Gå til innhold

Anmelder svensk IT-ministeren for brudd på opphavsretten


Anbefalte innlegg

Det Norske Piratpartiet bør kanskje gjøre det samme? Den Norske åndsverksloven er like ille.Det er jo bare å gå på twitterkontoene til ministerene for å finne eksempler hvor åndsverksloven blir brutt. Her er 3 eksempler:Hadia Tajik?@HadiaTajik11 Jun 11...så mens eg sitter her og venter/ lengter/ veier for og mot argumenter: http://bit.ly/ljTueI #sommerfølelseHadia Tajik?@HadiaTajik27 Oct 11@Odden Vet ikke om du hører på svensk rap, men du får denne av meg likevel. Klem.*youtube*Kristin Halvorsen?@SVKristin17 MarDon Martin ? Nilsen feat. Tommy Tee - beste Oslolåt på veldig lenge #nilsen *youtube*
Hvor er bruddene på åndsverksloven? De bare lenker til de offisielle kanalene. Det er ikke ulovlig.

 

Nei, de lenket til en side som ligner thepiratebay, ved at den sprer opphavsbeskyttet materiale.

 

De kunne like gjerne linket til thepiratebay som youtube når det ikke er de offisielle kanalene til eierene av opphavsretten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå synes jeg vi må skille mellom nedlastning og å se på youtube klipp.

 

Du kan fint spre youtube klipp av Maroon5, men ikke til ulovlignedlastning.

 

Åh. Så du mener altså at fordi mange nok mennesker er inkompetente så er det greit å spre opphavsbeskyttet materiale på youtube, FORDI man må ha en viss innsikt i hvordan nettet fungerer for å laste ned disse?

 

Problemet er bare at det kreves omtrent like mye innsikt for å faktisk bruke ThePirateBay som det gjør å laste ned videoer fra YouTube.

 

Jeg laster ned fra youtube til stadighet når det er noe der jeg "trenger", og om oftest er det lettere og raskere å laste ned ulovlig fra Youtube enn fra ThePirateBay.

 

...

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Åh. Så du mener altså at fordi mange nok mennesker er inkompetente så er det greit å spre opphavsbeskyttet materiale på youtube, FORDI man må ha en viss innsikt i hvordan nettet fungerer for å laste ned disse?

 

Hvordan du klarte å komme fram til det med de to linjene jeg skrev er et under.

 

Nei. Jeg sier at å dele youtube-klipp er noe annet enn å dele torrent sider.

1) Hva vet du om personen som har lastet opp klippet? Han kan likeså vell ha lastet det opp ulovlig som å spurt de som lagde det og fått tillatelse.

2) Torrents er og forblir torrents. De er ment for å dele og spre materiale som ofte er ulovlig.

 

Jeg stiller ikke spørsmål om hva som er rett og galt, jeg sier at du må ha en differanse.

 

Det svenskene gjorde var genialt, fordi det faktisk ER ulovlig det ministeren dems gjorde. Å dele youtube klipp blir å dra det veldigveldigveldig langt og setter PP i et dårlig og useriøst lys.

Lenke til kommentar

De er ment å dele og spre materiale som ofte er lovlig.

 

Og hadde det værst sant så hadde ikke vi hatt en ny lov presset ned over hodene våre.

 

Jeg er 99.9% sikker på at youtube har mer ulovlig materiale enn thepiratebay.

 

Faktumet at du sier "99.9%" tilsier meg at du tror det. Noe som er forøvrig greit med mangler på hardefakta.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjørt noen effektiv sammenligning, men:

Praktisk talt alt som eksisterer av musikk finnes ulovlig på youtube.

På thepiratebay er det knapt noe musikk utenom årets pop og evige klassikere.

 

Det finnes klipp fra nintendo-spill på youtube -- og nintendo tillater ikke spredning av gameplay fra deres spill.

 

Det finnes tv-serier og klipp fra TV-programmer på uoffisielle kanaler.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen problemer. Kan du peke dem ut?

 

Nå ligger jo linken i den orginale posten som du siterte i utgangspunktet, men du kan jo få den en gang til:

 

 

Denne videoen er lastet opp av en bruker ved navn Gr8Muzik. Denne brukeren har lastet opp diverse sanger fra diverse artister, både amatøropptak fra konserter, musikkvideoer, og studiosanger. Denne kanalen er på ingen måte noe offisiell kanal.

Endret av CrazySheep
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktumet at du sier "99.9%" tilsier meg at du tror det. Noe som er forøvrig greit med mangler på hardefakta.

 

Det 100% sikkert at det er mer ulovlig materiale på Youtube enn på Piratebay. Det kan enkelt bevises med at det ikke finnes en eneste ulovlig fil tilgjengelig på Piratebay sine nettsider. Hvis du finner en så hadde det vært artig om du kunne lenket til den. Filene ligger lagret på PC'en min og din og den vanlige mannen i gata. Det eneste Piratebay gjør er linke til de. Dette gjør forøvrig google og alle andre søkemotorer også. Youtube derimot har alle filene lagret på serverne og ligger klare for både streaming og nedlasting. Det er ikke vanskelig og finne filer som bryter med opphavsretten, Hadja Tajik har for eksempel lenket til en for deg.

 

Og når det sagt så er torrent teknlogien en fult lovlig teknologi som både kan brukes til lovlige og ulovlige formål, akkurat som resten av internett.

Endret av CrazySheep
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...