Gå til innhold

Test: AMD A10-6800K «Richland»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD A10-6800K gir bare mening om du skal bruke det integrerte skjermkortet, da får du mer for pengene enn Intel. Men det er heller ikke lenge til Intel lanserer Haswell i3. Disse blir billige, får litt oppdatert grafikkdel og bruker mindre strøm. Men på en annen side blir Richland oppdatert også. Kabini og Kaveri kan bli interessant.

 

AMD står på ulendt terreng, skal du ha detikert skjermkort er ikke AMD et godt alternativ.

(EDIT: her mente jeg å si at hvis du skal bruke detikert skjermkort er ikke AMD-prosessorer veien å gå. Måten jeg formulerte det på gjorde setningen tvetydig.)

 

Men, man kan sette sammen en ganske billig og funksjonell maskin med A10.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 5
Lenke til kommentar

AMD A10-6800K gir bare mening om du skal bruke det integrerte skjermkortet, da får du mer for pengene enn Intel. Men det er heller ikke lenge til Intel lanserer Haswell i3. Disse blir billige, får litt oppdatert grafikkdel og bruker mindre strøm. Men på en annen side blir Richland oppdatert også. Kabini og Kaveri kan bli interessant.

 

AMD står på ulendt terreng, skal du ha detikert skjermkort er ikke AMD et godt alternativ. Men man kan sette sammen en ganske billig og funksjonell maskin med A10.

Jeg tenkte å kun bruke det integrerte skjermkortet til min Mini Pc. Må jo støtte AMD litt også, så de ikke slutter helt å produsere CPUer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD A10-6800K gir bare mening om du skal bruke det integrerte skjermkortet, da får du mer for pengene enn Intel. Men det er heller ikke lenge til Intel lanserer Haswell i3. Disse blir billige, får litt oppdatert grafikkdel og bruker mindre strøm. Men på en annen side blir Richland oppdatert også. Kabini og Kaveri kan bli interessant.AMD står på ulendt terreng, skal du ha detikert skjermkort er ikke AMD et godt alternativ. Men man kan sette sammen en ganske billig og funksjonell maskin med A10.

 

Men neste generasjons apuer fra intel vil jo ikke nå dette nivået, så jeg vil vel påstå at vist man skal greie seg uten dedikert gpu så er amd veien å gå. Men det er eneste gangen også,eheh

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt off topic. Hvis man ser på forbedringen av grafikkort har disse forbedret seg med nært 50% for hver generasjon. Pga manglende konkuranse ser man en økning i ytelsen på prosessorer som er nærmest minimal fra år til år. Hva er forskjellen på 3960 og 3970x sammenliknet med gpu 680 og tesla. For de som driver med spill og "vanlig multimedia" er de fleste moderne prosessorer bra nok. Jeg har fremdeles dårlig samvittighet for at jeg gikk for min 3930k. Jeg er overhodet ingen AMD fan, intel fan eller nvidia fan, men jeg tror at dersom man har konkuranse vil vi alle tjene på det i det lange løp. Jeg tror vi alle taper på det neste gang vi skal oppgradere pcen dersom det ikke er konkuranse.

Med andre ord: fortsetter det med lite konkuranse vil man se en økning i prosessorkraft på rundt 10% per år. DVs om 3 år vil din nye pc ha 33% bedre ytelse.

Får vi konkuranse og ytelsen øker med 30% per år så; Ja du vil ha en 10-20% svakere pc i år, som du sannsynligvis vil være mer enn godtnok fornøyd med, men om 3 år, gitt 30% ytelsesøkning per år vil ytelsen være 1.7-2x høyere og ikke 1,33%

