Gå til innhold

Test: AMD A10-6800K «Richland»


Anbefalte innlegg

Kanskje man må kjøpe en sånn her å slenge inn i Mini PCen. Ser ut som du får grei ytelse i forhold til pris.

 

Det blir også plass besparende.

Hadde LETT setti sammen en veldig liten maskin for film i stua.

Med den kraften, kan man også spille av video med fabelaktiv kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forklar meg gjerne; hvem er denne det beste/perfekte valget for?

 

Lett desktop, kun GPU til videoakselerasjon: En dobbelkjerne fra Intel vil yte som en "firekjernes" APU, ha essensielt lik GPU ytelse til dette bruket og være kjøligere.

Lett desktop, casual spilling(f.eks. Sims):

Lett Desktop, middels spilling: En dobbelkjerne fra Intel (i3) med et skjermkort fra AMD(!) fra 800 kr og oppover er en veldig god deal.

Middels desktop og oppover: rimelig i5.

 

Så hvilket segment sitter vi igjen med som APUer vil være det beste valget da? Det må bli de som skal spille gamle spill som akkurat ikke går på Intels GPU, men som ikke er krevende nok til at et skjermkort til 800 kr er verdt det. Det blir svært snevert!

 

Husk også at en kjølig dobbelkjerne fra Intel pluss et prisgunstig dedikert skjermkort fra AMD vil gi en langt kjøligere maskin med bedre ytelse, både til spill og desktop. Så for low-end til nedre mid-range er faktisk en kombinasjon av Intel og AMD det beste, bare ikke med AMD-CPU!

 

Selv om kjernestrukturen til AMD har vist seg å være et dårlig valg teknisk, så er det tydelig at det fungerer litt markedsføringsmessig. Hver sabla gang ser jeg noen som argumenterer for at "jammen den har da flere kjerner, så den må være bedre...".

 

 

Husk at AMDs FX-prosessorer slår så vidt fem år gamle Nehalem til spillbruk, så en billig firekjerne fra Intel vil være et bedre valg til spilling i mellomklassen. Spilling er det siste jeg ville brukt en FX-prosessor til, multitasking i Linux er den derimot nesten konkurransedyktig mot Intel hvis vi ser bort fra effektforbruk.

 

Leksen om dyre Intel-hovedkort var kanskje litt sant for fem år siden, men i dag finner du stort sett Intel-hovedkort i alle prisklasser.

 

Det er riktig at vi bør alltid se pragmatisk på det ja, uavhengig av merke.

 

Korreksjon: AMDs 8-kjerner ligger i gjennomsnitt nær opp til Intels 4-kjerner, og et lite hakk fremfor på på noen spesifikke områder som kompilering av Linux-kjernen og litt i pov-ray og spesifikk komprimering. Så AMD gir deg essensielt nesten like god multitaskingytelse som Intel i prissegmentet rundt 1000-1500 kr, på bekostning av effektforbruk og blant annet spillytelse hvis det betyr noe. Så det gjør ikke AMD til elendig, bare at Intel jevnt over har bedre valg for de fleste akkurat nå (dessverre). Som nevnt før fungerer ikke Bulldozer godt nok til at dobbelt så mange kjerner klarer å veie opp for dårligere ytelse per kjerne.

 

AMD har ingen sjanse mot intel 6-kjerner, men det blir et annet prissegment.

 

Hvorfor sier du i3 er ett bra valg å så legger du på 800kr for ett grafikkort?

Poengen er jo at en klarer seg fint med det integrerte fra AMD.

 

Hvis du nå vil spille SIMS på maskina di så vil AMD sin gi bedre ytelse en Intel i7 med integrert grafikk.

For surfing, film, litt photoshop leking, chatting, musikklytting så trenger du uansett ikke engang halvparten av den ytelse som cpuene levererer.

 

Hvis du synes AMD sin A10-6800K bruker for mye stroem og bråker for mye så er det vel bare å klokke den ned da! A10-6700 har jo 65w tdp og cpu klokket til 3,7ghz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og velkommen til NetOnNet, du snakker med Filip.

Hva kan jeg hjelpe deg med?

Du sa: Jeg vil ha noen PC-deler

Du sa: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/prosessor/amd-socket-fm2/amd-a106800kblackedition/188553.7077/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=188553%2B-%20AMD%20A10%206800K%20Black%20Edition&utm_campaign=Productfeed

Du sa: Har aldri hatt AMD før men vil bygge en PC for lagring med den CPU'en

Filip: Vi erbjuder dessvärre ingen teknisk support så jag har inte kunskapen att kunna hjälpa dig med detta.

Du sa: OK, så du kan ikke si meg hvilket HK og RAM jeg skal kjøpe til denne???

Filip: Nej, det kan jag dessvärre inte.

Lenke til kommentar

Kjipt svar fra kundesupport (sikkert lav bemanning nå i fellesferien og prioritet på andre ting)

 

Alle hovedkort med FM2 sokkel skal passe

 

Alle DDR3 (vanlig 240 pin DIMM) skal passe. A10-6800 skal støtte inntil DDR3-2133, men disse er ganske dyre så det spørs om det er verd prisen kontra DDR3-1866 eller DDR3-1600.

 

Kommer jo an på om man kun skal bruke den som apu eller om man har et dedikert skjermkort. Men fra 1666Mhz til 2400Mhz så skiller det over 50% i fps i de fleste spill. Gpu delen bruker en del av minnet og ddr3 er strengt tatt i treigeste laget for den jobben, derfor utgjør det en enorm forskjell hva slags hastighet man har på minnet,

 

Mitt råd er å kjøpe noen 1833Mhz som lar seg overklokke

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...