Gå til innhold

En måned med Nests smarte røykvarsler


Anbefalte innlegg

Har de en mulighet til å kommunisere med noe annet enn appen? Om ikke er det ganske uinteressant.

 

AtW

De kan snakke med andre enheter via Nest Weave. Det er en proprietær løsning som går via ny trådløstandard (802.15.4). Google sin ruter OnHub støtter det når radioen blir aktivert. Og da blir kanskje ikke veien så lang til vanlige enheter?

 

Les mer her evt, her jeg fant det:

http://www.wegotserved.com/2015/10/03/whats-the-difference-between-google-weave-and-nest-weave/

Endret av madmats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har de en mulighet til å kommunisere med noe annet enn appen? Om ikke er det ganske uinteressant.

 

AtW

De kan snakke med andre enheter via Nest Weave. Det er en proprietær løsning som går via ny trådløstandard (802.15.4). Google sin ruter OnHub støtter det når radioen blir aktivert. Og da blir kanskje ikke veien så lang til vanlige enheter?

 

Les mer her evt, her jeg fant det:

http://www.wegotserved.com/2015/10/03/whats-the-difference-between-google-weave-and-nest-weave/

 

 

Hmm, ok, rimelig uinteressant da, kan ikke folk slutte med slikt proprietært dill?

 

AtW

Lenke til kommentar

I bolig oppført etter TEK10 er det uansett krav om at røykvarslaren skal ha nettstrøm med batteribackup.

Berre vær oppmerksom på kva kurs du kobbler røykvarslaren til om du gjer det sjølv, sjølv om røykvarslaren har batteribackup så er det litt dumt å slå av strømmen til røykvarslaren kvar kveld når du slår av taklyset.

 

Verisure sine røykvarslere, uten nettstrøm er godkjent til bruk i tek10 boliger som eneste system. disse har ikke tilkobling for nettstrøm.

Lenke til kommentar

 

I bolig oppført etter TEK10 er det uansett krav om at røykvarslaren skal ha nettstrøm med batteribackup.

Berre vær oppmerksom på kva kurs du kobbler røykvarslaren til om du gjer det sjølv, sjølv om røykvarslaren har batteribackup så er det litt dumt å slå av strømmen til røykvarslaren kvar kveld når du slår av taklyset.

Verisure sine røykvarslere, uten nettstrøm er godkjent til bruk i tek10 boliger som eneste system. disse har ikke tilkobling for nettstrøm.

 

 

Det kjenner eg ikkje til, men det er ikkje umogleg. Krava i TEK10 er ikkje eigentlege krav, det er meir eit løysningsforslag til korleis ein reint praktisk kan oppnå tilfredsstillande byggkvalitet. Om ein kan dokumentere at verisure sine røykvarslarar gir like god eller betre sikkerheit som røykvarslarar med nettstrøm så vil det være lov å benytte dei i staden for.

 

Kjenner du til kva som gjer at dei røykvarslerane utan nettstrøm likevell er godkjente i TEK10 bygg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Synes det er litt drøyt.

 

Jeg synes det er mer drøy å ha røykvarslere på alle rom.  ;)

Hehe, det har jeg også full forståelse for at mange tenker. Tross alt vanlig før i tida med en røykvarsler i hver etasje.

 

Men ta en titt på litt "fakta":

1. En brann kan spre seg ufattelig raskt.

 

2. Dersom døra til et rom er lukka, så er det ikke sikkert at brannen oppdages før det er for sent, den er kanskje utvikla for mye til å gjøre noe med når den oppdages. Dette er spesielt galt hvis dette er et soverom, som leder meg over i neste punkt.

 

3. Hvis en vil prioritere flere røykvarslere, og ikke vil gå for "full pakke" så prioriter soverom og oppholdsrom, og eventuelt teknisk rom er vel aktuelt for mange av oss her inne, som har 1-2m med teknologi i racket :p.

 

4. Når det kommer til pris, så har jeg også full forståelse for at prisen kan virke vanvittig drøy, og det finnes som det er sagt, alternativer til at alle varslere er intelligente - over til neste punkt.

 

5. Det har vist seg at det å ha en røykvarsler som både uler og snakker til deg har en mye større sjanse for å vekke deg når du sover. Det kan også være ekstremt nyttig med audio-informasjon om hvor det faktisk er utløst en alarm.

 

6. Så har vi aspektet.... hva er liv verdt? 10 000 for røykvarslere er ikke mye den dagen det redder livet ditt, og er når du bygger/renoverer for å være ærlig en piss i sjøen... Men alt handler om prioritering.

 

Selv har jeg et passe stort hus, ikke lite og ikke veldig stort heller, men det er kjeller to etasjer og kryploft i tillegg. Har per i dag 18 varslere i huset. Dette er da et verisure anlegg.

