Gå til innhold

GUIDE: TIL TEK: Teknobryggeren – Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager å måtte si det, men hvis du "kloke av skade kan si at ølsett neppe blir veldig vellykket", så sier det mer om dine manglende bryggekunster, enn om ølsett. For ikke bare kan du få fantastisk resultat med ølsett, men det er også billigere, raskere og enklere enn tradisjonell brygging, og i tillegg til å lage øl gir det også mulighet for å lage en stor variasjon av cider, fruktøl, osv.

 

Det er sant at ølsett er en snarvei, og på sett å vis er å jukse litt i forhold til tradisjonell brygging, men det betyr overhodet ikke at ølet blir noe dårligere av den grunn, snarere tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Følge gjerne oss som holder til i Ølbrygger-tråden :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1458631&&page=16

 

Her diskuteres oppskrifter, tips og triks, faq og mye mer.

Synest nesten at denne artikkelen fortjener en oppfølging der det brygges på tradisjonelt vis og ikke med ekstrakter og spraymalt. Det er ingen tvil hva som gir mest variasjon og best resultat :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager å måtte si det, men hvis du "kloke av skade kan si at ølsett neppe blir veldig vellykket", så sier det mer om dine manglende bryggekunster, enn om ølsett. For ikke bare kan du få fantastisk resultat med ølsett, men det er også billigere, raskere og enklere enn tradisjonell brygging, og i tillegg til å lage øl gir det også mulighet for å lage en stor variasjon av cider, fruktøl, osv.

 

Det er sant at ølsett er en snarvei, og på sett å vis er å jukse litt i forhold til tradisjonell brygging, men det betyr overhodet ikke at ølet blir noe dårligere av den grunn, snarere tvert imot.

 

Hvis du med ølsett mener ferdighumlet ekstrakt som kommer med en pakke gjær, noe ala Coopers, så er svaret nei. Du kan ikke få "fantastisk" resultat.

 

Ellers så anbefaler jeg alle som er interessert i brygging å ta en titt på http://forum.norbrygg.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Beklager å måtte si det, men hvis du "kloke av skade kan si at ølsett neppe blir veldig vellykket", så sier det mer om dine manglende bryggekunster, enn om ølsett. For ikke bare kan du få fantastisk resultat med ølsett, men det er også billigere, raskere og enklere enn tradisjonell brygging, og i tillegg til å lage øl gir det også mulighet for å lage en stor variasjon av cider, fruktøl, osv.

 

Det er sant at ølsett er en snarvei, og på sett å vis er å jukse litt i forhold til tradisjonell brygging, men det betyr overhodet ikke at ølet blir noe dårligere av den grunn, snarere tvert imot.

 

Hvis du med ølsett mener ferdighumlet ekstrakt som kommer med en pakke gjær, noe ala Coopers, så er svaret nei. Du kan ikke få "fantastisk" resultat.

 

Ellers så anbefaler jeg alle som er interessert i brygging å ta en titt på http://forum.norbrygg.no

De aller fleste som bruker ferdigsett kjøper gjær fra andre steder og ikke den som følger med, det utgjør en vesentlig forskjell.. Ferdigsettene har som regel en felles feil og det er gjæra..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skal helt klart prøves en eller annen gang! Bare en ting, sikkert et dumt spørsmål. Hvis du koker opp 10 liter kokende vann og heller det i gjæringskaret, vil ikke plastikken smelte?

Kokende vann har en tempratur på ca 100 grader, flasker og bøtter lages hovedsaklig av Polyporopylen og har en godkjent brukstempratur på 120 grader :-)

Lenke til kommentar

De aller fleste som bruker ferdigsett kjøper gjær fra andre steder og ikke den som følger med, det utgjør en vesentlig forskjell.. Ferdigsettene har som regel en felles feil og det er gjæra..

 

Så klart det blir mye bedre med skikkelig gjær, men det er fortsatt ikke mulig å få "fantastisk" øl.
Lenke til kommentar

 

De aller fleste som bruker ferdigsett kjøper gjær fra andre steder og ikke den som følger med, det utgjør en vesentlig forskjell.. Ferdigsettene har som regel en felles feil og det er gjæra..

