Gå til innhold

Tusenvis av spillvideoer anklages for opphavsrettsbrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

At de stopper reklame på videoer av spill som spillutvikleren ikke vil at youtubere skal tjene penger på er greit,men å stoppe på videoer som spillutvikleren lar youtubere gjøre det er patetisk. De fleste spillutviklere som jwg har hørt om syns det er greit med reklame på videoer av spillet dems.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de stopper reklame på videoer av spill som spillutvikleren ikke vil at youtubere skal tjene penger på er greit,men å stoppe på videoer som spillutvikleren lar youtubere gjøre det er patetisk. De fleste spillutviklere som jwg har hørt om syns det er greit med reklame på videoer av spillet dems.

 

youtubere burde da fint få lov og tjene penge på reklamen, dei bruker jo både tid og egene ferdigheter for og jobbe "gratis" i reklame delen for produktet.

 

men dei som bare laster opp innhold om igjen (som trailere osv) burde dei fint bare ta

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes denne var fin

Did you hear that Creative Assembly got Content ID'd on their own game videos? :)

Hvis man følger med på twitter til noen av disse på YT som har fått problemer så er det stort sett ikke rettighetshaver som står bak dette (denne gangen), men andre som missbruker systemet.

 

Forhåpentligvis så vil dette gjøre at mange utviklere og utgivere lager klare(re) retningslinjer for hva som kan gjøres med deres spill. Håper også de går på YT/Google for å få redusert muligheten til å missbruke systemet. Vil tro at for mange så vil slike ting resultere i dårlig reklame og merarbeid (rydde opp i alle sakene), noe de neppe er interessert i, spesielt hvis de er positivt innstilt til det i utgangspunktet (slik som f.eks. Blizzard er).

 

Men det koker vel ned til hvor mye YT/Google bryr seg om innholds produsentene sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjære advokatene til Blizzard eller hvem det måtte gjelde,

 

Mangel på omtale er dårlig reklame for deres produkter.

 

Dette er ikke Blizzard sin feil...

 

If you're a YouTuber and are receiving content matches with the new changes, please be sure to contest them so we can quickly approve them.

We are working on a long term solution, but that is the quickest way to solve issues immediately.

Herregud Google.. Snakk om å skyte seg selv i hodet.

Det gir ingen mening å kaste ut alle de som har bygget og skapt YouTube på dør.

Lenke til kommentar

Problemet med ett automatisert system er at det ikke klare å skille på fair use og ikke. Og fair use er nok ikke veldig svart/hvit, selv om det er noen retningslinjer.

Det er i alle fall noe veldig galt med dette systemet når videoer blir flagget for brudd på opphavsretten uten at rettighetshaver har gjort noe.

 

Edit:

To YT vidoer om emnet

 

 

(Denne trenger man å filtrere bort en del sinne, men ellers mye bra)

 

 

 

Som nevnt i innlegget under, det tar tid å produsere innhold. Noen jobber 60+ timer i uka, må de skaffe seg andre inntekter vil det gå ut over mengden og/eller kvaliteten til det de produserer, hvis ikke de blir nødt til å slutte helt. "Content is king, distribution is king", Google har distribusjonen og rammeverket rundt, men det er helt avhengig av å ha innhold. Så man kan spørre seg hvem Google ønsker å ha som innholds produsenter på YT?

Håper Blizzard og tilsvarende klarer å få til noe, er ikke noe tvil om at de tjener mye på dette. Se f.eks. på Heartstone, hva har Blizzard gjort der? Gitt ut en haug med nøkler til YT personligheter og latt de gjøre resten av jobben (kanskje noe forenklet, men jeg tror ikke jeg bommer mye).

 

Spill som muligens taper på LPs er de som er tungt historie drevet og dermed har liten igjenspillbarthetsverdi, men det kommer an på hvor hurtig man legger ut hver episode. Tar det flere måneder så tror jeg det hjelper på salg fordi de som er interessert blir utålmodig og kjøper det selv, men kommer hele historien over noen få dager så skader det nok salg.

Men dette har truffet mye bredere enn kun LPs, AngryJoe har bl.a. fått intervjuer flagget (se video i spoiler). Dette reiser kanskje spørsmålet om opphavsrett har gått for langt?

