Gå til innhold

Lover konsument-versjon av Rift om «noen måneder»


Anbefalte innlegg

Det hadde hjulpet godt på om de hadde økt fra DK2 sine 1*1920*1080 til 2*1920*1080, eventuelt ennå videre til 1*3840*2160.

 

Uten å ha prøvd noen av de tror jeg det er viktigere for opplevelsen å redusere responstiden enn å øke oppløsningen. Siden båndbredde og GPU-kraft begrenser må man dessverre velge.

Responstiden er allerede på et svært godt nivå, den er for min del absolutt akseptabel og er mer avhengig av konstant 75 fps og delay i spillet enn faktisk responstiden på skjermen.

 

Definitivt oppløsningen som er viktigst og den største flaskehalsen nå.

 

 

 

Oculus hadde sårt trengt 4k-oppløsning for at det skal bli skikkelig behagelig for min del.

Det er foreløpig ganske kostbart å bygge en PC som leverer 2 stk. 4K-bilder med bra framerate.

 

Oculus har 1 skjerm så man trenger "kun" ytelsen til 1 stk 4K bilde. Dog må det minst 75 fps til for en god opplevelse, og det er ikke mange PCer som vil klare grafikktunge spill på det nivået, men det er helt klart mulig hvis man setter ned grafikkinnstillingene.

 

 

 

Hvis denne kommer snart håper jeg de har gjort noe med skjermen inni da den er meget god, men de gangene jeg har brukt den har jeg alltid sett pikslene alt for godt. Det blir noe irriterende etter en stund i spill for eksempel. Oppløsningen må enten bli høyere ellers så må de gjøre noe med linsene.

 

Over til noe annet, hva er greia med at jeg blir sendt til neo.tek.no når jeg klikker på bildet i artikkelen?

Du sier alt dette ... men hvilken generation er det du har?

 

Høres ut som du er stuck med første generation HR.

 

Den andre generasjon har fått 1080p og mye mindre latency. Det til og med hjalp veldig med motion sickness som mange slet med når de brukte førstegenerasjon. Og konsumentversionen ligger sikkert enda bedre ann enn andre generasjon.

 

Eier faktisk ingen av generasjonene, jeg har derimot brukt Gen 1 og 2 en del på blant annet Høgskolen i Gjøvik.

Det er Gen 2 jeg snakker om i innlegget, jeg prøvde den en del og spilte et par spill og problemet var som sagt det at jeg så pikslene. De var bedre gjemt i lyse scener, men de kom tydeligere frem i noe mørkere scener som for eksempel huleganger i Minerift.

 

Oppløsningen og organiseringen av piksltetthet(som også er svært viktig) vil bli oppgradert i forbrukerversjonen, og er allerede oppgradert og vist fram i en ulansert prototype. Hvor høyt de kommer til å gå vet vi ikke, men dette er en av hovedgrunnene til at det ikke er lansert enda.

 

Ja det er når man ser texturer der pikslene nesten ikke er synlig at man skjønner hva Oculus er god for. OLED skjermen leverer også svært gode lyseffekter som kommer til å bli helt rått når de oppgraderer oppløsningen.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har DK2 på jobb og har bl.a. testet med Elite Dangerous. Som folk er inne på er pakka et stykke fra bra nok til å egentlig nå et massemarked. Det er moro, men det er fremdeles litt for mye ghosting og oppløsningen må iallfall opp på 4K. Det meste av menyer og tekst er uleselig om ikke man lener seg helt inn. Selv da må man prøve å holde hode helt stille for å unngå ghosthing/blurring av teksten. I tillegg i et mørkt spill som Elite er er pixelgriden veldig synlig. Derimot synes jeg responstiden på hodebevegelser og synsfelt er veldig bra.

 

Så jeg har troa! Det har absolutt potensiale, et godt steg opp fra DK1 - og det er gøy! Men det krever både tilvenning for å unngå kvalme og bedre hardware (mulig både PC og briller) for å kunne ta helt av: For å være et normalt tilbehør eller erstatning til skjermen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Selv spiller jeg ED og har DK2 som ligger og støver ned. Men jeg mener at ED er ett veldig godt eksempel på en god implementasjon av Oculus integrasjon. Synd det er egentlig bare ED som kan brukes som ett godt eksempel.

 

 

Hadde det blitt brukt noe tid på og lage funksjonalitet som lar deg også bruke brillene selv ikke native applikasjoner ville dette på lang vei hjelpe med opplevelsen, det er ikke gøy å måtte skur brillene av og på for hver gang du skal prøve å lese noe som ikke er i synsfeltet i applikasjoner som sitter statisk på skjermen. (det finnes noen prosjekter for dette Virtual Desktop f.eks dog det tekniske i brillene svikter for at dette skal virkelig bli bra.)

Lenke til kommentar

Selv spiller jeg ED og har DK2 som ligger og støver ned. Men jeg mener at ED er ett veldig godt eksempel på en god implementasjon av Oculus integrasjon. Synd det er egentlig bare ED som kan brukes som ett godt eksempel.

Ehm, bare ED? Hvilke spill har egentlig du prøvd?

 

Av fullverdige spill finnes det(åpenbart) ikke så mange, men i Assetto Corsa er det også godt integrert.

Ellers finnes det drøssevis av gode demoer som er vel så bra som ED. Prøvde f.eks nylig Vox Machinae, sinnsyk bra VR opplevelse.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

På nåværende tidspunkt er de fleste demoene til Oculus tech demoer som aldri kommer til å bli noe mer enn nettopp det.

 

Altså selv har jeg tro på VR, men slik som det ligger ann i dette øyeblikk er ikke Oculus mer enn en feet dings. Som har lite nytteverdi i spill eller andre applikasjoner. Og jo jeg har sett utallige mange kule konsepter, men alle disse "grand plans" har en tendens til å dra ut i det lange løp for å deretter svinne hen.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...