Gå til innhold

En måned med Nests smarte røykvarsler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

"Her hjemme er vi så avgjort mest vant til batteridrevne røykvarslere, men Nest Protect finnes også i en utgave som kan kobles på strømnettet. Denne er det dog ikke mye vits i å dra med seg hjem fra USA ettersom vi da snakker 110 volt,"


Man får bestilt 230V utgave på amazon.... et mye bedre kjøp enn det batteritullet. 

 

http://www.amazon.co.uk/Nest-Protect-Carbon-Monoxide-S2003LW/dp/B00KW3XKVQ/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1444984003&sr=8-1&keywords=nest+230v

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I bolig oppført etter TEK10 er det uansett krav om at røykvarslaren skal ha nettstrøm med batteribackup.

Berre vær oppmerksom på kva kurs du kobbler røykvarslaren til om du gjer det sjølv, sjølv om røykvarslaren har batteribackup så er det litt dumt å slå av strømmen til røykvarslaren kvar kveld når du slår av taklyset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I bolig oppført etter TEK10 er det uansett krav om at røykvarslaren skal ha nettstrøm med batteribackup.

Berre vær oppmerksom på kva kurs du kobbler røykvarslaren til om du gjer det sjølv, sjølv om røykvarslaren har batteribackup så er det litt dumt å slå av strømmen til røykvarslaren kvar kveld når du slår av taklyset.

 

Riktig å referere til TEK10 her. Vær obs på at dette ikke gjelder allerede oppførte bygninger. En boligeier må ikke legge opp strøm for alle røykvarslere han ønsker å (etter)montere i boligen.

Nybygg, derimot, må følge TEK10.

 

Vil samtidig nevne at røykvarslere ikke må være tilkoblet strømnettet når de har forbindelse med alarmsentral i boenheten. Dette gjelder også TEK10 i nybygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øh. Sikker kjekt om man bor i en toroms. Men skal vi se. Jeg må ha røykvarsler på alle soverom, begge stuene, kjøkkenet, vaskeromet, teknisk rom, kontoret og begge gangene. Det er minst 13 rom som må ha varsler.

 

13 x 1195 = 15 535

15 535 : 10 1553,50

 

Skal jeg bruke disse må jeg altså kalkulere med litt over 1550 kr i året på røykvarslere.

 

Synes det er litt drøyt.

Lenke til kommentar

Øh. Sikker kjekt om man bor i en toroms. Men skal vi se. Jeg må ha røykvarsler på alle soverom, begge stuene, kjøkkenet, vaskeromet, teknisk rom, kontoret og begge gangene. Det er minst 13 rom som må ha varsler.

 

13 x 1195 = 15 535

15 535 : 10 1553,50

 

Skal jeg bruke disse må jeg altså kalkulere med litt over 1550 kr i året på røykvarslere.

 

Synes det er litt drøyt.

 

Dersom du har behov for meir enn 2-3 røykvarslarar så bør du definitivt gå for eit brannalarmanlegg ja.

Det som gjer denne røykvarslaren såpass dyr er at kvar røykvarsler er eit lite brannalarmanlegg i seg sjølv med computer, sensorar og wi-fi. Treng du fleire detektorar så er det nok langt billegare å kjøpe ein hovedsentral som har disse funksjonane, og knytte denne sentralen opp til mange enklare detektorar som kun detekterer og sender signal til sentralen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øh. Sikker kjekt om man bor i en toroms. Men skal vi se. Jeg må ha røykvarsler på alle soverom, begge stuene, kjøkkenet, vaskeromet, teknisk rom, kontoret og begge gangene. Det er minst 13 rom som må ha varsler.

 

13 x 1195 = 15 535

15 535 : 10 1553,50

 

Skal jeg bruke disse må jeg altså kalkulere med litt over 1550 kr i året på røykvarslere.

 

Synes det er litt drøyt.

 

Det er bare sånn det er om man skal ha et avansert røykvarsler-system, dessverre.

 

Jeg har et Powermaster-system (altså koblet til en alarmsentral) og de er ikke gratis de heller:

 

http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/katalog/Powermaster-Rykvarsler-Optisk-SMD-426-p-101130.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om disse er FG-godkjent? Jeg tviler siden de ikke er til salgs her til lands (kun import), og det er jo veldig lite aktuelt å skulle ha slike løsninger hvis forsikrings-selskapet setter seg på bakbena over en slik teknikalitet når erstatningskravet kommer.

 

Såvidt meg bekjent er det ikke noe krav om FG-godkjenning av brannvarslere i norge.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...