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt off topic. Hvis man ser på forbedringen av grafikkort har disse forbedret seg med nært 50% for hver generasjon. Pga manglende konkuranse ser man en økning i ytelsen på prosessorer som er nærmest minimal fra år til år. Hva er forskjellen på 3960 og 3970x sammenliknet med gpu 680 og tesla. For de som driver med spill og "vanlig multimedia" er de fleste moderne prosessorer bra nok. Jeg har fremdeles dårlig samvittighet for at jeg gikk for min 3930k. Jeg er overhodet ingen AMD fan, intel fan eller nvidia fan, men jeg tror at dersom man har konkuranse vil vi alle tjene på det i det lange løp. Jeg tror vi alle taper på det neste gang vi skal oppgradere pcen dersom det ikke er konkuranse. Med andre ord: fortsetter det med lite konkuranse vil man se en økning i prosessorkraft på rundt 10% per år. DVs om 3 år vil din nye pc ha 33% bedre ytelse.Får vi konkuranse og ytelsen øker med 30% per år så; Ja du vil ha en 10-20% svakere pc i år, som du sannsynligvis vil være mer enn godtnok fornøyd med, men om 3 år, gitt 30% ytelsesøkning per år vil ytelsen være 1.7-2x høyere og ikke 1,33%

 

Problemet er ikke mangel av konkuranse, men at man har møtt en vegg når det gjelder klokkefrekvenser.

 

Om intel kunne ha økt ytelsen med 30% hver generasjon hadde de tjent gode penger på det. Husk at Intel er den største konkurenten til Intel.

Lenke til kommentar

Pga manglende konkuranse ser man en økning i ytelsen på prosessorer som er nærmest minimal fra år til år.

Det har nok ikke noe med saken å gjøre. Det er helt andre og veldig sammensatte grunner til at ytelsen ikke øker så mye. Økt fokus på strømforbruk istedet for ytelse er en av grunnene. Programmerere som ikke klarer å skrive parallelle workloads er en annen.

 

Hva er forskjellen på 3960 og 3970x sammenliknet med gpu 680 og tesla.

3960 og 3970x er det jo bare klokkefrekvensen som skiller på...

680 og Tesla er helt forskjellige produkter laget til forskjellige ting, så det blir som å sammenligne epler og pærer.

 

Resten av tallene i posten din gir ingen mening.

Lenke til kommentar

Jeg håper Intel snart kommer med en prosessor som har 6-8 kjerner til en overkommelig pris i LGA1155 serien. Merker det begynner å bli trangt med prosessorkraft til alle programmene.

 

Men dette blir kanskje et godt valg til laptoprosjektet mitt jeg snart ruller ut til forumet som en prosjektlogg :3

Lenke til kommentar

Problemet er ikke mangel av konkuranse, men at man har møtt en vegg når det gjelder klokkefrekvenser.

 

Om intel kunne ha økt ytelsen med 30% hver generasjon hadde de tjent gode penger på det. Husk at Intel er den største konkurenten til Intel.

 

Jo, jeg tror mangelen på konkurranse fra AMD, er mye av grunnen til att vi nå ser så begredelige CPU'er i form av Haswell. Hvor mye har ytelsen økt siden Sandy? ubetydelig lite.

 

Jeg tror Intel koser seg på toppen, og de har ingen reel konkurranse pdd.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Pga manglende konkuranse ser man en økning i ytelsen på prosessorer som er nærmest minimal fra år til år.
Det har nok ikke noe med saken å gjøre. Det er helt andre og veldig sammensatte grunner til at ytelsen ikke øker så mye. Økt fokus på strømforbruk istedet for ytelse er en av grunnene. Programmerere som ikke klarer å skrive parallelle workloads er en annen.
Hva er forskjellen på 3960 og 3970x sammenliknet med gpu 680 og tesla.
3960 og 3970x er det jo bare klokkefrekvensen som skiller på...680 og Tesla er helt forskjellige produkter laget til forskjellige ting, så det blir som å sammenligne epler og pærer.Resten av tallene i posten din gir ingen mening.

 

Tallene er såklart diktet opp. Jeg er fullstendig klar over at det så og si bare er klokkefrekvensen som er endret. Men poenget er vel at i grafikkmarkedet ser man en ytelses endring man ikke ser i cpu markedet lengre. Det spiller ingen rolle om de øker antall transistorer, endrer arkitekturen eller skrur opp klokkefrekvens for meg. det jeg ønsker er at teknologien forbedrer seg, og det raskt. Uten konkuranse skjer ikke dette. Why change a winning team?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...