Gå til innhold

Samletest: Vanntette mobiler strøk i ekstremtest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mistenker at Mythbusters-gutta hadde utført fall ned mot bakken på en litt mer vitenskapelig og rettferdig måte, mtp høyde og vinkel.

En slik test blir alltid en stikkprøve - så lenge det er kun én av hver telefon. Men testen viser likevel at man ikke skal stole blindt på at vanntette mobiltelefoner faktisk er vanntette alltid. Droptestene ble gjort fra samme høyde og samme vinkel. Testene fra 0,7 og 1,8 meter ble gjort ved å holde telefonen i lik høyde og på samme måte, og slippe. 0,7-meterstesten (tilsvarende cafebord) ble gjort fem ganger med skjermen opp, fem ganger med skjermen ned. På ilustrasjonsbildene ser det kanskje litt "tilfeldig" ut - men dette er bilder VG tok etterpå som rene illustrasjoner, og flere av telefonene var allerede ødelagt på det tidspunktet. Vanntesten ble gjort i en 1 meter dyp tank - gullfiskbildet er altså også bare et illustrasjonsbilde, og tatt etter at testen var ferdig.

Endret av [email protected]
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skjedde med de to nye Sony telefonene som Sonys representant så freidig mente at ville bestå uansett?

 

VG - som er de som har gjort testen (med litt bistand fra oss) - takket nei til å gjennomføre ny test av disse. Dette er jo bare en stikkprøve, og hadde man testet mange telefoner fra hver produsent kunne resultatene blitt annerledes. Men testen viser at man ikke alltid skal stole blindt på at vanntette telefoner er vanntette. Forbrukerombudet har, som nevnt i teksten, fått flere klager fra brukere som har fått vann i mobiltelefoner som skal være vanntette. En vanntett mobil er selvfølgelig langt mindre utsatt for fuktskader enn andre mobiltelefoner, men jeg anbefaler i hvert fall at man er litt forsiktig :-).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at spesifikasjonene til de vanntette telefonene til Sony sier at det skal være maks 150cm under vann og en maks tid på 30 minutter? * I henhold til IP55 og IP58

 

Greit nok at telefonen ikke har vært for langt under vann, men tiden kan jo ha noe å si? 90min kontra 30 min som er det som garanteres for at telefonen skal greie er jo litt interessant for meg i alle fall.

 

Edit : Har lest feil her , ser nå selvsagt at det var 30 min på 1 meter så da er hele kommentaren ugyldig. My bad.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at spesifikasjonene til de vanntette telefonene til Sony sier at det skal være maks 150cm under vann og en maks tid på 30 minutter? * I henhold til IP55 og IP58

 

Greit nok at telefonen ikke har vært for langt under vann, men tiden kan jo ha noe å si? 90min kontra 30 min som er det som garanteres for at telefonen skal greie er jo litt interessant for meg i alle fall.

 

Det står jo i artikkelen at de var 30 min under vann.

 

 

 

PLASK: Noen av telefonene fikk prøve seg en halvtime under vann.

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at spesifikasjonene til de vanntette telefonene til Sony sier at det skal være maks 150cm under vann og en maks tid på 30 minutter? * I henhold til IP55 og IP58

 

Greit nok at telefonen ikke har vært for langt under vann, men tiden kan jo ha noe å si? 90min kontra 30 min som er det som garanteres for at telefonen skal greie er jo litt interessant for meg i alle fall.

 

Vanntesten var 1 meter under vann i 30 min.

Lenke til kommentar

Meh , tok trolig tallene fra det som var skrevet tidligere i testen "Sony-telefonen er sertifisert til å tåle helt ned til 1,5 meter " og har greid å sullet når jeg leste testresultatene.

 

Men da er den avklart og da må jeg virkelig si at disse resultatene var skuffende da slike telefoner som er markedsført for å tåle såpass burde tåle enda litt til.

Lenke til kommentar

 

Mistenker at Mythbusters-gutta hadde utført fall ned mot bakken på en litt mer vitenskapelig og rettferdig måte, mtp høyde og vinkel.

