Gå til innhold

Slik kan de kommende verstingprosessorene bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er idiotisk att E serien har en så lav klokkehastighet. Det er ikke alt som er bra for bruk med så mange kjerner. Jeg husker når intel kom med Q serien av processorer med flere kjerner og lav klokkehastighet. Det var en stor nedtur for mange ;-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir vel litt feil å si at den får de overnevnte sporene, for DET er helt opp til produsenten av hovedkortet hvor mange og hvilke spor de ønsker, samt hvordan de ønsker å fordele kanalene som de har tilgjengelig inn i CPUen. 5930K/5960X får totalt 40 kanaler, mens 5820 får 28 kanaler.

Dette kan eksempelvis gi en fordeling som dere beskriver.

 

 

 

Det er idiotisk att E serien har en så lav klokkehastighet. Det er ikke alt som er bra for bruk med så mange kjerner. Jeg husker når intel kom med Q serien av processorer med flere kjerner og lav klokkehastighet. Det var en stor nedtur for mange ;-(

Q-serien mener jeg å huske var en stor suksess etter hva jeg kan huske men. :wee:

I tillegg så var dobbelkjerneversjonen E6600 mot Q6600 på de samme frekvensene så det stemmer vel heller ikke helt. Ja, spesielt Q6600 var jo voldsomt populær i middel/øvre sjiktet.

I dag så er det ikke helt slik, men igjen så er ikke frekvensene noen faste påler, og vil endre seg med belastningen. Samt at Turbofrekvensene gjerne har vært tett opp mot hva sine rimeligere 4-kjerne brødre har.

 

Se f.eks på 4770K og 4930K, hvor turbofrekvensen er den samme (3,9GHz), og vil dermed under vanlig operasjon operere på den samme frekvensen. Men pga flere kjerner, så vil den under maks belastning (alle seks kjernene VS alle fire kjernene) kjøre på en lavere basefrekvens enn 4770K. I et slikt tilfelle så har 4930K to ekstra kjerner og er naturlig nok mye raskere uansett, så det skulle da bare mangle.

 

Så nei, det er ikke slik at frekvensen nødvendigvis er lavere. Det er bare fordi de kan kjøres mye tyngre (50 % tyngre last), og vil dermed måtte jekke ned frekvensen litt for å holde seg innenfor temp og effektkrav.

 

Men ikke nok med det. Har du f.eks en operasjon som opptar 4-kjerner, så vil en 4770K kjøre 100 %, mens en tilsvarende 4930K bare vil kjøre med 75%. Dermed kan det godt hende at du ender opp med høyere frekvens, da turboen vil øke mer på 4930K, da den ikke belastes like tungt.

Så at frekvensen er lavere blir er knapp sannhet med store modifikasjoner.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er idiotisk att E serien har en så lav klokkehastighet. Det er ikke alt som er bra for bruk med så mange kjerner. Jeg husker når intel kom med Q serien av processorer med flere kjerner og lav klokkehastighet. Det var en stor nedtur for mange ;-(

 

Ikkje nedtur for andre enn noobs som ikkje visste hva overklokking var. Kjørte min q6600 @ 3800mhz. Et konge kjøp! Senere fikk jeg en som klarte 500+ fsb. 4 ghz hell yeah!
Lenke til kommentar

Spesifikasjonene er noe dårligere enn forventet, spesielt klokkefrekvensene og TDP kunne vært noe bedre. Disse er faktisk en nedtur sammenlignet med eksisterende E5-2690V2 (10 kjerner 3 GHz) og E5-2667 V2 (8 kjerner 3.3 GHz) på 130W. Intel kunne virkelig lokket folk til å oppgradere om de hadde 2 6-kjerner og 2 8-kjerner hvor toppmodellen av hver hadde 4 GHz klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Doble PCIe x16 spor. Vil begge ha full x16 hastighet ved bruk av begge tro? Syns det er alt for mange hovedkort/brikkesett i dag hvor bredden blir redusert til x8 ved bruk av begge.

Hvordan våger Intel å flytte PCIe-kontrolleren over på CPUen?

Hvordan våger Intel å designe to forskjellige CPU-sockets der den ene maksimalt har 16 spor mens den andre maksimalt har 40 spor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Doble PCIe x16 spor. Vil begge ha full x16 hastighet ved bruk av begge tro? Syns det er alt for mange hovedkort/brikkesett i dag hvor bredden blir redusert til x8 ved bruk av begge.

Hvordan våger Intel å flytte PCIe-kontrolleren over på CPUen?