 

De aller færreste setter opp så mange varslere, men jeg har gjennom jobben min mulighet til å få dette nesten gratis, og valgte derfor å ha en varsler i alle rom, og ved tilfeller 2 i hvert rom der jeg så det nødvendig. Nå er det mange år sia jeg har jobba direkte mot slike system, men følger litt med på hva som rører seg, så slike artikler er litt interessante :). Ser også det hintes i artikkelen til veggmontering av røykvarslere - FY! Ser dette av og til, men det er ikke smart. Den skal være midt i taket og hvis en plent skal ha den på siden så skal den være - jeg har glemt nøyaktig - en viss avstand fra veggen. Det har noe med luftlommer som oppstår ved brann i hjørnet tak/vegg, og er du riktig uheldig så kan det hende dette gjør at det er fyr og mye røyk men varsleren har det fint den og mener alt er normalt. Røyken vil også spre seg på en måte som gjør at veggen er et særdeles dårlig egnet sted å ha varsleren på.

 

Dessverre begås alt for mange feil ved montering av system som er ment for å redde liv...

 

Og som sagt, hvis en skal prioritere bare kun noen få ekstra varslere - put them in the bedrooms ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

I bolig oppført etter TEK10 er det uansett krav om at røykvarslaren skal ha nettstrøm med batteribackup.

Berre vær oppmerksom på kva kurs du kobbler røykvarslaren til om du gjer det sjølv, sjølv om røykvarslaren har batteribackup så er det litt dumt å slå av strømmen til røykvarslaren kvar kveld når du slår av taklyset.

Verisure sine røykvarslere, uten nettstrøm er godkjent til bruk i tek10 boliger som eneste system. disse har ikke tilkobling for nettstrøm.

 

 

Det kjenner eg ikkje til, men det er ikkje umogleg. Krava i TEK10 er ikkje eigentlege krav, det er meir eit løysningsforslag til korleis ein reint praktisk kan oppnå tilfredsstillande byggkvalitet. Om ein kan dokumentere at verisure sine røykvarslarar gir like god eller betre sikkerheit som røykvarslarar med nettstrøm så vil det være lov å benytte dei i staden for.

 

Kjenner du til kva som gjer at dei røykvarslerane utan nettstrøm likevell er godkjente i TEK10 bygg?

Jeg kjenner ikke detaljene dessverre. Jeg har jobbet lite med disse systemene, men en del av bedriften vår jobber med disse. Og jeg kan minnes at verisure sine varslere ble montert i nybygg spesielt Block Watne som hadde avtale med verisure om sikring av boliger og abonnement i et år inkl. i boligen. Iallfall her i området.

 

På den tiden, er noen år siden nå, så var disse røykvarslerene de eneste som ble godkjent som lovlig batteridrift only løsning i forhold til tek 10 retningslinjer, noe jeg regner med er forandret på nå.

 

Me om jeg skal gjøre litt kvalifisert spekulering:

 

På tiden disse ble levert markedet så var ikke mesh nettverk så vanlig blant alarmselskapene sitt utstyr. Røykvarslerene fungere akkurat like godt uten tilkobling til gateway, eller sentral om du vil kalle det for dette. Det kalles gateway fordi flere komponenter fungerer i sitt eget mesh nettverk om sentralen er død. Dvs de funyere som seriekoblede varslere uansett status på alarm.

 

Hvorfor det er godkjent å gå bort fra nettstrøm kravet vet jeg ikke, men regner med det er pga dokumentert gode batteritider og et veldig bra system for varsling til brukeren om at batteri må byttes samt oppfølging av dette, enten ved hjelp av service besøk eller bytte selv.

 

Men det er litt fingeren i lufta som sagt.

 

Nå jobber jeg mest med prosjektering og deployment av store integrerte sikkerhetsløsninger for industri og landbruk, så jeg følger ikke såååå godt med på dette lenger som jeg gjorde på starten av 2000 tallet da de første trådløse alarmsysteme begynte å bli normen. Det jeg kan si er at om en har et slikt gammelt anlegg så er dette iallfall så totalt langt fra en brukende løsning for brannsikkerhet i hus som det er mulig. Mange av disse har ikke engang røykvarslere med lyd i, og er avhengig av kontakt med en sentral som uler, som du kanskje hører hvis den er plassert nær nok.

 

Er naturligvis trådløse sirene løsninger, men er fremdeles avhengig av tilkobling til sentral.

 

Så systemer som ikke er knyttet i en slags rype mesh nettverk, er ikke bra for sikkerheten i det hele tatt. Ikke så kritisk på en innbruddsalarm men når det er snakk om brannvarsling som skal redde liv så hadde jeg byttet system fort som søren hvis jeg hadde et gammelt trådløst som jeg beskriver.

 

Kablet anlegg i grunnen ikke annerledes med mindre de kan kobles i serie via kabel eller trådløst for å fungere uten sentral. Men dette gjelder dessverre ikke mye av det som er der ute.

 

Jeg er nok i overkant dramatisk av og til, men det regner jeg med er en yrkesskade.

 

Det som også er et poeng er at ved brann så har strømmen en tendens til å forsvinne. Har du da en sentral som har et dødt batteri, ja da har du potensielt et stort problem der varsling kan utebli lokalt i verste fall, samt varsling til redningstjeneste og alarmstasjon også uteblir når du trenger det på skikkelig...

 

Regner med, som andre har hentydet til i andre kommentarer at det er forandring nå og at det ikke bare gjelder verisure sine system lenger. Og det er positivt.

