Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angre på verkstedtime


Thomasas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her om dagen så var det en som dunket borti bilen min med døren sin mens jeg stod å polerte. Fyren var en grei fyr og ville gjøre opp for seg, så vi dro bort til et lakkeringsfirma rett ved siden av som reparerer småskader.

 

De takserte skaden til 3000kr, og jeg fikk han som laget ripen til å betale på forskudd. Alt OK.

 

Ettersom skaden var MEGA liten så ville jeg heller at de skulle fikse en mye større skadebak som jeg rygget på i vinter. Dette var OK, og kostet 2700kr istedenfor, flott tenkte jeg. ( Dro tilbake etter at han hadde gått)

 

Spurte om å få igjen mellom differansen, men det var vist ikke mulig siden han betalte med kort? Han sa det var vanskelig å gi meg 300kr.. Gadd ikke mase noe mer om det ettersom jeg var happy for at jeg fikk fikset skaden bak istedenfor.

 

Nå i ettertid har det skjedd en annen feil på bilen som gjør at jeg heller ønsker å bare kansellere hele timen jeg hadde på verkstedet å heller få tilbake pengene, men jeg lurer på om jeg har muligheten til å gjøre dette?

Det må jo synes jeg er veldig masete, men ingen av skadene er egentlig noe som er synlig, så føler det blir dumt å bruke pengene på det egentlig.

 

Har jeg rett til å få disse pengene tilbake betalt? Evnt sende de mail å høre om de kan overføre det til mitt kontonummer?

 

Årsaken til at jeg spørr her er at siden de var vanskelige med 300kr, kan jeg se for meg at det blir enda mer vanskelig å få tilbake 3000kr...

 

Dette er et stort seriøst firma, så er ikke noe bakgård opplegg.

 

Takker for svar! :) Timen min er ikke før om 2 uker og timen ble bestilt i går.

Endret av Thomasas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett så har du allerede betalt for timen, men du har ikke timen for om to uker? Det burde du ikke ha gjort med tanke på det du skriver her (du vurderer å avbestille). Det samme gjelder ved eventuell reklamasjon. Du har ikke noe å holde tilbake for dem ved en tvist.

 

Jeg kan ikke se at det skulle være et problem å endre arbeidsbeskrivelsen til verkstedet og få en ny takst og eventuelt betale det som overstiger 2700, evt. 3000 kroner. Jeg vil i alle fall si at det faller innen for rimelighetens grenser. Kan hende du må påregne mer ventetid siden arbeidet kan ta lengre tid en opprinnelig skissert, eller krever deler de ikke har på lager osv.

Du kan sikkert også få de 3000 kronene fra verkstedet, de trenger jo bare å overføre dem til kontoen din, men jeg ser ikke poenget med det om den ordningen jeg skisserer blir godkjent av verkstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett så har du allerede betalt for timen, men du har ikke timen for om to uker? Det burde du ikke ha gjort med tanke på det du skriver her (du vurderer å avbestille). Det samme gjelder ved eventuell reklamasjon. Du har ikke noe å holde tilbake for dem ved en tvist.

 

Jeg kan ikke se at det skulle være et problem å endre arbeidsbeskrivelsen til verkstedet og få en ny takst og eventuelt betale det som overstiger 2700, evt. 3000 kroner. Jeg vil i alle fall si at det faller innen for rimelighetens grenser. Kan hende du må påregne mer ventetid siden arbeidet kan ta lengre tid en opprinnelig skissert, eller krever deler de ikke har på lager osv.

Du kan sikkert også få de 3000 kronene fra verkstedet, de trenger jo bare å overføre dem til kontoen din, men jeg ser ikke poenget med det om den ordningen jeg skisserer blir godkjent av verkstedet.

 

Takk for tilbakemelding!

 

Det var han som laget skaden som betale på forskudd, årsaken var at jeg ikke ville ha noe styr senere om de sendte han regningen og han ikke betalte etc etc.

 

Skaden kostet 3000kr, men den var knøttliten. Jeg dro tilbake for å spørre om de heller kunne fikse en skade jeg rygget på i vinter istedenfor, dette var ok og tok heller ikke noe lengertid, dette ble bare taksert til 2700, altså mindre enn det som er forhåndsbetalt.

 

Når jeg spurte om å få tilbake de 300kr var vist det mye stress, så jeg så meg fornøyd med å få reparert det som ble avtalt.

 

Etter å ha tenkt litt på det i dag har jeg funnet ut at begge reparasjonene ikke er så viktige med tank på verdi på bilen, og jeg ønsker derfor bare å kansellere timen og få tilbake de 3000kr som han fyren forhåndsbetalte..

 

Lurte på om det burde være mulig.. Men det virket jo ikke så lett når de ikle greide å betale tilbake 300kr engang.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber har vi en policy på at vi tilbakebetaler gjerne - men kun til kilden der pengene kom fra. Dvs - betaler du med kort, får du tilbake pengene til kortet du betalte med. Betaler du med faktura, går de tilbake til kontoen pengene kom fra. Betaler du med PayPal (nettbutikk), går de tilbake til PayPal - osv.