Så klart det blir mye bedre med skikkelig gjær, men det er fortsatt ikke mulig å få "fantastisk" øl.

Spørs vel litt med hva men legger i ordet fantastisk ;-) Kan være langt bedre en mye man får kjøpt i hylla på butikken, om man legger det som en målestokk ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Derimot står grunntanken bak Hardware.no fortsatt ved lag: Vi ønsker kort og godt å hjelpe leserne til å finne ut hva slags datautstyr man skal kjøpe, til hvilken pris man bør kjøpe det - og ikke minst hvor man skal kjøpe det. Det innebærer ikke bare "kjøp kjapt, trygt og billig" – men også "riktig".

Fremdeles ser vi på oss selv som en gjeng av dedikerte dataentusiaster som forsøker å hjelpe dere lesere – og ha det gøy samtidig!

 

Fra http://www.hardware.no/artikler/om-hardware-no/8015

 

Jeg skjønner ikke hva øl brygging har med hardware.no å gjøre... Sikkert morsom lesing, men det hører vel mer til på andre sider enn her?

Lenke til kommentar

 

 

Derimot står grunntanken bak Hardware.no fortsatt ved lag: Vi ønsker kort og godt å hjelpe leserne til å finne ut hva slags datautstyr man skal kjøpe, til hvilken pris man bør kjøpe det - og ikke minst hvor man skal kjøpe det. Det innebærer ikke bare "kjøp kjapt, trygt og billig" ? men også "riktig".

Fremdeles ser vi på oss selv som en gjeng av dedikerte dataentusiaster som forsøker å hjelpe dere lesere ? og ha det gøy samtidig!

Fra http://www.hardware.no/artikler/om-hardware-no/8015

 

Jeg skjønner ikke hva øl brygging har med hardware.no å gjøre... Sikkert morsom lesing, men det hører vel mer til på andre sider enn her?

Jeg er en vaskekte datanerd, og har brygget mitt eget øl i flere år nå, fra grunnen. Synes denne artikkelen passet veldig godt inn her! Men skjønner hva du mener! Ser frem til de neste!

Lenke til kommentar

Hvis du med ølsett mener ferdighumlet ekstrakt som kommer med en pakke gjær, noe ala Coopers, så er svaret nei. Du kan ikke få "fantastisk" resultat.

Men hva var da spørsmålet? ;)

 

Jeg har fått ølsett-øl som smaker ENORMT mye bedre enn øl som er tradisjonelt brygget. Men resultatet av et brygg kommer selvfølgelig an på øltypen og bryggerens ferdighet. Skal du f.eks. brygge en pilsner, hvor noe av poenget er at det skal være litt "plain" og ikke smake en hel blomstereng, kan resultatet av ølsett bli så bra, at det er fullstendig bortkastet å bruke tid på å meske selv.

 

Faktisk tar det så mye ekstra tid å meske, at de som gjør det, brygger mye sjeldnere enn de som brygger med ølsett. Hvis du går på norbrygg og ser hvor lenge folk har holdt på og hvor mange ganger de har brygget, så ser du at det er helt vanlig at de som brygger tradisjonelt produserer rundt 5-20 brygg i året. Med ølsett kan du lage et nytt brygg hver uke, og fortsatt ikke bruke mer enn 1 time på hele prosessen, fra blanding i gjeringskarret til å påklistre etiketter.

 

Personlig har jeg fått overveldende masse skryt av min eple & solbær cider. Selv om det er fullt mulig å lage den med rene epler og solbær istedenfor ekstrakt, vil det bety kolosalt med ekstrajobb. Resultatet ville sikkert blitt merkbart bedre, men ikke proposjonelt i forhold til innsatsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette skal helt klart prøves en eller annen gang! Bare en ting, sikkert et dumt spørsmål. Hvis du koker opp 10 liter kokende vann og heller det i gjæringskaret, vil ikke plastikken smelte?

Kokende vann har en tempratur på ca 100 grader, flasker og bøtter lages hovedsaklig av Polyporopylen og har en godkjent brukstempratur på 120 grader :-)

 

Jøss! Da har jeg lært noe idag og :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva øl brygging har med hardware.no å gjøre... Sikkert morsom lesing, men det hører vel mer til på andre sider enn her?

