Gå til innhold

TEST: Asus PB287Q


Anbefalte innlegg

Denne skjermen frister ikke. 4K-skjermer er fremdeles alfor dårlige og for dyre. Jeg vil ha 144 Hz - eller helst 240 Hz - og IPS-panel med 1ms responstid i en 4K-skjerm. Og den må koste mindre enn 5000 kroner.

 

Dessuten har jeg ikke bruk for en 4K-skjerm nå. Det eneste måtte være å prøve Star Citizen på den ... som frister litt. :)

Endret av Prognatus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ser ikke noe poeng i å kjøpe en dyr 4k.... Er jo nesten ingen ting i 4k uansett

 

Hvis du kjøper en 4k PC skjerm for å se på 4k produksjonsmateriell har du virkelig missforstått.

 

Delvis sant, spill kan kjøres i 4k.. Breaking bad har kommet i 4k på netflix og det kommer nok mer etter hvert i 4k ettersom det blir mer utbredt, så det skader ikke. På en annen side greier jeg meg fint med 1080p på min 42" tv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Denne skjermen frister ikke. 4K-skjermer er fremdeles alfor dårlige og for dyre. Jeg vil ha 144 Hz - eller helst 240 Hz - og IPS-panel med 1ms responstid i en 4K-skjerm. Og den må koste mindre enn 5000 kroner.

 

Dessuten har jeg ikke bruk for en 4K-skjerm nå. Det eneste måtte være å prøve Star Citizen på den ... som frister litt. :)

 

Og jeg vil ha en ferie på mars, helst innenfor feriebudsjettet på 15 000 kr.

 

 

Og ikke den kjipe enveisturen som skal ta 18 måneder, vil ha 46 timers reisen (23 timer med 1g akselerasjon + 23 timer med 1g nedbremsing) med retur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det begynner å ligne noe men jeg kan ikke fatte og begripe at ikke disse også kommer/selges i 32". Først når dette er tilgjengelig med et panel som har god innsynsvinkel vil jeg vurdere å oppgradere til 4k. Uansett går utviklingen rett vei men det er mulig jeg venter helt til OLED er standard. Min U2711 får gjøre jobben inntil videre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

4K IPS for 4K. Kanskje snakker vi da. Og hva i huleste, frosne hel*ete gjør høyttalere på en PC-monitor? Bruker du 6000 kr på en skjerm er det slik at du enten allerede har, eller garantert har råd til et par høyttalere. Til og med noen kompakte, så plassargumentet fungerer heller ikke. Skjermen kunne koste 5800 og hadde blitt et bedre produkt, mindre etterprossesering av signal = mindre inputlag. Satt litt på spissen så hadde det vært et bedre produkt UTEN høyttalerne og med høyere pris. /10Cents

Lenke til kommentar

4K IPS til en overkommelig pris er langt ute enda, men kommer tidsnok!

 

Det er ikke særlig realistisk med TN panel på 32" heller mtp innsynsvinkler, selv om det vil gi en mer brukbar PPI.

 

16:9 vs 16:10 på såpass høye oppløsninger blir også ganske fjasete. Så fort man er over 1080P så er den diskusjonen i praksis død. Prøv en 27" med 2560x1440 oppløsning om du ikke tror meg :)

 

Hadde jeg skulle kjøpt/hatt bare én skjerm så ville jeg hatt vanskelig for å velge mellom den nye 34" 1440p ultrawide-skjermen til LG og en 28" 4K skjerm...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4K IPS for 4K. Kanskje snakker vi da. Og hva i huleste, frosne hel*ete gjør høyttalere på en PC-monitor? Bruker du 6000 kr på en skjerm er det slik at du enten allerede har, eller garantert har råd til et par høyttalere. Til og med noen kompakte, så plassargumentet fungerer heller ikke. Skjermen kunne koste 5800 og hadde blitt et bedre produkt, mindre etterprossesering av signal = mindre inputlag. Satt litt på spissen så hadde det vært et bedre produkt UTEN høyttalerne og med høyere pris. /10Cents

 

Den koster fra 5109 kr

Lenke til kommentar

4K IPS til en overkommelig pris er langt ute enda, men kommer tidsnok!

 

Det er ikke særlig realistisk med TN panel på 32" heller mtp innsynsvinkler, selv om det vil gi en mer brukbar PPI.

Husk at det er stor forskjell på IPS-paneler. Det er ikke selvsagt at et IPS-panel er bedre enn en TN-panel. Horisontal innsynsvinkel er god nok på gode TN-paneler til at 32" er problemfritt, og de er uansett minimum på høyde med IPS-paneler i samme prisklasse.