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Er overhodet ikke spillselskapene sin feil dette her, dette er KUN Youtube sin feil. Er nok noen av de som "støtter" det som har skjed (les Nintendo), men de fleste store selskapene (Blizzard, Ubisoft, Valve, Riot, Capcom Unity osv) har sakt at de ikke hadde skyld i dette.

 

Jeg ser poenget i å stenge ned folk som kjører "Let's play" på dag en av store spill (og typisk aldri har spilt de andre spillene i serien), men det å totalt fjerne levebrødet til spill anmeldere er helt på tryne.

Det Youtube/Google gjør her er å nærmest nekte folk å legge ut videoer SOM DE SELV TJENER PENGER PÅ. Det kanskje ikke så veldig kjent men Youtube/Google tar ca 40-45% av pengene folk tjener på reklamen som vises før/under/etter videoer, og nå nærmest stenger de ned inntektskilden til personer som lever av å legge ut videoer på Youtube, SOM SÅ YOUTUBE TJENER PENGER PÅ.

 

Jeg har lest om flere store Youtube personligheter som har fått mye av arbeidet de har gjort over de siste årene "claimed" (f.eks. AngryJoe). Hvis ikke noe blir gjort raskt vil dette bare resulterer i at folk slutter å legge ut videoer da de ikke kan betale måntlige regninger, som igjen vil resultere i at Youtube/Google tjener mindre penger.

 

Jeg håper bare dette blir fikset opp i fort slik at de som leverer videoer av høy kvalitet kan fortsette i sitt arbeid.

Lenke til kommentar

Google gjør så mye rart (les galt) med YouTube om dagen at det er til å få mark av, først alt dette tullballet med påtvungen Google+ integrering og det hele, så dette nye og helt latterlige kommentarsystemet og nå dette våset her hvor de tilsynelatende, som alltid ser ut til å gi blanke f... i hva alt og alle måtte mene, de bare durer frem nøyaktig som de vil... Dette kommer ikke som noen bombe, Google har vell aldri vært et selskap som har vært spesielt skeptiske eller tenkt seg spesielt mye om før de tar å går hen å gjør litt kontroversielle ting med sine tjenester og løsninger, og har vell stortsett aldri vist noe tegn til å bry seg noe større i etterkant. Gmail har jo sett sin bunke av merksnodige forandringer de siste årene, ofte kan de komme litt sånn ut av det blå og brukere har null og niks de kan si eller gjøre med det som måtte serveres fra Google sin side av håpløse valg og oppdateringer.

 

 

At ikke selskaper som Apple eller Microsoft hiver seg rundt, spesielt Microsoft med sin serverkapasitet burde jo virkelig ha benyttet anledningen til å få på plass sin egen solide løsning, smisket litt med de store brukerne av YouTube som dette påvirker og fått folk over på sin side og vips så kunne vi hatt litt mer reell og relevant konkurranse på dette feltet, litt sånn som Outlook.com på mange måter har begynt å ta opp kampen med Gmail.com ved å tilby et ganske så solid produkt uten reklame og alt annen tullball.

 

 

Syntes vi ser ganske så tydelige tegn på at Google begynner å bli litt stormannsgale, det er har vært mye nedover sparking og bæsjing på leggen fra den fronten og det ser jo ikke ut til å stoppe med det første.

Lenke til kommentar

Google gjør så mye rart (les galt) med YouTube om dagen at det er til å få mark av, først alt dette tullballet med påtvungen Google+ integrering og det hele, så dette nye og helt latterlige kommentarsystemet og nå dette våset her hvor de tilsynelatende, som alltid ser ut til å gi blanke f... i hva alt og alle måtte mene, de bare durer frem nøyaktig som de vil... Dette kommer ikke som noen bombe, Google har vell aldri vært et selskap som har vært spesielt skeptiske eller tenkt seg spesielt mye om før de tar å går hen å gjør litt kontroversielle ting med sine tjenester og løsninger, og har vell stortsett aldri vist noe tegn til å bry seg noe større i etterkant. Gmail har jo sett sin bunke av merksnodige forandringer de siste årene, ofte kan de komme litt sånn ut av det blå og brukere har null og niks de kan si eller gjøre med det som måtte serveres fra Google sin side av håpløse valg og oppdateringer.

