Gå til innhold

TEST: Asus PB287Q


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HDMI har ikke nok båndbredde til å støtte 4k ved 30Hz. Det har displayport 1.2. Når HDMI 2.0 kommer ut, vi det endres, men inntil da, er det maks 30Hz med HDMI. Du kan snu på flisa og si at dette er en displayport skjerm, med muligheten til å ta inn HDMI som reserveløsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Ser ikke noe poeng i å kjøpe en dyr 4k.... Er jo nesten ingen ting i 4k uansett

Hvis du kjøper en 4k PC skjerm for å se på 4k produksjonsmateriell har du virkelig missforstått.

Kan være noen som har kamera som kan filme i 4k og produserer ting selv, eller noen som kansje bare vil ha mye plass når de jobber. Som feks video/lyd/bilde redigering. Man trenger ikke bare og konsumere innhold...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ser ikke noe poeng i å kjøpe en dyr 4k.... Er jo nesten ingen ting i 4k uansett

Hvis du kjøper en 4k PC skjerm for å se på 4k produksjonsmateriell har du virkelig missforstått.

Kan være noen som har kamera som kan filme i 4k og produserer ting selv, eller noen som kansje bare vil ha mye plass når de jobber. Som feks video/lyd/bilde redigering. Man trenger ikke bare og konsumere innhold...

 

 

Og du missforsto virkelig innlegget mitt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ser ikke noe poeng i å kjøpe en dyr 4k.... Er jo nesten ingen ting i 4k uansett

Hvis du kjøper en 4k PC skjerm for å se på 4k produksjonsmateriell har du virkelig missforstått.

Kan være noen som har kamera som kan filme i 4k og produserer ting selv, eller noen som kansje bare vil ha mye plass når de jobber. Som feks video/lyd/bilde redigering. Man trenger ikke bare og konsumere innhold...

 

 

Og du missforsto virkelig innlegget mitt.

 

Jeg svarte helt klart på feil post, mente og svare på deaf sin. Beklager.

 

Edit:

 

Jeg syntes også det er synd de ikke har gått for 16:10 men det er det jo ikke så mange som gjør om dagen.

Endret av subsequent
Lenke til kommentar

Si meg, hva er bruksområdet for PC-skjermer med FullHD? MÅ man se eller redigere film 100% av tida for å få lov til å bruke den oppløsninga eller er det lov til å bruke nettlesere, kontorprogramer, fotoprogrammer, spill og alskens annet også?

 

Hvis du kan svare på dette så har du også svaret for alle andre oppløsninger, deriblant 3840*2160.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Endelig en billig 4K-skjerm uten barnesykdommer

På baksiden finner vi to HDMI-innganger med MHL-støtte og én inngang for DisplayPort, men førstnevnte innganger støtter kun 30 hertz når bildekilden har oppløsning på 4K.

Ehem, uten barnesykdommer sa dere?

Hvordan er det en sykdom? Alle vet at HDMI er crap, det er ikke noe nytt.

 

 

 

Kunne ikke bransjen omfavnet Thunderbolt istedetfor?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

HDMI har ikke nok båndbredde til å støtte 4k ved 30Hz. Det har displayport 1.2. Når HDMI 2.0 kommer ut, vi det endres, men inntil da, er det maks 30Hz med HDMI. Du kan snu på flisa og si at dette er en displayport skjerm, med muligheten til å ta inn HDMI som reserveløsning.

 

HDMI 2.0 er ute.

Lenke til kommentar

 

5000 for en pc-skjerm er ikke billig i mine øyne

 

 

for 4k oppløsning er det pr i dag ganske billig..

Er ikke mange årene siden en god (les: ips+led) 1080p skjerm kostet rundt 5000.. I dag får du tilsvarende/bedre 1080p skjermer til et par tusenlapper, og _mye_ billigere dersom du tar til takke med middelmådige TN skjermer :p

Jeg vil påstå prisen er fornuftig mtp hva man får :)

EDIT: glemte å sitere kommentaren jeg svarte på.. :roll:

Endret av Saaywhatnow?
Lenke til kommentar

 

 

 

Endelig en billig 4K-skjerm uten barnesykdommer

På baksiden finner vi to HDMI-innganger med MHL-støtte og én inngang for DisplayPort, men førstnevnte innganger støtter kun 30 hertz når bildekilden har oppløsning på 4K.

Ehem, uten barnesykdommer sa dere?

Hvordan er det en sykdom? Alle vet at HDMI er crap, det er ikke noe nytt.

 

 

 

Kunne ikke bransjen omfavnet Thunderbolt istedetfor?

 

 

DisplayPort 1.3 har over 50% mer kapasitet en Thunderbolt 2.

Lenke til kommentar

Et stort plusspunkt med TN-panelene, sett bort i fra lavere pris, er lavere input-lag og responstid.

Input-lag har ingenting med paneltype å gjøre. Det er grunnleggende kunnskap at inputlag skyldes prosessering i skjermen.

 

På det tredje og høyere nivåer ble det «invers ghosting» på skjermen, men på andre nivå, som er standard innstilling, er det så lite ghosting som det er mulig å få til på en 60 hertz skjerm.

Notis: 120 Hz reduserer ikke etterslep, det er heftig bruk av overdrive som gjør.

 

Dette gjør skjermen ganske effektiv til kontorarbeid, og vi kan i tillegg nevne at baklyset ikke flimrer, men lyser konstant. Dette skal visstnok redusere anstrengelsen på øynene, selv om undertegnede ikke merker forskjell på flimrende og flimrefritt baklys.

Uavhengig av om du er i stand til å se det så er flimring på baklys noe vi måler. Finn frem et oscilloskop og mål spenningen på baklyset, hvis skjermen bruker PWM ved dimming så flimrer den. Alternativt kan det testes med et kamera.

 

Forøvrig er sidesynet et nyttig verktøy for å registrere flimring.

 

 

Hvordan fungerer et slik TN-panel i portrettmodus?

Skifter fargene/lysstyrken når man beveger seg litt?

Jeg har til gode å se ett TN-panel som fungerer bra i portrettmodus. Gode TN-paneler kan ha god horisontal innsynsvinkel men som regel ikke vertikal. I portrettmodus kan tekst bli plagsomt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...