig. Dessuten er det ulovlig å ødelegge andres eiendom.

 

Ja etter litt nøyere leting fant jeg eksplisitt at jamming er ulovlig. Ingen sa noe om bruk av for høy senderstyrke eller ødelegging av andres eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jamming er vel ulovlig. Bruke for høy senderstyrke er også ulovlig. Dessuten er det ulovlig å ødelegge andres eiendom.

Ja etter litt nøyere leting fant jeg eksplisitt at jamming er ulovlig. Ingen sa noe om bruk av for høy senderstyrke eller ødelegging av andres eiendom.

 

 

Og nå var jo heller ikke våpenet ment for sivilt bruk så at jamming er ulovlig har jo dermed ingen påvirkning av bruken for dette, samme gjelder også for ødeleggelse av andres eiendom, om du begår en forbrytelse tror jeg politi eller andre statlige organ har retten på sin side til å ødelegge din drone om det er noe de finner nødvendig å gjøre.

 

Saken sier ingen ting om land, alle land stiller med egne lover og regler, og tar jeg ikke helt feil ville de som bruker denne vært unntatt lover som skulle eventuelt forby bruken av dette f.eks politiske arrangement, eller andre høy profilerte arrangement. 

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Jeg venter heller på den retningsstyrte EMP'en.

 

Ikke noe å vente på, de finnes alrede. Men ikke i noe håndholdt utgave, siden de typer våpen som er faktiske EMP våpen (og ikke "pencil beam" radar, som er også elektromagnetiske bølger men egentlig ikke no EMP-puls) bruker sprengstoff til å generere nok energi for en skikkelig EMP-puls, som blir rettet med en antenne.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...