Gå til innhold

– ZeniMax er bare ute etter raske penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd og skam at det virker som det går sport i å bruke søksmål som en ekstra inntektskilde..

 

Det er ikke akkurat noe nytt der borte. Alle har vel hørt om hun kjerringa på McDonalds som sølte kaffe in fanget sitt, og saksøkte dem fordi kaffen var for varm. Men hun er ikke akkurat alene om å ville ha litt lett-tjente penger. En ung studinne fikk ikke jobb i løpet av tre måneder etter at skolen var over, så hun saksøkte læreren. De inngikk forlik for å unngå større rettsak.

 

En annen bimbo møtte noen venner på et grillhus, og de hadde ingen problemer med å skaffe henne alkohol selv om hun bare var 20. (aldersgrensen der borte er 21). Det gikk som det måtte gå. Hun fyllekjørte hjem, kræsjet, ble hardt skadet og saksøkte grillhuset fordi de hadde solgt henne alkoho. Hun vant.

 

Men den beste? En fyr sitter i fengsel, og blir sittende der lenge. Hva nå? Enkelt. Han saksøkte seg selv (!) fordi han drakk en stor mengde alkohol og krenket den religiøse troen sin (!) da han brøt seg inn i et hus i fylla. Men fyren er jo blakk, så da får vel staten betale ham. Heldigvis vant han ikke, men kreativ var han i det minste. :p

 

Poenget er at søksmål er alt for enkelt der borte over dammen, og det er fort snakk om rimelig store summer for bagateller. Ikke rart så mange gjør det når det skal så lite til for å vinne noen ganger. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synd og skam at det virker som det går sport i å bruke søksmål som en ekstra inntektskilde..

Det er ikke akkurat noe nytt der borte. Alle har vel hørt om hun kjerringa på McDonalds som sølte kaffe in fanget sitt, og saksøkte dem fordi kaffen var for varm.

 

Jeg vil anbefale deg å se dokumentar filmen "Hot Coffee". Kaffen var faktisk altfor varm(mye varmere enn kaffen skal være, ifølge MC sin rutiner), og hun fikk alvorlige brannskader.

Lenke til kommentar

Hoved problemet som er årsaken til at det er så mange søksmål "over dammen" vs. her, er at i f.eks. Norge (og de fleste siviliserte land foruten US) så må taperen betale ALLE saksomkostninger.

I USA må alle parter dekke sin egen saksomkostning, uavhengig av om du vinner/taper, skyldig eller ikke.

 

Så det er mange advokater i USA som tilbyr å hjelpe mot X antall prosent, hvis du vinner. Hvis du taper derimot, så er det gratis.

Mao. *NULL* utgifter for å saksøke noen, så lenge du finner en advokat som mener det er verdt tiden hans/hennes å kjøre saken.

 

Men for stakkaren som blir saksøkt, så koster det penger å forsvare seg. Det er også derfor det inngås vesentlig flere forlik "over there".

 

Håpløs praksis. Men det gjør også så det er lettere for den lille mann i gata å forsvare seg overfor de store firmaene, noe vi i praksis ikke gjør i Norge. (se bare på saken(e) som har vært mot parkerings selskapene)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å se dokumentar filmen "Hot Coffee". Kaffen var faktisk altfor varm(mye varmere enn kaffen skal være, ifølge MC sin rutiner), og hun fikk alvorlige brannskader.

Kverulerer du mer saksøker jeg deg for en femtilapp for ærekrenkelse eller å for ha fullstendig bommet på poenget. :p

 

 

Det er ikke akkurat noe nytt der borte. Alle har vel hørt om hun kjerringa på McDonalds som sølte kaffe in fanget sitt, og saksøkte dem fordi kaffen var for varm.

Premie for dagens mest ignorante post.

 

Gratulerer.

Premie for dagens mest meningsløse post.

 

Gratulerer?

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

Jeg vil anbefale deg å se dokumentar filmen "Hot Coffee". Kaffen var faktisk altfor varm(mye varmere enn kaffen skal være, ifølge MC sin rutiner), og hun fikk alvorlige brannskader.

Kverulerer du mer saksøker jeg deg for en femtilapp for ærekrenkelse eller å for ha fullstendig bommet på poenget. :p

Og du bommet på poenget mitt, selv om noen søksmål er tullete, så gjelder det ikke alltid. Den saken du nevnte er en av sakene som ble sterkt vinklet i mediene, og folk fikk inntrykk av at dette var en grådig dame, som kom med helt urimelige krav. "Kaffe er lissom ment til å være varm, dum kjerring ass", utspill som dette var vanlig og hun ble latterliggjort mens hun lå i sykesengen med alvorlige skader.

Anbefaler deg virkelig å se HBO dokumentaren :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=tx7jAop3srA

 

Se ihvertfall New York Times "retro report".

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg tok poenget ditt. ;) Men uansett, folk gjør syke ting over dammen, og mange blir berømte for det. Det er nok ikke uten grunn Jackass startet nettopp i USA (selv om det har spredt seg), og gravide tenåringer får egen reality-serie. ;)

 

På mange måter er problemet i USA at bedrifter har for mye makt i rettsystemet, ikke motsatt som du insinuerer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda.. men ofte hører man bare én side av saken som gjør at søksmålene fremstår som idioti. Bør se hot coffee dokumentaren som omhandler akkurat denne saken og andre lignende saker. Er ikke alltid svart hvitt og setter ting i perspektiv.

Å bare vise én side av saken er aldri bra og det er ofte sånn det framstilles selv om d ligger mye mer bak de faktiske hendelsene.

 

Nå det er sagt så er jo det mye tullete søksmål og de har veldig lav terskel for søksmål i USA. Mange er veldig grådige.

Lenke til kommentar

 

 

 

Synd og skam at det virker som det går sport i å bruke søksmål som en ekstra inntektskilde..

Det er ikke akkurat noe nytt der borte. Alle har vel hørt om hun kjerringa på McDonalds som sølte kaffe in fanget sitt, og saksøkte dem fordi kaffen var for varm.

Jeg vil anbefale deg å se dokumentar filmen "Hot Coffee". Kaffen var faktisk altfor varm(mye varmere enn kaffen skal være, ifølge MC sin rutiner), og hun fikk alvorlige brannskader.

I følge kaffe.no skal perfekt kaffe ha en temperatur på 92-96 grader. Hvor varm kaffe fikk hun egentlig?

Lenke til kommentar

 

 

 

Synd og skam at det virker som det går sport i å bruke søksmål som en ekstra inntektskilde..

Det er ikke akkurat noe nytt der borte. Alle har vel hørt om hun kjerringa på McDonalds som sølte kaffe in fanget sitt, og saksøkte dem fordi kaffen var for varm.

Jeg vil anbefale deg å se dokumentar filmen "Hot Coffee". Kaffen var faktisk altfor varm(mye varmere enn kaffen skal være, ifølge MC sin rutiner), og hun fikk alvorlige brannskader.

I følge kaffe.no skal perfekt kaffe ha en temperatur på 92-96 grader. Hvor varm kaffe fikk hun egentlig?

 

Neppe mer en 8 grader over anbefalt temperatur :)

 

Et mer seriøst problem er at kaffen du får servert de fleste offentlige steder i usa er noe tynt skip.

Fly, hoteller osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...