Gå til innhold

Dette er Oslos egne partikkelakselerator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snasent. Der er mye spennende rundt om. På Ås (UMB) gikk jeg på et gjerde langt uti skauen, et skikkelig høyt et med piggtråd på toppen og atomsymboler på skilt og strenge advarsler ..

 

En av mine favoritt-ting fra UiO var når noen fysikere inviterte meg med på atomreaktor-omvisning på Kjeller. Riktignok var jeg på informatikk og ikke fysikk, men så lenge det sorterte under realfag osv. Jeg har fortsatt lyst på tur på en av de ordentlig store strømproduserende (en AGR hadde vært flott), men altså - hvor ofte er man på omvisning på atomreaktor?

Lenke til kommentar

En av mine favoritt-ting fra UiO var når noen fysikere inviterte meg med på atomreaktor-omvisning på Kjeller. Riktignok var jeg på informatikk og ikke fysikk, men så lenge det sorterte under realfag osv. Jeg har fortsatt lyst på tur på en av de ordentlig store strømproduserende (en AGR hadde vært flott), men altså - hvor ofte er man på omvisning på atomreaktor?

Null stress det, har en her i Halden også, og der arrangerer de åpen dag, slik at alle (over 18 og ikke gravide) Kan komme å se inne i reaktorhallen :)
Lenke til kommentar

Jeg digger skikkelige prosjekter. Med full funksjon over design, hvor kabler tyter ut overalt og det ser frykelig komplisert ut.

 

Jeg vil også ha en slik "kaktus" på hobbyrommet. Rett ved siden av tankene med levende apehjerner. Et slikt kontrollkonsoll med masse blinkende lys, målere og knapper hadde heller ikke vært å forakte. Har de lagt inn slik kontinuerlig R2-D2-lyd man gjerne hadde for å vise at det var en datamaskin i gamle sci-fi filmer? Bliip blooop blippeti blipp. Båndruller som går frem og tilbake er vel ut i dag, men det gir jo også litt retrofølelse om man har det på dommedagsmaskinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

Beklager å si det, men sammenliknet med den i Sveits og Italia ser dette ut som skrot.

 

http://www-elsa.phys...rator_list.html

 

Beklager å si det, men du er en dust.

Tror du det handler om å den største og fineste partikkelakseleratoren for lille Norge? Skjerpings.

Det handler om å ha tilgang på slikt utstyr for å opprettholde et miljø av studenter og forskere. "Den i Sveits" bidrar for øvrig Norge med både pengestøtte og mannskap til.

 

Visste du at Norge er verdensledende på sikkerhet ved atomkraftverk, selv om vi ikke har noen i kommersiell drift?

 

Jeg er for mer støtte til forskning, men tror du skulle slitt med å fått finansiert noe 'bedre', som de sier så kan den holde i 30 år til. Ah, men jeg glemte visst at Norge er nr1 i alt....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Flere og mere slike realfagsrealterte artikler :thumbup: Bedre alle tv-reklame som presenteres her... Håper ellers på en skikkelig gjennomgang og test av LEGO sin NXT 3.0 når den kommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...