Gå til innhold

TEST: Asus PB287Q


Anbefalte innlegg

Jeg sender denne tilbake i dag, hvorfor? Input-lag. Denne har fryktelig med input lag, eneste værre jeg har opplevd var en TV jeg brukte for noen år siden. Det å i det hele tatt spille på den var uaktuelt pga dette.

 

Nå skal det sies at jeg kun har brukt 120hz+ paneler i flere år, så jeg er vandt til lynraske skjermer, ..

 

For å spørre om det opplagte først: Er du 100% sikker på at det er skjermen og ikke skjermkortet?

 

Hvilke moduser har du testet?

 

Jeg opplever ikke noe input-lag på mitt eksemplar, og ingen av omtalene jeg har lest har kritisert responstiden til denne skjermen. Responsmessig havner den sammen med andre TN-skjermer, hvis en ser bort ifra de raskere skjermene med 120+ Hz paneler.

 

Eller kan det tenkes at du er blitt såpass vant til 120 Hz+ paneler at du kanskje stiller litt urimelige krav til Asus'en, som tross alt er en 60 Hz skjerm? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg sender denne tilbake i dag, hvorfor? Input-lag. Denne har fryktelig med input lag, eneste værre jeg har opplevd var en TV jeg brukte for noen år siden. Det å i det hele tatt spille på den var uaktuelt pga dette.

 

Nå skal det sies at jeg kun har brukt 120hz+ paneler i flere år, så jeg er vandt til lynraske skjermer, ..

 

For å spørre om det opplagte først: Er du 100% sikker på at det er skjermen og ikke skjermkortet?

 

Hvilke moduser har du testet?

 

Jeg opplever ikke noe input-lag på mitt eksemplar, og ingen av omtalene jeg har lest har kritisert responstiden til denne skjermen. Responsmessig havner den sammen med andre TN-skjermer, hvis en ser bort ifra de raskere skjermene med 120+ Hz paneler.

 

Eller kan det tenkes at du er blitt såpass vant til 120 Hz+ paneler at du kanskje stiller litt urimelige krav til Asus'en, som tross alt er en 60 Hz skjerm? :)

 

Hvordan kan det være skjermkortet? Bruker et 780Ti som funker bra på alt annet jeg testet den nå.

Og ja jeg er jo blitt veldig kresen på input lag over årene, men det jeg forventet av ASUS'en var at den klarte å matche respons tiden til mine tidligere billige 60hz TN paneler. Som Benq sine billige modeller til ca 1500, og en del Samsung som jeg har hatt. Nå så har PB287Q'en om trendt en tredobling i respons tid føler det som, kan vare en feil med den?

Lenke til kommentar

Har en Asus PB278Q (1440p 27" PLS 60Hz), og har vurdert å utvide med PG278Q (1440p 27" TN 144Hz). Men må si at Asus PB287Q frister veldig også. 1080p eller 1440p holder til spilling, men jeg skulle gjerne hatt høyere pixeltetthet til annet. PB287Q burde vel kunne oppskalere fra 1080p uten betydelig forsinkelse antar jeg, dobler vel bare bildet i hver retning?

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan det være skjermkortet? Bruker et 780Ti som funker bra på alt annet jeg testet den nå.

Og ja jeg er jo blitt veldig kresen på input lag over årene, men det jeg forventet av ASUS'en var at den klarte å matche respons tiden til mine tidligere billige 60hz TN paneler. Som Benq sine billige modeller til ca 1500, og en del Samsung som jeg har hatt. Nå så har PB287Q'en om trendt en tredobling i respons tid føler det som, kan vare en feil med den?

 

 

Litt treg respons her, er ikke innom her til daglig.

 

En tredobling høres voldsomt ut. Hvilken oppløsning bruker du? Oppskalerer du via ASIC-scaleren i skjermen eller i skjermkortet? Dette er faktorer som kan påvirke den opplevde billedflyten.

 

Som nevnt er inputlaggen målt til å være normal i forhold til andre 60 Hz TN-skjermer (hvilket er litt imponerende med tanke på den mye høyere oppløsningen). Noen omtaler:

 

http://www.tomshardware.com/reviews/asus-pb287q-4k-monitor,3832-9.html

http://www.trustedreviews.com/asus-pb287q_Monitor_review_input-lag-image-quality-and-verdict_Page-2

 

Given the bandwidth requirements for Ultra HD, we are pleasantly surprised by the input lag results. AOC is on top again, exactly where you'd expect to find a 144 Hz screen. But for a 4K display to exhibit just 3 ms more lag than an FHD monitor is impressive. We expect gamers to be attracted to Asus' PB287Q based on its price alone, so the added bonus of low input lag is icing on the cake. ... Using our Leo Bodnar Lag Tester, we measured an average input lag of just 10.6ms. Anything less than 20ms is a very good result, so the Asus PB287Q is an excellent monitor for gaming. ...

 

 

En kan jo ikke eliminere muligheten for at du har fått et defekt produkt, men jeg har inntrykk av at du kanskje ikke bruker likt sammenligningsgrunnlag med tanke på den store forskjellen som du opplever.

Lenke til kommentar

Har en Asus PB278Q (1440p 27" PLS 60Hz), og har vurdert å utvide med PG278Q (1440p 27" TN 144Hz). Men må si at Asus PB287Q frister veldig også. 1080p eller 1440p holder til spilling, men jeg skulle gjerne hatt høyere pixeltetthet til annet. PB287Q burde vel kunne oppskalere fra 1080p uten betydelig forsinkelse antar jeg, dobler vel bare bildet i hver retning?

 

Jeg bruker skjermen på denne måten, dvs. jeg spiller i lavere oppløsninger, mens jeg drar nytte av 4K til "desktop"-arbeid o.l.

 

Jeg opplever ingen forsinkelse når jeg oppskalerer fra 2560 x 1440, og kvaliteten er helt akseptabel. Jeg bruker da skjermen til å oppskalere med (jeg har ikke eksperimentert med oppskalering i GPU'en).

Lenke til kommentar

Har ikke lest tester av Philipsen, men det finnes enda rimeligere 4K skjermer:

 

AOC U2868PQU koster 4.000 kr.

 

Både AOC og Philipsen virker mer interessante enn f.eks. Samsungen, da de to første har mulighet for høydejustering (som er praktisk på en TN-skjerm med begrenset vertikal innsynsvinkel).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderte denne men valgte selv heller gammel traver med 1440p oppløsning. Noen grunner.

- Den skal kobles til med mange ulike maskiner, deriblant macbook Air. Frykt for skaleringsproblemer og støtte for ulike tilkoblinger, DVI, VGA osv.

- Frykt for at 4k skal kreve for mye av maskinen og vil resultere i overoppheting eller at dårlig ytelse, kan selvfølgelig skru ned oppløsning med da forsvinner mye av poenget med 4k.

- At du får bedre paneler i 1440p skjermer som også er billigere. (PLS, IPS. osv).

- At 1440p strengt tatt er nok oppløsning for å jobbe effektivt.

 

Tror 4k kan fungere godt, men føler det er litt umodent enn så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...