 

 

At ikke selskaper som Apple eller Microsoft hiver seg rundt, spesielt Microsoft med sin serverkapasitet burde jo virkelig ha benyttet anledningen til å få på plass sin egen solide løsning, smisket litt med de store brukerne av YouTube som dette påvirker og fått folk over på sin side og vips så kunne vi hatt litt mer reell og relevant konkurranse på dette feltet, litt sånn som Outlook.com på mange måter har begynt å ta opp kampen med Gmail.com ved å tilby et ganske så solid produkt uten reklame og alt annen tullball.

 

 

Syntes vi ser ganske så tydelige tegn på at Google begynner å bli litt stormannsgale, det er har vært mye nedover sparking og bæsjing på leggen fra den fronten og det ser jo ikke ut til å stoppe med det første.

 

Er MS og i særdeleshet apple noe bedre på å høre på kunder, varsle på forhånd eller snu når kundene ikke liker det de har gjort?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Er MS og i særdeleshet apple noe bedre på å høre på kunder, varsle på forhånd eller snu når kundene ikke liker det de har gjort?

 

AtW

 

Det kan vell alltids diskuteres, men poenget er at om større aktører som Apple eller Microsoft ville utnyttet situasjonen å gått hen og skaffet oss et reelt alternativ til YouTube så vil det skape konkurranse å forhindre videre arroganse som det Google driver på med her, de hadde neppe vært så utrolig idiotiske om de ikke visste at ingen har noen reelle alternativer å dra til uansett.

Lenke til kommentar

 

Det kan vell alltids diskuteres, men poenget er at om større aktører som Apple eller Microsoft ville utnyttet situasjonen å gått hen og skaffet oss et reelt alternativ til YouTube så vil det skape konkurranse å forhindre videre arroganse som det Google driver på med her, de hadde neppe vært så utrolig idiotiske om de ikke visste at ingen har noen reelle alternativer å dra til uansett.

 

Det finnes allerede masse alternativer i dag, alternativer drevet av firmaer som ikke har en historie med innskrenket og forbrukerfiendlige nettjenester, som apple og MS.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men historien sier vell at slike alternativer aldri vil bli store, og at om de skulle vokse så blir de bare plukket opp av en av de større selskapene uansett som YouTube ble av Google i sin tid, som Skype ble av Microsoft osv osv.. Ingen av selskapene som står bak disse tjenestene har kapasiteten som kreves for å klare å drifte tjeneste som de skulle bli for populære heller, samtidig som de ikke har det samme nettverket med tanke på annonsering og inntjening for verken seg selv eller brukerne heller vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal si, youtube har gjort så mye rart de siste månedene her. Tvinger på deg Google+ på mest sleipeste måte jeg har sett (Velger displayname og du plutselig får google+ konto), endring av kommenteringssystemet så alt er bare rotete og faktisk anbefaler deg å bruke ekte navnet ditt.

 

Og nå skal dem fjerne alt av innhold fra spill,film og andre medier som ikke kommer fra offisielt hold. Er jo nettopp dette som har gjort Youtube stort og skapt stjerner som tiltrekker seg millioner av brukere.

Lenke til kommentar

Men historien sier vell at slike alternativer aldri vil bli store, og at om de skulle vokse så blir de bare plukket opp av en av de større selskapene uansett som YouTube ble av Google i sin tid, som Skype ble av Microsoft osv osv.. Ingen av selskapene som står bak disse tjenestene har kapasiteten som kreves for å klare å drifte tjeneste som de skulle bli for populære heller, samtidig som de ikke har det samme nettverket med tanke på annonsering og inntjening for verken seg selv eller brukerne heller vil jeg tro.

 

Historien sier vel at hva slags alternativer ikke blir store? Alternativer som ikke er ett stort selskap fra før? Er det dekning for en slik påstand? Google er jo ett godt eksempel på det motsatte, facebook? Twitter?

 

De har den kapasiteten de trenger per i dag, de kan øke kapasiteten etter behov, som alle andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er bare et tragisk eksempel på hvor langt bort spillbransjen har kommet fra kundene sine. Man flagger videoer som er lagt ut av Youtube-brukere som rene hyllester til spillene og utviklerne som de elsker av hele sitt hjerte; de driver gratis og ikke minst genuin markedsføring i stor skala for så å bli angrepet av de samme selskapene som man skriver rene kjærlighetsdikt til. Det virker som om selskapene tankeløst flagger videoer som inneholder titler de har copyright på helt uavhengig av innhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...