Gå til innhold

Guide: Kvitt deg med disse programmene og få en raskere PC (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke sånn at alt som har produsent i applikasjons navnet er bloatware.

Power profile og energy saving apper er faktisk nyttige da de bedrer på batteritiden.

Acer og Asus sine f.eks deaktiverer strøm til cd/dvd lester/brenner.

Juster heller advanced powersettings i produsent profilene for eventuelle tilpasninger du selv ønsker.

Noen vil f.eks like å ha et tredjeparts brenneprogram også (tenker på cyberlinks power2go).

Sist , å oppfordre til å fjerne recovery manager og media behandlings progrem er greit men da bør det kommenteres siden det kan være behov for disse for mange brukere.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere gikk litt hardt til verks her. Å fjerne absolutt alt er litt skummelt. Hva om de har BluRay og dere sier at det er bare å slette Cyberlink PowerDVD? Da sitter de i saksa. Å få tilbake dette er ikke bare bare. Og blu-ray avspillere koster for det meste penger.

 

Men bra at dere prøve å hjelpe folk til et forenklet og raskere PC-liv!

Lenke til kommentar

Kanskje litt på kanten denne artikkelen?

 

Synes dere tar hardt i på en del programmer, eks;

- Cyberlink leverer som regel gode programvarepakker som de fleste (spesielt med BD) vil nyttiggjøre seg av. VLC er ikke fullgodt alternativ.

- PDFComplete. Raskere og bedre enn Adobe, hvorfor slette? W8 sin embedded leser er ubrukelig.

- Nero 12 Essentials. Har alltid vært et godt brenneprogram.

- Trend Micro Titanium. Beste antivirusprogram for private de siste årene.

 

Felles for disse er at de koster penger, er vanskelige å gjenskaffe hvis man først avinstallerer, og har stor nytteverdi.

Lenke til kommentar

Dere gikk litt hardt til verks her. Å fjerne absolutt alt er litt skummelt. Hva om de har BluRay og dere sier at det er bare å slette Cyberlink PowerDVD? Da sitter de i saksa. Å få tilbake dette er ikke bare bare. Og blu-ray avspillere koster for det meste penger.

 

Men bra at dere prøve å hjelpe folk til et forenklet og raskere PC-liv!

vet ikke helt om jeg vil kalle antivirus som f.eks trend micro og windows security essentials for bloatware..

Kanskje litt på kanten denne artikkelen?

 

Synes dere tar hardt i på en del programmer, eks;

- Cyberlink leverer som regel gode programvarepakker som de fleste (spesielt med BD) vil nyttiggjøre seg av. VLC er ikke fullgodt alternativ.

- PDFComplete. Raskere og bedre enn Adobe, hvorfor slette? W8 sin embedded leser er ubrukelig.

- Nero 12 Essentials. Har alltid vært et godt brenneprogram.

- Trend Micro Titanium. Beste antivirusprogram for private de siste årene.

 

Felles for disse er at de koster penger, er vanskelige å gjenskaffe hvis man først avinstallerer, og har stor nytteverdi.

 

Hei!

 

Som vi skriver i guiden:

«Nytte- og optimaliseringsprogrammer kan du vurdere å la ligge på harddisken din, om du ser en faktisk nytteverdi i dem.»

 

«...er det altså bare å hive det ut om du ikke bruker det.»

 

Antivirus-programvaren som følger med er ofte prøve-versjoner, og krever at brukeren betaler etter noen måneder. Det finnes mange gode gratis-alternativer til antivirus, blant annet den som er inkludert i Windows.

 

Jeg er helt enig i at noen av programmene kan være nyttige, men det kommer an på bruk. Guiden er ment som hjelp til å identifisere programmer som ikke er nødvendige for å starte Windows. Slik kan man fylle maskinen sin med ekstra programvare som man selv, og ikke maskinprodusenten, velger.

 

Anders

Lenke til kommentar

CCleaner -> Tools -> Startup

 

Gjør en backup i forkant, just in case, og Google det man er usikker på. Med tid og erfaring: det man ikke har hørt om, trenger man ikke.

Kombiner dette med en SSD og litt aktiv deltagelse i services.msc, samt evt. i system-registeret, og maskinen vil bli bedre enn ny.

 

Easy. :)

 

 

Edit:

Fatter ikke hvorfor laptop'er (sorry, tabletops) kommer så helsikes bloated fra fabrikk...jeg måtte bruke godt over 2 timer bare for å få fjernet det verste da jeg startet opp min (daværende nye) tabletop for første gang: 105 .exe's...i ett ord; hvorfor? :hm:

Vel og bra at produsenten, i dette tilfellet Asus, har avtaler med alt og alle om å legge inn mest mulig drit fra start bare for å ha alle funksjoner*, men det burde ikke være nødvendig. Var nede i 46 .exe's når jeg var ferdig med opprenskingen.

 

*Norton AV og trial-image av Office...yey! :sick:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

har gjort dette maaange ganger på min bærbare, men det er noe som irriterer meg grønn ! etter noen oppstarter så begynner plutselig Spotify (og Spotify web helper), itunes (og itunes helper), adobe reader speed launcher og andre diverse små dritt å starte med pc'en, selv om jeg gang på gang fjerner det fra oppstart, både internt i programmene og via Ccleaner og Soluto. Noen som har en løsning til meg ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...