Gå til innhold

Lover konsument-versjon av Rift om «noen måneder»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis denne kommer snart håper jeg de har gjort noe med skjermen inni da den er meget god, men de gangene jeg har brukt den har jeg alltid sett pikslene alt for godt. Det blir noe irriterende etter en stund i spill for eksempel. Oppløsningen må enten bli høyere ellers så må de gjøre noe med linsene.

 

Over til noe annet, hva er greia med at jeg blir sendt til neo.tek.no når jeg klikker på bildet i artikkelen?

Lenke til kommentar

Hvis denne kommer snart håper jeg de har gjort noe med skjermen inni da den er meget god, men de gangene jeg har brukt den har jeg alltid sett pikslene alt for godt. Det blir noe irriterende etter en stund i spill for eksempel. Oppløsningen må enten bli høyere ellers så må de gjøre noe med linsene.

 

Over til noe annet, hva er greia med at jeg blir sendt til neo.tek.no når jeg klikker på bildet i artikkelen?

Du sier alt dette ... men hvilken generation er det du har?

 

Høres ut som du er stuck med første generation HR.

 

Den andre generasjon har fått 1080p og mye mindre latency. Det til og med hjalp veldig med motion sickness som mange slet med når de brukte førstegenerasjon. Og konsumentversionen ligger sikkert enda bedre ann enn andre generasjon.

Endret av Fishbones
Lenke til kommentar

Høres ut som du er stuck med første generation HR.

Jeg har testa begge og DK2 er uendelig mer behagelig å bruke, men pixlene er fortsatt for synlige for min smak, selv med 1080p. Oculus hadde sårt trengt 4k-oppløsning for at det skal bli skikkelig behagelig for min del.

Endret av Cosmo7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pixel grid i DK2 er synlig og spesielt om du prøver å fokusere på pixel grid, men og overse det er veldig enkelt, om man blir engasjert i noe funker brillene perfekt, problemet er fremdeles at tekst i vanlig skrivebords størrelse er mildt sagt ett h***** å lese. Da har en egentlig to valg lene seg mot skjerm eller øke tekst størrelse verken av disse to valgene er interessant over lengre perioder. Å lene seg er veldig gøy i 10 minutter, men det blir gammelt veldig fort, vi rett og slett leser ikke tekst hvor vi kaster oss i alle mulig vinkler når vi leser noe i det daglige liv. Jeg har stor tro på briller slik som dette, men realistisk sett må det være mulig å lese det som er på skjermen uten å måtte ty til lure løsninger eller å oppføre seg som ett slangemenneske for å tyde det som måtte stå på skjerm.

Lenke til kommentar

Bare måneder unna, kan jo bety 20 eller 30. De sier jo ikke hvor mange.

 

Stort sett impliserer "bare måneder" at det er snakk om mindre enn et år.

 

Edit: Ser at det står "Toppsjefen i Oculus Rift, Brendan Iribe, kan imidlertid nå avsløre at det er snakk om måneder, ikke år, før konsumentversjonen kommer:" i artikkelen.

Lenke til kommentar

Selv kan jeg sitte med brillene på over lengre tid uten at øyne blir trette, dog det er viktig at en justerer brillene riktig slik at en ikke myser eller må hele tiden prøve å fokusere på noe som er utydelig. Deretter er det å bevege hodet slik at fokus som er sentrum av bildet hvordan en unngår at øyne og hodet (hjernen) blir utkjørt over lengre tid, men som sagt det å sitte å bevege hode fra side til side opp og ned, er fremdeles veldig unaturlig da vi primært bruker øynene til å se i en retning og justerer med hode noe få grader av gangen, men med brillene blir dette snudd opp ned.

 

At brillene har en synsvinkel på 120 grader er helt supert, jeg vil tippe at bare 15-20 grader av disse er området hvor du faktisk fokusere og bildet ikke blir såpass ufokusert at en må kompensere med å vri på hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde hjulpet godt på om de hadde økt fra DK2 sine 1*1920*1080 til 2*1920*1080, eventuelt ennå videre til 1*3840*2160.

 

Uten å ha prøvd noen av de tror jeg det er viktigere for opplevelsen å redusere responstiden enn å øke oppløsningen. Siden båndbredde og GPU-kraft begrenser må man dessverre velge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det hadde hjulpet godt på om de hadde økt fra DK2 sine 1*1920*1080 til 2*1920*1080, eventuelt ennå videre til 1*3840*2160.

 

De de var inne på dette med to skjermer i startfasen, men fant ut at to skjermer byr på alvorlige latency problemer da det var nærmest umulig å få disse i sync når de prøvde å få persistent immersion.

 

En ting som hjelper er dog at nye mobilskjermer dukker opp hele tiden med høyere oppløsning samt høyere dpi. 3k skjermer er jo allerede å få kjøpt i noen par mobiler.

Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hvordan Oculus ikke er helt jævelig for øynene.. Uansett hvordan 3D-effekten er er det fortsatt en skjerm noen få cm fra trynet ditt.

 

Linsene gjør at det oppleves som om objekter er langt unna, og øynene får hvilt seg på samme måte som når man ser rundt seg på ting i normal avstand. Med mindre tingene i spillet fremstår som "noen få cm fra trynet ditt" så vil man ikke synes at det er ubehagelig.

 

Blir bra med høyere oppløsning, og det er jo ikke slik at en PC må kunne rendre 4K for at man skal få nytte av bedre skjerm. Nå er det slik at jo høyere oppløsningen på en skjerm er, jo mindre kvalitetstap får man ved å oppskalere fra lavere oppløsninger (noe nyeste iMac demonstrerer). Jeg vil tro man får et stort kvalitetsløft i seg selv kun ved å få 4K-skjerm i riften.

 

Håper også de får til en mer behagelig, for DK2 er hakket slitsom å ha på seg i timer av gangen.

Lenke til kommentar

 

Hvis denne kommer snart håper jeg de har gjort noe med skjermen inni da den er meget god, men de gangene jeg har brukt den har jeg alltid sett pikslene alt for godt. Det blir noe irriterende etter en stund i spill for eksempel. Oppløsningen må enten bli høyere ellers så må de gjøre noe med linsene.

 

Over til noe annet, hva er greia med at jeg blir sendt til neo.tek.no når jeg klikker på bildet i artikkelen?

Du sier alt dette ... men hvilken generation er det du har?

 

Høres ut som du er stuck med første generation HR.

 

Den andre generasjon har fått 1080p og mye mindre latency. Det til og med hjalp veldig med motion sickness som mange slet med når de brukte førstegenerasjon. Og konsumentversionen ligger sikkert enda bedre ann enn andre generasjon.

 

Eier faktisk ingen av generasjonene, jeg har derimot brukt Gen 1 og 2 en del på blant annet Høgskolen i Gjøvik.

Det er Gen 2 jeg snakker om i innlegget, jeg prøvde den en del og spilte et par spill og problemet var som sagt det at jeg så pikslene. De var bedre gjemt i lyse scener, men de kom tydeligere frem i noe mørkere scener som for eksempel huleganger i Minerift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...