 

16:9 vs 16:10 på såpass høye oppløsninger blir også ganske fjasete. Så fort man er over 1080P så er den diskusjonen i praksis død. Prøv en 27" med 2560x1440 oppløsning om du ikke tror meg :)

Tull og tøys! 16:10 er utvilsomt å foretrekke til arbeid, nettsider osv. Oppløsningen er irrelevant i den sammenhengen. Det er mye enklere å bevege synet vertikalt.
Lenke til kommentar

Det er ganske gitt at et IPS-panel i denne oppløsningsklassen er bedre enn et hvilketsomhelst TN panel, men jeg har observert at TN-paneler har blitt bedre på vertikale innsynsvinkler de siste årene. Jeg er dog ikke overbevist om at TN på en 32" som skal stå såpass nærme brukeren vil fungere godt. Heller tvert imot.

 

Har du brukt høyoppløste paneler? For vertikal oppløsning er ikke det jeg savner på 27" i dag. Høyere PPI generelt, ja, men ellers fungerer det meget godt. Her er det vel dog også snakk om smak og behag, er ikke alle som kjører 3x27"...

Lenke til kommentar

4K IPS til en overkommelig pris er langt ute enda, men kommer tidsnok!

 

Det er ikke særlig realistisk med TN panel på 32" heller mtp innsynsvinkler, selv om det vil gi en mer brukbar PPI.

 

16:9 vs 16:10 på såpass høye oppløsninger blir også ganske fjasete. Så fort man er over 1080P så er den diskusjonen i praksis død. Prøv en 27" med 2560x1440 oppløsning om du ikke tror meg :)

 

Hadde jeg skulle kjøpt/hatt bare én skjerm så ville jeg hatt vanskelig for å velge mellom den nye 34" 1440p ultrawide-skjermen til LG og en 28" 4K skjerm...

Hvem sa at man nødvendigvis vil ha 32" TN panel? Det ble nevnt 32" med god innsynsvinkel uansett hvilken teknologi det måtte være.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Denne skjermen frister ikke. 4K-skjermer er fremdeles alfor dårlige og for dyre. Jeg vil ha 144 Hz - eller helst 240 Hz - og IPS-panel med 1ms responstid i en 4K-skjerm. Og den må koste mindre enn 5000 kroner.

 

Og jeg vil ha en ferie på mars, helst innenfor feriebudsjettet på 15 000 kr.

 

 

Gratulerer med å få billige poenger på min bekostning! Hele 11 så langt. Imponerende! Det er visst mange flere useriøse her enn bare deg.

 

For å være on-topic: skjermen jeg beskriver vil sannsynligvis være tilgjengelig innen fire år.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Utviklingen av PC-skjermer går ikke alltid fremover, noen ganger tar den seg pauser eller havner inn på blindspor. Den pent brukte 15" QXGA-skjermen jeg oppgraderte laptopen min med er nærmere 10 år gammel, og det er først nå det er kommet laptoper med konkurrerende skjermer,.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Gleder meg til WHUXGA skjermene kommer, da får jeg FUHD oppløsning gjennom displayport 1.3 og trenger ikke å tenke på hva slags displayport skjermen har får jeg bilde på skjermen vet jeg har DP 1.3.

For de som skulle være i tvil mener jeg 8k skjermer altså: 7680x4320.

 

Selv lurer jeg på om 8k alltid vil være "High end" så om 4k om 1-3 år vil bli standard.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne for å bruke den til spille litt WoW, og andre low demanding spill som virkelig kan utnytte oppløsningen som denne tilbyr, ved større interface plass osv. Og til generelt brukt som en 2. skjerm.

 

Jeg sender denne tilbake i dag, hvorfor? Input-lag. Denne har fryktelig med input lag, eneste værre jeg har opplevd var en TV jeg brukte for noen år siden. Det å i det hele tatt spille på den var uaktuelt pga dette.

 

Nå skal det sies at jeg kun har brukt 120hz+ paneler i flere år, så jeg er vandt til lynraske skjermer, men denne var virkelig ille, til og med Benq sine skjermer til under tusenlappen hadde lavere input lag. Og før noen spør, ja jeg var på 60hz. Og nei min hadde ikke den feilen som noen av modellene kom med, hvor input laggen var latterlig.

 

Får se om det blir en ASUS RoG skjerm, om ikke prisen blir for latterlig.

 

Når alt dette er sagt så er det en super skjerm på så å si alle andre punkter!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne for å bruke den til spille litt WoW, og andre low demanding spill som virkelig kan utnytte oppløsningen som denne tilbyr, ved større interface plass osv. Og til generelt brukt som en 2. skjerm.

