Gå til innhold

Hvordan tar jeg slike bilder? (delvis i mørket)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merk at det kun er det øyeblikket blitsen fyrer av bakgrunnen må være svært mye mørkere enn motivet. Altså enorm kontrastforskjell i det blitsen fyrer. Det kan se litt rart ut når man jobber i studioet og bakgrunnen er relativt lys i forhold til motivet, men når blitsen fyrer er det et helt annet bilde. En måte å gjøre opplevd "lys" bakgrunn mørk er å ha god avstand mellom modellen og bakgrunnen, men forholdsvis kort avstand mellom modell og blits. Blenderen tilpasser du selvsagt modellen. Da blir "lys" bakgrunn skikkelig sort i blitsøyeblikket.

Lenke til kommentar

Sort bakgrunn og bare lys på motivet så bakgrunnen er solid undereksponert.

 

Detter nok den enkleste måten, undereksponere bildet og bruke blits/lys så bare motivet/modellen er opplyst "riktig eksponert", det er en fordel og ha litt avstand til bakgrunn og relativt mørkt i rommet.

Lenke til kommentar

Svart bakgrunn er faktisk ikke nødvendig for å få til dette. Det jeg pleier å gjøre er å plassere motivet langt fra bakgrunnen, bruke relativt lav ISO, liten blender, rask lukkertid og kraftig blitz. Da vil bakgrunnen bli kraftig undereksponert, mens motivet fortsatt er korrekt eksponert :)

 

Jeg har brukt en blitz til headshots på denne måten, men for å belyse en hel kropp så trenger du nok mer enn en lyskilde.

 

552160_10200270309873411_1093452636_n.jpgDette selvportrettet er tatt med følgende innstillinger: ISO 100, Sigma 18-50mm f/2.8-4.5 DC OS HSM @ 50mm f/22, lukkertid 1/250. Lyskilden er en Canon Speedlite EX-320

Endret av KNHfoto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...