Gå til innhold

Intel må utsette sin neste prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg fortsatt håpe på å få skylake rundt sommer tid 2014?

 

Skylake, nei! Kanskje heller ikke Broadwell. En lansering av sistnevnte skulle finne sted i høst, med produksjonsbrikker tilgjengelige midt på året, 2014. Hvis Intel tar igjen forsinkelsen kan du kanskje håpe på tilgjengelighet sommeren 2015, men det spørs om ikke hele planen forskyves litt slik at Skylake-brikkene blir tilgjengelige for oss mot slutten av 2015?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alternativt at de bare hopper over Broadwell og lanserer Skylake rett etter Haswell. Skylake har jo noen etterlengtede forbedringer.

 

PCIe 4.0, SATA Express, DDR4 RAM ...

Hva i alle dager vil det ha å si for oss forbrukere egentlig?

PCIe 3.0 er mer enn raskt nok for den jevne brukeren, og en dobling av båndbredde vil kun hjelpe gærningene som ønsker seg mer RAID-ytelse.

SATA Express er interessant, men igjen er SATA6GBPS raskt nok for den jevne brukeren, vi trenger høyere 4K IOPS ved lav QD, ikke mer throughput.

DDR3 er fortsatt mer enn nok, og DDR4 vil bare være ekstra dyrt i begynnelsen for marginale ytelsesforbedringer.

Lenke til kommentar

Skylake, nei! Kanskje heller ikke Broadwell. En lansering av sistnevnte skulle finne sted i høst, med produksjonsbrikker tilgjengelige midt på året, 2014. Hvis Intel tar igjen forsinkelsen kan du kanskje håpe på tilgjengelighet sommeren 2015, men det spørs om ikke hele planen forskyves litt slik at Skylake-brikkene blir tilgjengelige for oss mot slutten av 2015?

Høres bra ut for min del, Ivy får holde til da. Blir kanskje Skylake-E på meg da? :) Isåfall plusse på enda et halvår ++ (sommer 2016?)

Er det sagt noe om hvor mange kjerner man vil holde seg til fremover? Om forbrukermodeller vil øke til 6 eller skal de fortsatt holde seg på 4? Og E-serien øker til 8 f.eks?

Lenke til kommentar

Hva i alle dager vil det ha å si for oss forbrukere egentlig?

PCIe 3.0 er mer enn raskt nok for den jevne brukeren, og en dobling av båndbredde vil kun hjelpe gærningene som ønsker seg mer RAID-ytelse.

SATA Express er interessant, men igjen er SATA6GBPS raskt nok for den jevne brukeren, vi trenger høyere 4K IOPS ved lav QD, ikke mer throughput.

DDR3 er fortsatt mer enn nok, og DDR4 vil bare være ekstra dyrt i begynnelsen for marginale ytelsesforbedringer.

Det hørtes fælt ut som "Det er bra nok nå. Vi trenger ikke videre utvikling av maskinvare". :p

Lenke til kommentar

Det hørtes fælt ut som "Det er bra nok nå. Vi trenger ikke videre utvikling av maskinvare". :p

Jeg har ikke noe imot fremskritt, men det jeg faktisk ønsker faktisk prioritering av fremskritt.

Framfor DDR4-støtte, gi meg +20% IPC

Framfor PCIe4-støtte, gi meg +15% høyere klokkefrekvenser både ut av eska og maksimalt oppnåelig.

Framfor SATA Express, gi meg 20% høyere 4K-IOPS ved QD=1

 

Jeg ser selvfølgelig at det er et fremskritt med DDR4, PCIe4, og SATAe, men jeg ser ikke hvorfor vi som forbrukere skal skrike og hoie for noe som i praksis ikke har noe å si for ytelsen utenom ekstreme tilfeller.

Lenke til kommentar

Det er mest Microsoft det haster for. Intel har en Silvermont arkitektur som skal gjøre vei i vellinga for det mobile segmentet. Jeg er litt usikker på om Intels forklaring er helt sann. Jeg tror at reelt sett, så kommer ikke Broadwell ut før over sommeren.

I alle fall så tror jeg at de vurderinger som Intel gjør må sees i forhold til AMD, og om PC markedet totalt blir lidende.

Som sagt, så er det trolig MS som har mest å tjene på en forsering av Broadwell. De står med begge beina dypt i Intels instruksjonssett og er helt avhengig av at Windows 8.x tar av skikkelig og på "padder". Windows eter energi og trenger all den drahjelp de kan få.

Skylark kommer ikke før 2015 tipper jeg.

Derimot tror jeg vi får en utvikling og mer rundt Silvermont, som er opponenten til ARM. Jeg tror til og med at nyere padder fra Apple og/eller Samsung vil inneholde en slik arkitektur i en framtid.

Den som har lever får se!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...