 

Jeg sender denne tilbake i dag, hvorfor? Input-lag. Denne har fryktelig med input lag, eneste værre jeg har opplevd var en TV jeg brukte for noen år siden. Det å i det hele tatt spille på den var uaktuelt pga dette.

 

Nå skal det sies at jeg kun har brukt 120hz+ paneler i flere år, så jeg er vandt til lynraske skjermer, men denne var virkelig ille, til og med Benq sine skjermer til under tusenlappen hadde lavere input lag. Og før noen spør, ja jeg var på 60hz. Og nei min hadde ikke den feilen som noen av modellene kom med, hvor input laggen var latterlig.

 

Får se om det blir en ASUS RoG skjerm, om ikke prisen blir for latterlig.

 

Når alt dette er sagt så er det en super skjerm på så å si alle andre punkter!

Skalerer du opp skjermbildet? Vårt eksemplar hadde ikke merkbart med input-lag; lavere 4K IPS-skjermene vi har testet, helt på høyde med rene spillskjermer.

 

Sørnes

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte denne for å bruke den til spille litt WoW, og andre low demanding spill som virkelig kan utnytte oppløsningen som denne tilbyr, ved større interface plass osv. Og til generelt brukt som en 2. skjerm.

 

Jeg sender denne tilbake i dag, hvorfor? Input-lag. Denne har fryktelig med input lag, eneste værre jeg har opplevd var en TV jeg brukte for noen år siden. Det å i det hele tatt spille på den var uaktuelt pga dette.

 

Nå skal det sies at jeg kun har brukt 120hz+ paneler i flere år, så jeg er vandt til lynraske skjermer, men denne var virkelig ille, til og med Benq sine skjermer til under tusenlappen hadde lavere input lag. Og før noen spør, ja jeg var på 60hz. Og nei min hadde ikke den feilen som noen av modellene kom med, hvor input laggen var latterlig.

 

Får se om det blir en ASUS RoG skjerm, om ikke prisen blir for latterlig.

 

Når alt dette er sagt så er det en super skjerm på så å si alle andre punkter!

Skalerer du opp skjermbildet? Vårt eksemplar hadde ikke merkbart med input-lag; lavere 4K IPS-skjermene vi har testet, helt på høyde med rene spillskjermer.

 

Sørnes

Jeg har ikke gjort noe som helst egentlig med skjermen, jeg endret fra DP 1.1 til 1.2 selvfølgelig. Men ellers så har jeg ikke gjort noe, jeg syntes selv at dette er litt rart, siden jeg bruker så veldig mange forskjellige skjermer på jobb ol. Som Dell sine Ultrasharp 1440p skjermer, masse Benq, og Asus. Ingen har vært som denne ASUS 4k skjermen. Den føles rett og slett ubrukelig ut for meg, alle tips mot å eventuelt fikse dette mottas gjerne!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjøpte denne for å bruke den til spille litt WoW, og andre low demanding spill som virkelig kan utnytte oppløsningen som denne tilbyr, ved større interface plass osv. Og til generelt brukt som en 2. skjerm.

 

Jeg sender denne tilbake i dag, hvorfor? Input-lag. Denne har fryktelig med input lag, eneste værre jeg har opplevd var en TV jeg brukte for noen år siden. Det å i det hele tatt spille på den var uaktuelt pga dette.

 

Nå skal det sies at jeg kun har brukt 120hz+ paneler i flere år, så jeg er vandt til lynraske skjermer, men denne var virkelig ille, til og med Benq sine skjermer til under tusenlappen hadde lavere input lag. Og før noen spør, ja jeg var på 60hz. Og nei min hadde ikke den feilen som noen av modellene kom med, hvor input laggen var latterlig.

 

Får se om det blir en ASUS RoG skjerm, om ikke prisen blir for latterlig.

 

Når alt dette er sagt så er det en super skjerm på så å si alle andre punkter!

Skalerer du opp skjermbildet? Vårt eksemplar hadde ikke merkbart med input-lag; lavere 4K IPS-skjermene vi har testet, helt på høyde med rene spillskjermer.

 

Sørnes

Jeg har ikke gjort noe som helst egentlig med skjermen, jeg endret fra DP 1.1 til 1.2 selvfølgelig. Men ellers så har jeg ikke gjort noe, jeg syntes selv at dette er litt rart, siden jeg bruker så veldig mange forskjellige skjermer på jobb ol. Som Dell sine Ultrasharp 1440p skjermer, masse Benq, og Asus. Ingen har vært som denne ASUS 4k skjermen. Den føles rett og slett ubrukelig ut for meg, alle tips mot å eventuelt fikse dette mottas gjerne!