Hvordan våger Intel å designe to forskjellige CPU-sockets der den ene maksimalt har 16 spor mens den andre maksimalt har 40 spor?

fordi de skal tyne så mange kroner som ovehode mulig ut av markedet mens de ennå er på topp.Håper amd kjem seg, de har ivertfall vist litt mere hensyn til levetid oå teknologien sin.oppgjøno

 

Det hadde nok ført til billige prosessorer om vi kun hadde hatt LGA2011 ja, 1500 kr for i3?

 

EDIT:

AMD kommer aldri til å ta igjen Intel forresten.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Det er idiotisk att E serien har en så lav klokkehastighet. Det er ikke alt som er bra for bruk med så mange kjerner. Jeg husker når intel kom med Q serien av processorer med flere kjerner og lav klokkehastighet. Det var en stor nedtur for mange ;-(

 

Det har nok med TDP å gjøre. Dog er det intet som hindrer brukeren i å kline til med en topp kjøler og litt ekstra spenning for å skru opp frekvensene mange hakk.

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene er noe dårligere enn forventet, spesielt klokkefrekvensene og TDP kunne vært noe bedre. Disse er faktisk en nedtur sammenlignet med eksisterende E5-2690V2 (10 kjerner 3 GHz) og E5-2667 V2 (8 kjerner 3.3 GHz) på 130W. Intel kunne virkelig lokket folk til å oppgradere om de hadde 2 6-kjerner og 2 8-kjerner hvor toppmodellen av hver hadde 4 GHz klokkefrekvens.

Bør nok ta TDPen med en klype salt. :) Se hva det faktiske strømforbruket blir liggende på.

 

Tipper i grunn at 5960x kommer til å trekke en del mer enn 5820k, tross samme TDP.

Lenke til kommentar

 

Det er idiotisk att E serien har en så lav klokkehastighet. Det er ikke alt som er bra for bruk med så mange kjerner. Jeg husker når intel kom med Q serien av processorer med flere kjerner og lav klokkehastighet. Det var en stor nedtur for mange ;-(

 

Ikkje nedtur for andre enn noobs som ikkje visste hva overklokking var. Kjørte min q6600 @ 3800mhz. Et konge kjøp! Senere fikk jeg en som klarte 500+ fsb. 4 ghz hell yeah!
3,7GHz på første revisjonen, og 4,13 GHz på den etter. Ohh yeah! :-D

 

I likhet med i7 920 var det et knallkjøp av en CPU. :D

Lenke til kommentar

 

Spesifikasjonene er noe dårligere enn forventet, spesielt klokkefrekvensene og TDP kunne vært noe bedre. Disse er faktisk en nedtur sammenlignet med eksisterende E5-2690V2 (10 kjerner 3 GHz) og E5-2667 V2 (8 kjerner 3.3 GHz) på 130W. Intel kunne virkelig lokket folk til å oppgradere om de hadde 2 6-kjerner og 2 8-kjerner hvor toppmodellen av hver hadde 4 GHz klokkefrekvens.

Bør nok ta TDPen med en klype salt. :) Se hva det faktiske strømforbruket blir liggende på.

 

Tipper i grunn at 5960x kommer til å trekke en del mer enn 5820k, tross samme TDP.

 

Sant nok, spesielt siden Intel kun opererer med bestemte TDP-trinn for hvert marked.

 

Poenget mitt er uansett at klokkefrekvensene i tabellen er skuffende, Intel har tradisjonelt minimum matchet lignende Xeon-varianter på klokkefrekvens.

 

Men så er tabellen også ubekreftet...

Lenke til kommentar

99% av dagens spill støtter ikke engang quadcore så synes dette er overkill. Dagens spill vil ha høy Mhz på så få kjerner så mulig for å fungere optimalt så synes det er dumt at det ikke er noe fokus på dette.

De spillene som gjør det er på samme tid meget populære, og gjerne også teknisk og grafisk de mest imponerende. Ja, faktisk så ser nok sikkert 99 % av spillene i verden skikkelig elendig ut, og krever knapt noe som helst.

 

Så selv om de i forhold til det totale antallet spill, så vil du med en ny high-end rigg sannsynligvis ende opp med å spille spill som befinner seg i nettopp denne ene prosenten.

 

Om det er verdt det bør sees opp mot hva slags type spill du kommer til å spille. I tillegg er en maskin mer enn bare en spillkonsoll. Selv gamere vil oftest måtte bruke den til mer enn ren spilling.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

99% av dagens spill støtter ikke engang quadcore så synes dette er overkill. Dagens spill vil ha høy Mhz på så få kjerner så mulig for å fungere optimalt så synes det er dumt at det ikke er noe fokus på dette.

 

Ikke alle bruker maskinen sin til bare spill vet du. For deg vil nok en 4790K da være et bedre valg. Den kjører på 4.0 Ghz stock.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...