 

Hei

 

Takk for innspill!

 

Vi skal ganske snart finne frem sensorer, loddejern og Arduino-brikker, men tenkte vi burde starte artikkelserien med en enkel sak som forklarer grunnleggende ølbrygging, slik at også de som ikke har lagd øl før kan henge med i svingene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig å få godt resultat med sett hvis man kjøper av litt kvalitet, bruker god gjær og viktigst av alt: Erstatter sukkeret som står på oppskriften med god spraymalt. Men bare fordi det er mulig å brygge dårlig øl på normalt vis, tilsier jo ikke det at man generelt får bedre øl av ferdige sett. Det blir som å hevde at pose-potetstappe er best fordi det er mulig å lage enda dårligere potetstappe fra bunnen. Det jeg synes er mest fascinerende med å brygge fra bunnen av er nettopp at man med så liten variasjon i ingedienser kan lage så enormt mye forskjellig.

Lenke til kommentar

 

 

Derimot står grunntanken bak Hardware.no fortsatt ved lag: Vi ønsker kort og godt å hjelpe leserne til å finne ut hva slags datautstyr man skal kjøpe, til hvilken pris man bør kjøpe det - og ikke minst hvor man skal kjøpe det. Det innebærer ikke bare "kjøp kjapt, trygt og billig" – men også "riktig".

Fremdeles ser vi på oss selv som en gjeng av dedikerte dataentusiaster som forsøker å hjelpe dere lesere – og ha det gøy samtidig!

 

Fra http://www.hardware.no/artikler/om-hardware-no/8015

 

Jeg skjønner ikke hva øl brygging har med hardware.no å gjøre... Sikkert morsom lesing, men det hører vel mer til på andre sider enn her?

 

 

Er alltid en god Idé å lese før du kommenterer. Hvorfor denne artikkelen har blitt plassert her står i første del av teksten. :-)

Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig å få godt resultat med sett hvis man kjøper av litt kvalitet, bruker god gjær og viktigst av alt: Erstatter sukkeret som står på oppskriften med god spraymalt. Men bare fordi det er mulig å brygge dårlig øl på normalt vis, tilsier jo ikke det at man generelt får bedre øl av ferdige sett. Det blir som å hevde at pose-potetstappe er best fordi det er mulig å lage enda dårligere potetstappe fra bunnen. Det jeg synes er mest fascinerende med å brygge fra bunnen av er nettopp at man med så liten variasjon i ingedienser kan lage så enormt mye forskjellig.

Poenget mitt er bare at påstanden om at ølsett "neppe blir veldig vellykket", er fullstendig feil. Det samme med påstanden om at ølsett "aldri kan bli fantastisk".
Det er f.eks. nesten umulig å få kjøpt ordentlig knusktørr cider i Norge, og den eneste jeg har funnet, er Gwatkin, som koster 56kr på polet. Med ølsett kan du derimot veldig enkelt lage 20 liter cider for 300 kroner, og selv velge akkurat hvor tørr den skal være. Og jeg får faktisk ofte høre at cideren min er den beste de noen gang har smakt.
Så istedenfor å skremme vekk nysjerrige ved å fremlegge ølsett som noe helt forferdelig, burde man heller promotere det som en enkel, og ikke minst BILLIG, inngang for nybegynnere. For det flotte er jo at hvis man først har kjøpt det man trenger til å brygge med ølsett, og synes det er så gøy at man vil gå videre og brygge fra bunnen av, så bruker man jo mye av det samme utstyret.
Men vi er nok egentlig ganske enige, for det du selv beskriver som "mulig å få godt resultat med sett hvis man kjøper av litt kvalitet, bruker god gjær og viktigst av alt: Erstatter sukkeret som står på oppskriften med god spraymalt," er det samme jeg kaller bryggeferdigheter.
Og når du videre skriver at du synes det er fascinerende å brygge fra bunnen av fordi man kan lage så enormt mye forskjellig, er det akkurat samme grunnen til at jeg synes det er gøy å bruke ølsett og ikke bare begrense meg til "tradisjonelt" øl, men også lage utallige typer cider, fruktøl, ingefærøl, osv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...