Gå til innhold

USA gir fra seg kontrollen over Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Internett tilhører verden, FN bør opprette en gruppe som tar over dette og kostnadene bør jo bli et spleiselag av medlemsnasjonene.

Hold FN veldig langt unna, flertallet av landene er for sensurering.

Er ikke snakk om kostnader uansett snarere intekter, det dette går på er kontroll over topdomener og top level dns

 

Hvem ellers kan være verdige eiere av internett? Uansett om noe av medlemslandene av FN er for senorering så tror jeg at FN kan klare oppgaven.

Lenke til kommentar

USA overvåker, resten av verden overvåker og/eller sensurer nettet. I Norge kan sivile overvåke og få utlevert personlig informasjon fra ISPene ved søknad. Sverige overvåker Norge og Finlands tele- og internettrafikk, UK sensurerer bort "upassende innhold", i Sør-Korea må man ha logge inn med personnummer for å få brukt lokale tjenester.

 

Jeg kan ikke helt se at noe realistisk vil forandre seg ved et skifte bortsett fra at man kanskje blir overvåket av noen andre enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nord-Korea er jo en verdi eier.

 

 

.... men helt seriøst; FN er vel de som burde ha eierskapet eller så kommer jeg ikke på andre som er bra nok enn kanskje Norge ( :p) eller Sveits.

[...] UK sensurerer bort "upassende innhold" [...]

Denne merket jeg når jeg var der, fikk ikke besøkt en del torrent siden (piratebay og fler).
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

DNS er riktignok en mye brukt tjeneste som oversetter ord til tall, men det blir allikevel smått feil påstå at DNS er internett.

 

Mange kan vel ta seg av kjøring av DNS rotnode tjeneren. Det viktige er å ha en god struktur for failover og kontroll på prosessene som tar avgjørelser (inkl. politiske saker) i forbindelse med driften.

Lenke til kommentar

Hvis jeg måtte tatt standpunkt umiddelbart, så ville vel Cern stå frem som en strålende kandidat i dag. Veldig internasjonalt sammensatt, og de fleste politiske retninger, religioner og trosretninger er presentert, og hele miljøet er forskningsbasert. Jeg tror også at forskere på generell basis er mindre tilbøyelig til å "fuske" enn politikere, da de er fostret i et miljø hvor renommè er essensielt, i motsetninger til politikk, der renommè er en døgnflue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fysikerne og ingeniørene ved The European Centre for Nuclear Research (CERN) er sikkert smarte nok de, men jeg er ikke sikker på om de er interessert i å 'drifte internet' (utenom sine egne nettverk) og det er heller ikke gitt at forskere er de rette til å stå for administrative oppgaver.

 

Hvis amerikanerne vil gi slipp på ICANN, så la ICANN etablere seg 'world wide', da.

Robusthetshensyn tilsier at det uansett bør være en distribuert organisasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...