 

Var iallfall et forsøk på å resonnere meg frem til et svar på spørsmålet ditt. Sorry at det ble veldig langt!

Lenke til kommentar

 

Alarmsystemer uten batterier virker veldig idiotisk da(burde jo egentlig ha batteribackup hele tiden), jeg mister sikkert strømmen et par ganger i året. Og det er DA jeg fyrer opp i vedovn og bruker stearinlys osv.

Slår du ikke inn åpne dører her? Finnes da knapt brannvarsling uten batteri? Atw

 

Mange av de nye systemene har ikke batteribackup, og de setter av hele bygningen. Jeg bodde i en leilighet for noen år siden, og da gikk brannalarmen 4-5 ganger i mnd så etter et år så orket ingen å gå ut lengre.

 

Var for studenter og ca 300 leiligheter ca.

Lenke til kommentar

 

 

 

Alarmsystemer uten batterier virker veldig idiotisk da(burde jo egentlig ha batteribackup hele tiden), jeg mister sikkert strømmen et par ganger i året. Og det er DA jeg fyrer opp i vedovn og bruker stearinlys osv.

Slår du ikke inn åpne dører her? Finnes da knapt brannvarsling uten batteri? Atw

Mange av de nye systemene har ikke batteribackup, og de setter av hele bygningen. Jeg bodde i en leilighet for noen år siden, og da gikk brannalarmen 4-5 ganger i mnd så etter et år så orket ingen å gå ut lengre.

 

Var for studenter og ca 300 leiligheter ca.

Jaha? Har du noen konkrete produkteksempler? Atw

Lenke til kommentar

Lurer på hvilket århundre TEK10-komitéen har befunnet seg i. Som mange andre normer, er også TEK10 alt for spesifik. Med dagens teknologi har behøver det ikke bety noe om røykvarsleren er koblet til strømnettet eller ei. Man kunne f.eks nøyd seg med å spesifisere krav til redundans og/eller selv-diagnose.

Det er dessuten mange eksempler på at slike overspesifike normer virker konkurransevridende og hemmende på utvikling av ny teknologi.

Lenke til kommentar

Lurer på hvilket århundre TEK10-komitéen har befunnet seg i. Som mange andre normer, er også TEK10 alt for spesifik. Med dagens teknologi har behøver det ikke bety noe om røykvarsleren er koblet til strømnettet eller ei. Man kunne f.eks nøyd seg med å spesifisere krav til redundans og/eller selv-diagnose.

Det er dessuten mange eksempler på at slike overspesifike normer virker konkurransevridende og hemmende på utvikling av ny teknologi.

 

Det er vel ikke TEK10 som angir at røykvarslere må ha nettstrøm?

 

AtW

Lenke til kommentar

Lurer på hvilket århundre TEK10-komitéen har befunnet seg i. Som mange andre normer, er også TEK10 alt for spesifik. Med dagens teknologi har behøver det ikke bety noe om røykvarsleren er koblet til strømnettet eller ei. Man kunne f.eks nøyd seg med å spesifisere krav til redundans og/eller selv-diagnose.

Det er dessuten mange eksempler på at slike overspesifike normer virker konkurransevridende og hemmende på utvikling av ny teknologi.

 

TEK10 er berre eit løysningsforslag for korleis ein kan bygge slike at bygningane oppfyller bygningsreglane, TEK10 er ei såkaldt pre-akseptert løysning, velger du den så blir bygninga godkjent av bygningsmyndigheitene. Ein kan velge andre løysningar enn det som står i TEK10 om ein vil, men då må ein kunne dokumentere at det valgte løysninga gir lik eller betre funksjon i forhold til den TEK10 beskrevne løysninga. Denne dokumentasjonen må då frambringast av ein prosjektør som har dokumentert kompetanse på det aktuelle området.

 

Eit typisk eksempel er folk som vil leige ut sokkelleiligheita i boligen til tross for at takhøgda er for lav i forhold til kravet i teknisk forskrift. I mange kommunar har ein fått godkjent dette som godkjent bolig så lenge ein har gjort tiltak som ettermontering av brannalarmanlegg og ventilasjonsanlegg, på den måten blir brannsikkerheita og inneklimaet like bra eller betre enn kva leiligheita ville hatt om den hadde full takhøgde.

Lenke til kommentar

 

 

 

Alarmsystemer uten batterier virker veldig idiotisk da(burde jo egentlig ha batteribackup hele tiden), jeg mister sikkert strømmen et par ganger i året. Og det er DA jeg fyrer opp i vedovn og bruker stearinlys osv.

Slår du ikke inn åpne dører her? Finnes da knapt brannvarsling uten batteri? Atw
Mange av de nye systemene har ikke batteribackup, og de setter av hele bygningen. Jeg bodde i en leilighet for noen år siden, og da gikk brannalarmen 4-5 ganger i mnd så etter et år så orket ingen å gå ut lengre.

 

Var for studenter og ca 300 leiligheter ca.

Jaha? Har du noen konkrete produkteksempler? Atw

 

Studentboligene i lillestrøm rett ved arenaen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...