En slik test blir alltid en stikkprøve - så lenge det er kun én av hver telefon. Men testen viser likevel at man ikke skal stole blindt på at vanntette mobiltelefoner faktisk er vanntette alltid. Droptestene ble gjort fra samme høyde og samme vinkel. Testene fra 0,7 og 1,8 meter ble gjort ved å holde telefonen i lik høyde og på samme måte, og slippe. 0,7-meterstesten (tilsvarende cafebord) ble gjort fem ganger med skjermen opp, fem ganger med skjermen ned. På ilustrasjonsbildene ser det kanskje litt "tilfeldig" ut - men dette er bilder VG tok etterpå som rene illustrasjoner, og flere av telefonene var allerede ødelagt på det tidspunktet. Vanntesten ble gjort i en 1 meter dyp tank - gullfiskbildet er altså også bare et illustrasjonsbilde, og tatt etter at testen var ferdig.

 

 

Ok. Så klippet hos VG og det så litt upresist ut, at det bare ble gjort med øyemål :)

Lenke til kommentar

Tipper grunnen til at Xperia Z1 feilet i vanntesten var behandlingen den hadde fått i stekeovnen. Min Xperia Z har vært to ganger til reparasjon fordi glasset på baksiden er limt fast og løsner av telefonens egen varme. Vil tro glasset er festet på samme vis i Z1 og løsnet i stekeovnen.

 

Telefonene er testet først på -20 grader, deretter "akklimatisert" noen timer, og deretter på +45 grader. Dette er innenfor et temperaturområde slike telefoner skal tåle å oppbevares i (telefonene var avslått under disse testene). Temperaturen på en telefon som ligger i solen kan fort bli høyere enn 45 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tipper grunnen til at Xperia Z1 feilet i vanntesten var behandlingen den hadde fått i stekeovnen. Min Xperia Z har vært to ganger til reparasjon fordi glasset på baksiden er limt fast og løsner av telefonens egen varme. Vil tro glasset er festet på samme vis i Z1 og løsnet i stekeovnen.

 

Telefonene er testet først på -20 grader, deretter "akklimatisert" noen timer, og deretter på +45 grader. Dette er innenfor et temperaturområde slike telefoner skal tåle å oppbevares i (telefonene var avslått under disse testene). Temperaturen på en telefon som ligger i solen kan fort bli høyere enn 45 grader.

Sol (varme) og vann er jo en ofte opplevet situasjon. Så om Sony har forselglings (lim) problemer så vil jeg ikke si det er veldig tillitvekkende.

For oss nordboere er jo og kulde-varme-kondens er aktuelt scenario.

Vanntette mobiler som har problemer med en kombinasjon av flere slike reelle faktorer bør gis uadskillelige minus poeng.

Lenke til kommentar

 

 

Vi gjør oppmerksom på at droptesten fra stor høyde ble gjennomført etter vanntesten. Ingen av telefonene var skadet da de ble lagt i vanntanken. Testene som ble gjort før vanntesten var: kuldetest -20 grader, varmetest +45 grader, fall fra kafebord. Pakninger ble dobbeltsjekket før telefonene ble senket i vann.

 

Takk for den informative spesifiseringen av testene.

 

Burde ikke en telefon som er spesifisert til å tåle det ene og det andre av disse testene, skulle kunne tåle at testene ble gjort i hvilken som helst rekkefølge?

 

Man burde vel også kunne forvente at en telefon som er spesifisert til "tøff", også skal tåle noen flere omganger av denne testen fordelt over disse 3-4 årene, selv om at en daglig slik påkjenning kanskje er noe for drøyt å forvente av disse produktene?

 

Ble telefonenes skjerm knust innenfor makspåkjenning eller etter de ble utsatt for ekstra krefter? Makspåkjenning: definerer jeg her som det utstyrsfabrikanten har satt som krav til utstyret.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tipper grunnen til at Xperia Z1 feilet i vanntesten var behandlingen den hadde fått i stekeovnen. Min Xperia Z har vært to ganger til reparasjon fordi glasset på baksiden er limt fast og løsner av telefonens egen varme. Vil tro glasset er festet på samme vis i Z1 og løsnet i stekeovnen.

 

Det finnes vel bedre lim og bedre pakninger å kunne ta i bruk, da vel?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...