Gå til innhold

Xperia Z Vs Galaxy S4


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal handle ny telefon, og tenker enten Xperia Z eller Galaxy S4. Har ikke sjangs til å bestemme meg. Noen som har noen innveninger?

 

Ja, Xperia Z er vanntett, og S4 er bedre på papiret. Er jo mye det samme. Har i dag SIII som jeg er ganske fornøyd med.

 

Hva har du? Hva ønsker du deg? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge AnTuTu tester, så er de to helt identisk harware messig, men CPU er bedre på S4 og får 500 poeng mer en Xperia Z...500 er ikke så sykt mye mer.

Ellers er GPU, RAM o.l. helt likt.

 

S4 har også bedre skjem sier de. Men dette klarte ikke jeg å se når jeg såg på disse i butikken. MEN S4 hadde bedre synsvinkel, Xperia Z falt vekk fargene osv når du vinklet skjermen.

 

Xperia er tyngre, glass rundt hele. Mens S4 er plast, og kan skifte batteri...og har større batteri.

 

Xperia Z er vann/støv tett.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Ifølge AnTuTu tester, så er de to helt identisk harware messig, men CPU er bedre på S4 og får 500 poeng mer en Xperia Z...500 er ikke så sykt mye mer.

Ellers er GPU, RAM o.l. helt likt.

 

S4 har også bedre skjem sier de. Men dette klarte ikke jeg å se når jeg såg på disse i butikken. MEN S4 hadde bedre synsvinkel, Xperia Z falt vekk fargene osv når du vinklet skjermen.

 

Xperia er tyngre, glass rundt hele. Mens S4 er plast, og kan skifte batteri...og har større batteri.

 

Xperia Z er vann/støv tett.

Er det ikke snakk om en Snapdragon S4 Pro og en 600 i S4? Ca 20% mer ytelse på S3.

Lenke til kommentar

Var på Spaceworld Trondheim Torg idag. Det sto i mellom S4 og Sony XZ. Etter en lang tenkepause og selgers frustrasjon på at jeg ikke klarte å bestemme meg, så falt valget på Sony Xperia Z. Hadde S3 tidligere og ville ikke ha noe som er likt. Trenger forandring. Har i skrivende stund brukt Sony XZ et par timer og er megafornøyd. Super skjerm, bedre kvalitetsfølelse enn S4, og måtte jo selvfølgelig teste det med at den er vanntett. Gå for Z´en du. Du vil ikke angre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig med de fleste her. Selv om S4 er bedre på papiret, så er Z raskere i bruk. Jeg har fått sjansen til å prøve begge to en stund (er forhandler), og er strålende fornøyd med alt utenom designet på Z. Den ser bra ut, men personlig liker jeg det ikke så godt. Likevel - jeg liker ikke designet på S4 heller.

 

Kameraet er bedre og raskere på Z, og den har ikke noe ekkelt skall som HTC Sense eller TouchWiz i Samsung sitt tilfelle. Dette gjør at prosessoren slipper å bruke tid på å tenke på ting hele tiden og bruke arbeidskraft på det. S4 har mange gøye funksjoner, som f.eks at den ruller ned når du ser nedover på siden, men tenk så mye prosessoren må jobbe når den må sjekke konstant om du leser øverst eller nederst på skjermen! I tillegg sjekker den om du er nær nok skjermen med fingrene til at du skal kunne "sveipe over" skjermen for å bla på telefonen. Mange slike småting bruker mye av prosessoren til sammen.

 

Sony har funnet ut av det - dersom du ønsker slike funksjoner står du fritt til å lage de selv, men de har de ikke med som standard --> raskere telefon i praksis i utgangspunktet.

 

Pluss at den er vanntett. Dette er utrolig praktisk. Jeg irriterer meg hver gang jeg er i regn og ikke kan ta opp telefonen fordi den kan bli våt. Du kan til og med sende bilder til kjæresten i dusjen..... :)

 

 

Spør du meg; Z.

Endret av Diskutant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror jeg du har testet enten en utdatert s4 eller en med alle animasjonene samt s voice på homekey.

 

For den jeg sitter med nå er pretty damn fast.

 

Og nei, det er ikke enorme prosessorkrefter som går ut over bruken, når vi snakker om air view. Eye gestures kanskje, bruker ikke de spesielt mye. Men når jeg testet de var det ikke merkbart.

Og såklart kan du deaktivere dem om ønskelig. Uten at det har stor innvirkning.

 

Og kameraet på z er ikke bedre såvidt jeg har lest.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Da tror jeg du har testet enten en utdatert s4 eller en med alle animasjonene samt s voice på homekey.

 

For den jeg sitter med nå er pretty damn fast.

 

Og nei, det er ikke enorme prosessorkrefter som går ut over bruken, når vi snakker om air view. Eye gestures kanskje, bruker ikke de spesielt mye. Men når jeg testet de var det ikke merkbart.

Og såklart kan du deaktivere dem om ønskelig. Uten at det har stor innvirkning.

 

Og kameraet på z er ikke bedre såvidt jeg har lest.

 

Nei, splitter ny, rett fra eska. Det var begge to, forresten.

Og nå sa jeg ganske klart at alle slike småting sammen utgjør en forskjell, i tillegg ligger touchwiz utenpå og bruker kraft.

 

Kameraet "reagerer" raskere når jeg rister det, uten at det har noe å si på kamerakvaliteten. Uansett synes jeg bildene ble bedre med Z, selv om jeg trodde S4 skulle ta best bilder. Usikker på hva bildesensor som blir brukt i de, da.

