Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamere på dataspill


monzilla

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg er nyskjerrig på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde reklamert på et dataspill, nærmere bestemt Simcity fra EA.

 

Grunnen til at jeg vurderer å reklamere er

1) Spillet leverer ikke som lovet i reklamer

2) Byene som blir lagret blir korrupte og forsvinner

 

Alt lagres på serverne til EA, så problemet med korrupte filer ligger ikke lokalt på min datamaskin, det skjer hos EA. Titusenvis av spillere opplever dette hver dag. Sammenlign det med at WOW-karakteren deres plutselig forsvinner...

 

Dette er etter mitt naive skjønn to vesentlige mangler ved produktet. Jeg ønsker disse manglene utbedret innen rimelig tid. Om ikke ønsker jeg å få hevet kjøpet. Det er en kjensgjerning blant spillere at spillet er lansert et halvt år for tidlig. Jeg ønsker ikke å betale 600 kr for å være med på en beta-testing, og jeg har lyst å lage litt støy.

 

Jeg har kjøpt spillet via Origin. Er dette solgt til meg fra Norge? Gjelder norsk forbrukerkjøpslov? Hva hvis jeg hadde kjøpt spillet i hyllen på elkjøp?

 

Er det registrert noen saker der noen har klaget på programvare tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den forrige som prøvde noe lignende kom ikke særlig langt. Her er sakens kjerne kort oppsummert:

Mange sinte kunder mener at Electronic Arts har solgt dem et produkt som ikke fungerer, og ønsker pengene tilbake. Forsøk på å få hevet kjøpet møter imidlertid veggen, da Electronic Arts gir brukerne beskjed om at de ikke tilbyr muligheten til å kansellere kjøp over Origin. På nettstedet sitt skriver de at europeiske kunder har rett til å heve kjøpet innen 14 dager, men kun hvis de ikke har startet nedlastingen.

Utgiveren advarer også om at folk som tar kontakt med banken sin for å få hevet kjøpet, vil risikere at selskapet kjører tiltak mot Origin-kontoen. Om den sperres vil de miste tilgangen på alle Origin-spillene de har kjøpt, og alle nye PC-spill fra Electronic Arts krever Origin. En slik advarsel fikk blant annet Gamer.no-leser Tom Reiersen da han forsøkte å få sitt kjøp hevet.

http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=10101453

Lenke til kommentar

Hei folkens. Jeg er nyskjerrig på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde reklamert på et dataspill, nærmere bestemt Simcity fra EA.

 

Grunnen til at jeg vurderer å reklamere er

1) Spillet leverer ikke som lovet i reklamer

2) Byene som blir lagret blir korrupte og forsvinner

 

Alt lagres på serverne til EA, så problemet med korrupte filer ligger ikke lokalt på min datamaskin, det skjer hos EA. Titusenvis av spillere opplever dette hver dag. Sammenlign det med at WOW-karakteren deres plutselig forsvinner...

 

Dette er etter mitt naive skjønn to vesentlige mangler ved produktet. Jeg ønsker disse manglene utbedret innen rimelig tid. Om ikke ønsker jeg å få hevet kjøpet. Det er en kjensgjerning blant spillere at spillet er lansert et halvt år for tidlig. Jeg ønsker ikke å betale 600 kr for å være med på en beta-testing, og jeg har lyst å lage litt støy.

 

Jeg har kjøpt spillet via Origin. Er dette solgt til meg fra Norge? Gjelder norsk forbrukerkjøpslov? Hva hvis jeg hadde kjøpt spillet i hyllen på elkjøp?

 

Er det registrert noen saker der noen har klaget på programvare tidligere?

 

Dette kan fort bli innfløkt. Antagelig har du akseptert fremmed jurisdiksjon slik at norsk forbrukerrett ikke gjelder. Spørsmålet blir i så fall om denne aksepten er gyldig, om dette spørsmålet behandles etter norsk eller fremmed rett, og om det - gitt at aksepten er ugyldig - er norsk rett som gjelder "by default".

 

I tillegg blir det selvsagt spørsmål om norsk eller fremmed rett gir deg noen krav som forbruker. At en kunde er misfornøyd er ikke tilstrekkelig..

