Gå til innhold

Anmelder svensk IT-ministeren for brudd på opphavsretten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det Norske Piratpartiet bør kanskje gjøre det samme? Den Norske åndsverksloven er like ille.

 

Det er jo bare å gå på twitterkontoene til ministerene for å finne eksempler hvor åndsverksloven blir brutt. Her er 3 eksempler:

 

Hadia Tajik?@HadiaTajik11 Jun 11

...så mens eg sitter her og venter/ lengter/ veier for og mot argumenter: http://bit.ly/ljTueI #sommerfølelse

 

Hadia Tajik?@HadiaTajik27 Oct 11

@Odden Vet ikke om du hører på svensk rap, men du får denne av meg likevel. Klem.

?

 

Kristin Halvorsen?@SVKristin17 Mar

Don Martin ? Nilsen feat. Tommy Tee - beste Oslolåt på veldig lenge #nilsen

 

Stem Piratpartiet 2013 - DET er et språk politikerene forstår.

 

http://www.facebook.com/pirnorge

 

http://piratpartiet.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det Norske Piratpartiet bør kanskje gjøre det samme? Den Norske åndsverksloven er like ille.

 

Det er jo bare å gå på twitterkontoene til ministerene for å finne eksempler hvor åndsverksloven blir brutt. Her er 3 eksempler:

 

Hadia Tajik?@HadiaTajik11 Jun 11

...så mens eg sitter her og venter/ lengter/ veier for og mot argumenter: http://bit.ly/ljTueI #sommerfølelse

 

Hadia Tajik?@HadiaTajik27 Oct 11

@Odden Vet ikke om du hører på svensk rap, men du får denne av meg likevel. Klem.*youtube*

 

Kristin Halvorsen?@SVKristin17 Mar

Don Martin ? Nilsen feat. Tommy Tee - beste Oslolåt på veldig lenge #nilsen *youtube*

 

Hvor er bruddene på åndsverksloven? De bare lenker til de offisielle kanalene. Det er ikke ulovlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Betyr ikke-kommersiell deling at det f.eks. er lov å legge ut en film så lenge jeg ikke tjener penger på det?

I praksis er det jo snakk om å dele ut andres kopibeskyttede verk, uten å ta betalt. for det, noe som også innebærer at eieren heler ikke får betalt.

Lenke til kommentar

Hvor er bruddene på åndsverksloven? De bare lenker til de offisielle kanalene. Det er ikke ulovlig.

 

Hadja Tajik lenket ikke til en offisell kanal men til en vanlig person som laster opp diverse musikk til youtube. Og med den nye åndverksloven som åpner for sensuring av sider som PirateBay som bare lenker til de ulovlige filene, så burde det da gå under samme regelverket eller? Vi burde da få en blokkering av twitter siden de tillater brukere og legge ute lenker til ulovlig materiell... Egentlig må vi sensure og filtrere bort alle sider som gir personer muligheten til å laste opp egne videoer/bilder/lenker, som igjen gjør at vi har denne diskusjonen på en juridisk sett ulovlig nettside.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det eneste som er synd er at det ikke er litt mer vilje bak anmeldelsen til å kjøre ministeren helt til veggs. Jeg tror det er det som må til før det går opp et slags lys for idiotene som har vedtatt loven.

Lenke til kommentar

Herlig å lese litt originale innslag istedenfor den vanlige traurige debatten, hvor de storslåtte politikerne onanerer til sitt eget selvbilde og partipolitikk..Håper at saken ikke blir fulgt opp, men at det får øynene opp til IT-ministeren.

 

Redd de må kjøre saken til retten, og få ministeren dømt, før det går et lys opp for dem.

 

Burde kanskje gjort tilsvarende mot Obama, om det spores slike brudd hos han også.

 

Ikke det at jeg vil ha dem dømt for slikt, men en dom forteller alle hvor dumme reglene er utformet. Da kanskje ville noen se galskapen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at politikerne ikke skjønner omfanget av lovene de vedtar.

 

Trur nok dem skjoenner, men de gir blanke faen.

 

Lovene er ikke der for å straffe alle! Lovene er der for å straffe dem som en ikke liker så godt. Bare vent å se. Piratebay ble doemt skyldig uten å ha brutt noen lover. IT ministeren går sikkert fri, selv om hun faktisk har brutt loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig. Det var tydelig på forhånd at Piratebay kom til å bli dømt på andre forsøk. Svenskene hadde endret lovene i forkant fordi de gikk fri første gang. Så lenge TPB hadde noen form for inntekt gjennom f.eks. reklame, på sider der brukere brøt den svenske åndsverkloven, var de skyldige etter tiltalen. Etter samme lov er også Youtube og Google helt klart skyldige i samme lovbrudd.

 

Piratebay ble dømt for noe som hadde vært lovlig før men var blitt ulovlig. De ble dømt etter en lov som var skrevet for å bruke når man trengte den, og ikke hver gang den ble brutt. Det er også litt av bakgrunnen for at PP nå saksøker, og det er hele forklaringen hvorfor saken kommer til å bli henlagt umiddelbart.

 

Også i Norge innfører vi slike lover som bare skal brukes når det passer. I første omgang kommer de nye lovendringene til å føre til at Telenor blir dømt til å sensurere bort TPB. Dette har tidligere lobbybransjen mislyktes med, så derfor er lovene endret i deres favør igjen.

 

Lovene flyttes stadig slik i lobbybransjens favør. Det er ikke korrupsjon som gjør dette, det er dyktig håndverk fra lobbyister og interesseorganisasjoner, men lobbyvirksomhet er minst like skadelig for demokratiet som korrupsjon.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Om det norske pp hadde gjort noe fornuftig som dette(og skaffet seg et partiprogram) kunne man jo vurdert å støtte dem.

Det er ingenting som hindrer deg fra å bli medlem i Piratpartiet og å utforme breddeprogrammet.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke hennes youtube-kanal hun lenker til. Hu lenker til de offisielle youtube-kanalene. Sjekket du i det hele tatt lenkene?
Yup. Sjekk den andre videoen. Hvis du kaller det en offisiell kanal så lurer jeg på hva din definisjon av offisiell kanal er.

 

Jeg ser ingen problemer. Kan du peke dem ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...