Gå til innhold

SNIKTITT: Lovende teknologibombe fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vel noe om hvordan ting oppleves. A7 II har økt vekt men også forbedret grep som kompenserer. Om du holder et 1 kg såpestykke i ene hånden og en 1 kg murstein i andre så vil de nok tyngden oppleves ganske forskjellig.

 

Nettopp. "Kanskje på grunn av det bedre grepet?" skrev jeg, og det anser jeg egentlig som den mest sannsynlige forklaringen. Klart, legger du godviljen til så kjenner du jo forskjellen, men i hvert fall opplevde ikke jeg det som noen påfallende forskjell.

Lenke til kommentar

Interessante greier. Blir spennende å se om Nikon og Canon følger opp med IBIS nå det er bevist at det virker med FF brikker. Frister bare mer og mer å gå over til Sony FF når jeg skal oppgradere istedet for Canon/Nikon.

 

 

Litt små pirk, dere skriver "Selve bildestabilisatoren består av fem sensorer hvorav tre er gyroskoper, en egen mikrobrikke som brukes til beregninger og én elektronisk magnet." Dere nevner bare 4 sensorer og 1 mikroprosessor, så enten har dere glemt en sensor eller så er det 4 sensorer og noen har blandet begrepet sensor med noe. En sensor er en ting som registrer noe og omgjør dette til et signal, mens en prosessor bruker de signalene til å gjøre beregninger med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessante greier. Blir spennende å se om Nikon og Canon følger opp med IBIS nå det er bevist at det virker med FF brikker. Frister bare mer og mer å gå over til Sony FF når jeg skal oppgradere istedet for Canon/Nikon.

 

 

Litt små pirk, dere skriver "Selve bildestabilisatoren består av fem sensorer hvorav tre er gyroskoper, en egen mikrobrikke som brukes til beregninger og én elektronisk magnet." Dere nevner bare 4 sensorer og 1 mikroprosessor, så enten har dere glemt en sensor eller så er det 4 sensorer og noen har blandet begrepet sensor med noe. En sensor er en ting som registrer noe og omgjør dette til et signal, mens en prosessor bruker de signalene til å gjøre beregninger med.

Tre gyroskoper, to "acceleration" fikk jeg høre. Kanskje noen her har en god gjetning på hva det innebærer? Jeg trodde at gyroskoper også oppfattet hastighet, i tillegg til retning, men det er godt mulig de to andre er for å registrere hastighet. Men ser at formuleringen i artikkelen var noe uklar. Tre av de fem sensorene er altså gyroskoper. Så kommer mikrobrikken i tillegg, og det er den ene magneten som gjør selve forflytningen.

 

Det blir interessant å se hva Nikon og Canon gjør mtp IBIS, ja. Men jeg tror kanskje ikke de gjør så mye før etterspørselen øker, mest fordi det krever mye ressurser å konstruere fra bunn av.

Lenke til kommentar

 

Tre gyroskoper, to "acceleration" fikk jeg høre. Kanskje noen her har en god gjetning på hva det innebærer?

(...) Så kommer mikrobrikken i tillegg, og det er den ene magneten som gjør selve forflytningen.

 

Tre gyroskoper brukes til å måle rotasjon rundt tre akser, kalt pitch, yaw og roll. Se illustrasjon her: http://mediachance.com/hdri/help/clip0015.jpg

 

Korreksjon for pitch og yaw gjøres ved å flytte kamerabrikken i x- og y-retning. Dette er stort sett tilstrekkelig når man fotograferer objekter som er et stykke unna.

 

Korreksjon for roll krever at bildebrikken også kan roteres. Per i dag er det ikke mange andre kameramodeller kan gjøre dette.

 

De to akselerometerene måler bevegelse av kameraet i x- og y-retning (sideveis og vertikalt). Slike bevegelser kan særlig gi uskarpe bilder ved makrofotografering. Igjen korrigerer kameraet for bevegelsen ved å flytte bildebrikken i x- og y-retning.

 

For å få til alle disse bevegelsene av bildebrikken trengs det mer enn bare én magnet. Man må ha minimum tre uavhengige "bevegelsesgeneratorer". Det kan f.ks. være elektromagneter.

Lenke til kommentar

 

Det har vel noe om hvordan ting oppleves. A7 II har økt vekt men også forbedret grep som kompenserer. Om du holder et 1 kg såpestykke i ene hånden og en 1 kg murstein i andre så vil de nok tyngden oppleves ganske forskjellig.

 

Nettopp. "Kanskje på grunn av det bedre grepet?" skrev jeg, og det anser jeg egentlig som den mest sannsynlige forklaringen. Klart, legger du godviljen til så kjenner du jo forskjellen, men i hvert fall opplevde ikke jeg det som noen påfallende forskjell.

-og jeg synes ikke D4 er tung i det hele tatt. Det kommer an på grepet og balansen mellom kamera og objektiv. Det føles mye tyngre med et lett kamera med et tungt og langt objektiv enn de samme objektivet på et tyngre kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...