 

Det du kan prøve i første omgang, er å skrive en e-post til dem hvor du forklarer hvorfor du mener spillet fungerer for dårlig og hvor du ber om pengene tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan fort bli innfløkt. Antagelig har du akseptert fremmed jurisdiksjon slik at norsk forbrukerrett ikke gjelder.

Så lenge de retter seg mot blant annet norske kunder, så er de pliktige å følge norsk forbrukerkjøpslov. Forbrukerkjøpsloven er også ufravikelig, hvilket betyr at det ikke er lovlig å gi en kunde dårligere rettigheter selv om kunden skriver under på og godtar dette.

 

Slik jeg ser det, har trådstarter mottatt et produkt som ikke oppfyller kravene i forbrukerkjøpsloven da det ikke leverer som forventet. Send en e-post til EA der du fremlegger din sak i en kort e-post. Hvis de nekter å etterfølge ditt krav, så går du til Forbrukerrådet som vil forsøke å megle mellom deg og selger. Hvis ikke dette fører frem, kan du ta saken til Forbrukertvistutvalget.

 

Dette forutsetter at EA eller Origin har et norsk kontor/kundeservice. Hvis ikke må du gå via Forbruker Europa, og det blir nok litt mer kronglete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge de retter seg mot blant annet norske kunder, så er de pliktige å følge norsk forbrukerkjøpslov. Forbrukerkjøpsloven er også ufravikelig, hvilket betyr at det ikke er lovlig å gi en kunde dårligere rettigheter selv om kunden skriver under på og godtar dette.

 

Slik jeg ser det, har trådstarter mottatt et produkt som ikke oppfyller kravene i forbrukerkjøpsloven da det ikke leverer som forventet. Send en e-post til EA der du fremlegger din sak i en kort e-post. Hvis de nekter å etterfølge ditt krav, så går du til Forbrukerrådet som vil forsøke å megle mellom deg og selger. Hvis ikke dette fører frem, kan du ta saken til Forbrukertvistutvalget.

 

Dette forutsetter at EA eller Origin har et norsk kontor/kundeservice. Hvis ikke må du gå via Forbruker Europa, og det blir nok litt mer kronglete.

 

Du hopper over spørsmålet. Hvis du kjøper en vare i Shanghai; kan du da påberope deg forbrukerkjøpsloven? Som du sier, er den jo ufravikelig? Og hvis en fra Shanghai kjøper en vare av deg, kan han påberope seg Shanghai-rett?

 

Spørsmålet du må stille deg, er om trådstarters handel er underlagt norsk rett eller fremmed rett.

 

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

 

For øvrig gjelder vel ikke fkjl. ved slike kjøp uansett, ref. HerrBrun.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Du hopper over spørsmålet. Hvis du kjøper en vare i Shanghai; kan du da påberope deg forbrukerkjøpsloven? Som du sier, er den jo ufravikelig? Og hvis en fra Shanghai kjøper en vare av deg, kan han påberope seg Shanghai-rett?

Nå blir dette litt på siden, ettersom det er fastslått at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder digitale ytelser. Det var jeg ikke klar over.

 

Men Origin, som trådstarter har kjøpt spillet gjennom, retter seg i aller høyeste grad mot norske forbrukere da de blant annet har en norsk side med norsk tekst og norske priser. Hadde de solgt varer underlagt forbrukerkjøpsloven, hadde de vært pliktige å rette seg etter denne.

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

Men forbrukerkjøpsloven gjelder ikke kjøp av digitale ytelser...

Et gigantisk (og voksende) hull som skyldes en maktkåt bransje og feige, tafatte departement. Olav Torvund skrev en utredning om dette for eviogheter siden, men departementet ville "vente på EU", og bransken sa "Ingen skal få noen rettigheter!", så da ble det slik.

 

Likevel kunne det jo vært artig å få prøvet et slikt tilfelle etter normale avtelerettslige regler i norsk rett.

Lenke til kommentar

I hovedsak vil antagelig kjøp av digitale ytelser reguleres rettslig på linje med kjøp av gjenstander. Reglene om mangler, reklamasjon, prisavslag, hevning etc. sier i stor grad ikke annet enn de ulovfestede obligasjonsrettslige prinsippene. Kanskje kan man også analogisere fra de mer spesielle forbrukervernbestemmelsene i forbrukerkjøpsloven og la disse gjelde tilsvarende: Kanskje det finnes en ulovfestet forbrukerrett? Who knows.