 

 

Edit: Men for all del - jeg sier ikke at S4 var treig, bare at Z opplevdes raskere.

Endret av Diskutant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, splitter ny rett fra eska har du endel ting som gjør den litt mer sluggish. Da mest s voice som nevnt samt tre animasjoner som kan deaktiveres uten at du merker noe annet enn at den blir mye mer snappy.

 

Ang kameraet er det mulig den filmen på linsen ikke er tatt av. Den er nesten umulig å se, jeg la ikke merke til det i starten selv.

 

Og ja jeg vet hva du sa. Jeg sier bare at det ikke er min erfaring, etter å ha satt meg litt inn i tlf og brukt den mye.

 

Igjen går det tilbake til det jeg sa om at å teste en mobil i butikken ikke gir et spesielt godt innblikk i hvordan du vil oppleve telefonen i bruk.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Ja, splitter ny rett fra eska har du endel ting som gjør den litt mer sluggish. Da mest s voice som nevnt samt tre animasjoner som kan deaktiveres uten at du merker noe annet enn at den blir mye mer snappy.

 

Etter min mening er det følelsen ut av eska som teller, man skal ikke måtte gjøre endringer for at telefonen skal føles rask ut.

 

Sony og LG er gode på å lage enkle og lettdrevne "skall" som ikke føles trege. Dette betyr mye for brukeropplevelsen.

 

HTC og Samsung er gode på å lage fancy og flotte skall som skal se bra ut på presentasjoner osv, men som dreper brukeropplevelsen/ytelsen.

 

Så rett ut fra esken er sonyen mye raskere i bruk. Bortsett fra innsynsvinkler syns jeg også sony skjermen virker mer naturlig å se på, heldigvis kan man justere samsungen til å bli ganske naturlig også (movie mode virker å være best).

 

Samsungen har dog mer finesser.

Sonyen er vanntett.

 

Begge er jevngode valg etter min mening, litt forskjellige dog :)

Lenke til kommentar

Ok, så du vil aldri feks oppdatere telefonen, eller installere apps? Eller skifte ringelyder eller default browser? Eller legge inn kontakter?

 

Syntes litt av poenget med en smartphone er borte om man ikke vil sette den opp optimalt for en selv.

 

Det er også heller ikke snakk om å roote og installere custom roms, men å trykke på fire ting i Settings.

Lenke til kommentar

Det er klart, men førsteinntrykket er nå det man får når man fikler med telefonen rett ut fra eska, og også det som svært mange smarttelefonbrukere kommer til å bruke/leve med. Det er mange som kjøper det siste nye, eller får det gjennom jobben osv, men som nesten aldri endrer på instillinger utenom kontakter og epostklienter.

 

Det er også klart at for en stor del av brukerene her inne så burde det være uvesentlig hvilket merke som stod på telefonen, at man heller valgte en telefon ut fra spesifikasjoner man ønsker (CPU/minne/kamera/skjerm/vanntett/byggekvalitet/materiale osv) siden programvare i de aller fleste tilfeller kan endres og installeres etter eget ønske ( Cyanogenmod og en haug andre custom ROMs) og derfor betyr produsentens programvare ingenting. ;)

 

For min del kunne jeg gjerne kjøpt en billig ukjent telefon med helt "stock" android så lenge spesifikasjoner og utssende var etter mine ønsker. Dessverre er ikke det tilfellet for Nexusene siden de blant annet ikke har mulighet for minnekort.

 

Men dette ble ganske OT.

 

Sluttkommentar: Enkelte skryter S4 opp i skyene og mener den er bedre enn alt annet, det er en god telefon men så fantastisk som enkelte vil ha det til er den ikke.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Klart det, men det betyr ikke at man trenger være en enabler i en forumtråd.

 

Folk som er her inne og leser ønsker forhåpentligvis informasjon som er nyttig eller relevant. De du snakker om som aldri går inn på innstillinger kommer seg neppe på internet uten hjelp engang, og er neppe leserne av denne tråden.

 

Så jeg vil si at å endre fire innstillinger er greit å forvente at noen som bruker 4500,- pluss på en tlf samt leser om den på et forum gidder gjøre.

 

Spesielt når det blir helt feil i en tlfX vs tlfY tråd, dersom tlfY blir feilreprentensert for brukermassen som står foran valget.

 

Recap: http://www.anandtech.com/show/6914/samsung-galaxy-s-4-review

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Ble så jeg gikk for Samsung Galaxy S4 etter mye om og men.

 

Har S3 fra før av, men vant meg en Xperia Z som jeg fikk byttet inn. Er selv forhandler, så jeg kan jo specs og sånn inn og ut. Vet hvordan de er og fungerer, men kan jo ikke si noe om hvordan de er å eie. Var veldig usikker, så derfor jeg spurte forumet.: )

Men til syvende og siste er dette en smakssak kjenner jeg.

 

Bruker ikke telefonen med alle de ekstrafunkjsonene S4 har, men noen er veldig greie. IR-sender er kult for styring av TV og slikt.

 

Veldig fornøyd hittil hvertfall. Hadde vært kult med en vanntett telefon, men som dama sier, så er jeg jo ikke veldig mye ut på tur og slikt, hehe.

 

 

TouchWiz er helt greit UI, men liker å bytte ut det meste med Nova Launcher og slikt. Tasker er også en app jeg er avhengig av. Ser på meg selv som en poweruser, bortsett fra at jeg kjører stock rom. Liker å holde telefonen til stock, mens min Nexus 7 er moddet endel: )

 

 

Takk for meningene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...