Gå til innhold

Datalagringsdirektivet vil koste nesten en halv milliard - det første året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Direkte trist at du fortsatt pusher på med dette etter å ha kunne sett på naboland som har prøvd ut dette (og de labre resultatene de har hatt, som f. eks Danmark).

 

Direkte stygt at dette ikke er noe som kunne blitt en folkeavstemning på. I stedet er det viktigere for norske politikere å logre til hva EU enn måtte si.

 

At Høyre også fulgte etter var skuffende, men dessverre kanskje ikke så overraskende. Det er ingen partier på stortinget som imponerer, men stemmer jeg blankt får jeg dasket "stemmer du ikke har du ikke rett til å si noe!!!" i fjeset. Sukk.

 

Med tanke på hvor bra en del annet på IT-siden som staten har stått for i det siste *kremt*Altinn*host* så tar det sikkert 5 minutter for en eller annen random hacker før du har hele loggen til Jensemann fritt ute på nett...

Heller lite sannsynlig. Disse databasene vil sannsynligvis ha strenge brannmurer som kun godtar koblinger med godkjente klienter (ISPene) gjennom et PKI-system. Det er en stor forskjell mellom et adskilt system, eller ett som har brukerinteraksjon.

 

Selv om man er imot DLD er det viktig med saklige argumenter, hvis ikke blir alt avfeid som "hysteri" (ironisk nok..)

Endret av Occi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Edit: for de som leser dette grundigere enn meg, er det litt morro på min bekostning her.

Men kritikken mot originalsitatet når brukt argumentativt, eller bare med et skuldertrekk, står.

 

I call bullshit.

 

Ville du tiltrodd Adolf Hitler tilgang til informasjon om hvor du har vært til ethvert tidspunkt de siste månedene? Stalin? Tiltror du slik informasjon til Trond Giske (uttales Jiske)? Vil du at statsadvokatene skal vite hvem du har fått epost fra rett før du skriver en sak om korrupsjon i staten? Hvor går grensen for hvem det er greit å bli legalt overvåket av?

 

Russisk eller østeuropeisk mafia, ville du tiltrodd dem komplett tilgang til din og din families bevegelsesmønster til og fra hjem, arbeid og fritid? Hvor mye informasjon synes du det er greit å samle opp som kan benyttes til kriminelle aktiviteter?

 

Her har man samlet opp en total databank over alt du gjør og hvor du gjør det fra, når du gjør det. Dette er et helt rått "single point of attack".

 

Og så til den andre delen av det idiotiske ordtaket.

 

 

Den som ikke har noe å skjule...

 

Gir du meg passordet ditt til brukerkontoen din på tek.no?

Hva er pin-koden på VISA-kortet ditt?

Låser du døra når du går for å drite på jobb?

Har du gardiner på badet?

 

Jeg utfordrer deg til å finne en eneste person som ikke har noe å skjule.

Endret av tommyb
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Heller lite sannsynlig. Disse databasene vil sannsynligvis ha strenge brannmurer som kun godtar koblinger med godkjente klienter (ISPene) gjennom et PKI-system. Det er en stor forskjell mellom et adskilt system, eller ett som har brukerinteraksjon.

 

WikiLeaks, Bradley Manning. Iran, Stuxnet. Kommunale harddisker funnet på søppelfyllinga, sykehusjournaler på avveie. Å adskille et system fra brukerinteraksjon hjelper, men sikkerhet kan aldri bli god nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi vet at dette kommer til å ende som en fiasko, og likevel tømmer vi nesten en halv milliard i den bunnløse ønskebrønnen. Vi har jo bevis på at dette er bortkastede penger samt unødvendig overvåkning. Kunne like godt kastet de millionene på sjøen, for dette kommer vi neppe til å få utbytte av.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...