 

Akkurat hvorfor det er slik vet jeg ikke helt sikkert, men jeg antar at det har med hvitvasking å gjøre.

Endret av magnusalex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare be personen som lagde skaden på bilen kontakte firmaet og få pengene tilbake for så og gi de til deg ?

 

Det blir alt for mye styr. Fyren var faktisk en travel kjendis, så tipper han blir rimelig wtf og lurer på hvorfor jeg plutselig skal ha pengene istedenfor, pluss at da kan det bli dilemma om han plutselig ikke tilbake betaler pengene, og så må jeg lage sak og masse styr ut av det.. Nei, huff. Er altfor mange rare folk der ute, spess i Oslo som jeg bor i, så her tar her ingen sjansen.

 

Har sendt firmaet mail nå om de kan overføre pengene tilbake til mitt kontonummer, så får satse på at det går, hvis ikke så får de bare reparere som planlagt da..

Lenke til kommentar

Lykke til ! Men jeg er nesten sikker på at slike firmaer ikke overfører penger til noen annen konto en der pengene kom fra. Jeg har jobbet på noen steder hvor vi opererte mye med forhåndsbetaling for reprasjoner og skader og vi fikk noen kunder som spurte om pengene tilbake når de selv ikke hadde betalt for det så vi sa at enten så gjør vi jobben eller så sender vi pengene tilbake dit de kom fra , Alt utenom har ikke vi ansvar for.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber har vi en policy på at vi tilbakebetaler gjerne - men kun til kilden der pengene kom fra. Dvs - betaler du med kort, får du tilbake pengene til kortet du betalte med. Betaler du med faktura, går de tilbake til kontoen pengene kom fra. Betaler du med PayPal (nettbutikk), går de tilbake til PayPal - osv.

 

Akkurat hvorfor det er slik vet jeg ikke helt sikkert, men jeg antar at det har med hvitvasking å gjøre.

 

Høres rimelig ut - som regel er det den som har betalt man har en avtale med og som skal ha pengene tilbake dersom avtalen kanselleres. Ikke en tredjepart. Å åpne for at en person betaler en tjeneste og en annen får pengene tilbake om tjenesten avbestilles kan misbrukes til hvitvasking og svarte betalinger. Det blir spennende å se om pengene betales tilbake til TS, eller til kjendisen.

 

Også det å avtale en annen tjeneste for pengene enn den som er avtalt med den som betalte er betenkelig, dersom man ser på det som at det er avtalt som en avtale mellom verkstedet og han som betalte. Han bør i det minste informeres og godkjenne at pengene brukes til noe annet eller utbetales til en tredjepart.

 

Noen jurister som an opplyse om hvilke regler som gjelder et slikt tilfelle?

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke han som dunket borti døren hans sitt problem i så tilfelle.

Han har betalt det han skal for at døren skal bli ordnet, ikke andre ting på bilen.

 

Han skylder jo personen som fikk skaden 3.000 kroner , hva de blir brukt på er ikke han sin sak.

 

Men siden han allerede har betalt og gjort opp for seg så er det litt mer vanskelig og endre det ja.

Lenke til kommentar

Det er sant, Men han skreiv jo

 

" Har sendt firmaet mail nå om de kan overføre pengene tilbake til mitt kontonummer, så får satse på at det går, hvis ikke så får de bare reparere som planlagt da "

 

Man får vell ikke tatt så mye feil av dette med tanke på at han sendte konto nr sitt til dem osv, og jeg regner med at han kan lese en mail og der står det nok hvilken kontonr pengene blir overført til, pleier og stå ganske tydelig på retursaker

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Når avtalen er at han var med bort på verkstedet å betalt for den skaden, så har han jo gjort sitt :)

Hvis pengene nå blir overført tilbake til han, og han sitter seg på bakbeina, så sliter man litt :)

Du er helt på bærtur. Man var på verkstedet for å få taksert skaden. Det er helt grunnleggende i norsk erstatningsrett at erstatningen utmåles i penger, og man kan bruke de pengene på akkurat hva man vil. Man kan avtale noe annet ved et erstatningsoppgjør (og ved erstatning i kontraktsforhold), men det må klarere holdepunkter til for det enn at han ble med ved takseringen av skaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er helt på bærtur. Man var på verkstedet for å få taksert skaden. Det er helt grunnleggende i norsk erstatningsrett at erstatningen utmåles i penger, og man kan bruke de pengene på akkurat hva man vil. Man kan avtale noe annet ved et erstatningsoppgjør (og ved erstatning i kontraktsforhold), men det må klarere holdepunkter til for det enn at han ble med ved takseringen av skaden.

 

det vi pratet om her var bare at det er vanskelig og gjøre noe med når reprasjonen allerede er betalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...