 

Du kan prøve å justere på Trace Free, men såvidt meg bekjent er dette kun overdrive og har ingenting med inputlag å gjøre.

 

Sørnes

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle komme et et lite innspill her, da jeg nylig skaffet meg denne skjermen.

Litt bakgrunnsinformasjon først:

Jeg har i de siste 10 årene sverget til IPS-skjermer i ulike varianter. Men de positive omtalene av denne 4K-skjermen, og det faktum at jeg ikke lenger bruker maskinen like ofte i "fargekritiske" sammenhenger, gjorde at jeg tok sjansen på å kjøpe den (jeg kunne jo returnere den dersom jeg ikke var fornøyd).

Noe av det første som slo meg var at billedkvaliteten og innsynsvinkelen er noe av det beste jeg har sett fra en TN-skjerm. Billedkvaliteten er (naturligvis) ikke helt på høyde med mine tidligere IPS-skjermer, men kvaliteten er såpass bra at den duger (billedkvaliteten bør bli enda litt bedre etter en runde med kalibrering). Den horisontale innsynsvinkelen er relativt bra, mens vertikalt så oppleves bildet som litt lysere/mørkere dersom man beveger hodet vertikalt (men ingen forferdelig "invertering" av bildet slik en ser på en rekke TN-skjermer). Nå er ikke dette noe stort problem i praksis, da hodet mitt er ganske stasjonært og ettersom skjermen har gode justeringsmuligheter for både høyde og vinkel.

Grunnen til at jeg har skaffet meg en 4K skjerm er at jeg ønsker meg mer oppløsning for generell surfing, applikasjoner, osv., men ikke nødvendigvis for spilling (her kan jeg klare meg med lavere oppløsninger).

Jeg stilte tre krav til skjermen:

- Den må kunne oppskalere. Dette er et krav da jeg må være istand til å kunne kjøre spill i lavere oppløsninger. Selv om jeg bruker et GTX Titan-skjermkort, så vil det allikevel slite i en rekke tyngre spill i 4K.

- Den må støtte 60 Hz i 4K-oppløsning.

- Den må kunne justeres i høyden. Den vertikale vinkelen må også kunne justeres. Dette er viktig da TN-skjermer har en noe begrenset innsynsvinkel, og da er det viktig at skjermen kan orienteres presist.

- Den må ha en "akseptabel" billedkvalitet.

Etter å ha sjekket de andre skjermene på markedet, så falt valget på Asus-skjermen. Den bruker DisplayPorts SST (Single Stream Transport), hvilket løser problemene som mange av de første 4K skjermene hadde i forbindelse med oppskalering og 60 Hz-støtte. Jeg vurderte også Samsungs rimeligere 28D590D som bruker samme panel, men denne kunne ikke justeres i høyden, og byggekvaliteten virket ikke like bra.

Et potensielt problem kan være at den høye oppløsningen gjør ting vanskelig å lese, da skriften blir ganske liten. Dette er naturligvis ikke skjermens skyld, men heller et problem knyttet til Windows og enkelte applikaskoner som ikke er tilpasset 4K. Jeg har endret DPI'en til 125, og det fungerer bra for meg. Jeg skulle ønske at jeg kunne endre DPI'en uavhengig for hver skjerm, men dette er støttet i Windows 8.1 som jeg skal oppgradere til senere i sommer.

Jeg har testet skjermen litt i spillsammenheng, og det fungerer bra å oppskalere fra f.eks. 2560 x 1440 til 4K. All oppskalering skjer i skjermen, men det er også mulighet for å overlate den jobben til skjermkortet (jeg har ikke testet dette, da jeg foretrekker å bruke 2560 x 1440 for Shadowplay, og heller la skjermen ta seg av den siste biten). I teorien ser det ut til at skjermen støtter opptil 80 Hz i lavere oppløsninger, men jeg har ikke testet dette i praksis.

Out of the box støtter ikke skjermen så mange oppløsninger under 4K, men dette kan lett ordnes i Nvidia-kontrollpanelet. Jeg la inn 2560 x 1440 manuelt og det fungerer bra i praksis (dersom man har flere skjermer tilkoblet vil oppløsningene fra disse også vises i listen over støttede oppløsninger). Asus planlegger å komme med en firmware oppdatering som gjør at man får flere oppløsninger å velge mellom fra fabrikk.

Jeg ser at enkelte her har klaget over prisen: Jeg synes derimot at ca. 6.000 kr for en 4K-skjerm (uten mange av de barnesykdommene vi så med tidligere 4K-skjermer) er helt greit, spesielt med tanke på at skjermen yter relativt bra på mange områder, og med tanke på at prisen har falt betraktelig i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...