Lenke til kommentar

I hovedsak vil antagelig kjøp av digitale ytelser reguleres rettslig på linje med kjøp av gjenstander. Reglene om mangler, reklamasjon, prisavslag, hevning etc. sier i stor grad ikke annet enn de ulovfestede obligasjonsrettslige prinsippene. Kanskje kan man også analogisere fra de mer spesielle forbrukervernbestemmelsene i forbrukerkjøpsloven og la disse gjelde tilsvarende: Kanskje det finnes en ulovfestet forbrukerrett? Who knows.

Det man ikke kan analogisere, er ufravikeligheten.

Lenke til kommentar

Sant. Men kanskje kommer man litt i denne retning likevel per avtaletolkning.

 

Sett at det lar seg gjøre å oppstille en forbrukervennlig bakgrunnsrett - enten fordi det finnes en forbrukervennlig variant av de alm. obligasjonsrettslige prinsipper eller fordi man kan analogisere direkte fra fkjl.: Da vil vel den alminnelige tolkningspresumsjon om at man ikke har fraveket bakgrunnsretten, i noen grad ha samme funksjon som bestemmelsen om ufravikelighet.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Problemet med digitale tjenester og varer er at de ikke kan leveres tilbake. Derfor er det i og for seg forståelig fra bransjsjens side at de ikke ønsker at forbrukeren skal ha noen rettigheter. Annerledes stiller vel dette seg der man effektivt har mulighet til å deaktivere kundens kopi/lisens.

 

Likevel er det nok ingen bakgrunnsrett som kan trekkes inn som trumfkort når avtalen i seg selv er vantett - om enn forbrukerfiendtlig. Et godt resultat må nok i tilfelle nås gjennom avtl § 36.

Lenke til kommentar

Betyr dette at hvem som helst kan selge digitale tjenester som ikke virker uten at noen har rettigheter?

 

La oss si at jeg lager en sky-backuptjeneste som er full av feil og kundene mister filene sine etc etc - vil de ikke ha krav på noe som helst?

Kan man i ytterste konsekvens selge digitale tjenester som aldri ville fungert overhodet, og geipe til de som bruker pengene sine uten å få noe tilbake?

Lenke til kommentar

Problemet med digitale tjenester og varer er at de ikke kan leveres tilbake. Derfor er det i og for seg forståelig fra bransjsjens side at de ikke ønsker at forbrukeren skal ha noen rettigheter. Annerledes stiller vel dette seg der man effektivt har mulighet til å deaktivere kundens kopi/lisens.

 

Likevel er det nok ingen bakgrunnsrett som kan trekkes inn som trumfkort når avtalen i seg selv er vantett - om enn forbrukerfiendtlig. Et godt resultat må nok i tilfelle nås gjennom avtl § 36.

 

Du virker sikker på at det ikke finnes noen egen ulovfestet forbrukerrett, og det kan meget vel være at dette er riktig. Jeg har ikke vært borti dette temaet før, men vil ikke uten videre utelukke at enkelte forbrukerrettslige trekk er så vanlige (f.eks. i fkjl og hvtjl) at de anses som generelle. Ei heller at det kan analogiseres direkte fra visse bestemmelser ut fra tanken om at kjøp digitale ytelser rent faktisk ikke er så ulikt kjøp av gjenstander og at de samme hensyn gjør seg gjeldende.

 

Avtl. § 36 er tung å bruke, men i saker som dette vil det være lettere å få medhold - dels pga. forskjellen i styrkeforhold, dels pga. § 37. Denne bestemmelsen har også en tolkningsregel som går i favør av forbrukeren.

Lenke til kommentar

Du virker sikker på at det ikke finnes noen egen ulovfestet forbrukerrett, og det kan meget vel være at dette er riktig. Jeg har ikke vært borti dette temaet før, men vil ikke uten videre utelukke at enkelte forbrukerrettslige trekk er så vanlige (f.eks. i fkjl og hvtjl) at de anses som generelle. Ei heller at det kan analogiseres direkte fra visse bestemmelser ut fra tanken om at kjøp digitale ytelser rent faktisk ikke er så ulikt kjøp av gjenstander og at de samme hensyn gjør seg gjeldende.

Skal innrømme at jeg ikke er sikker, men jeg tror nok heller man må benytte seg av analogier. Om man velger å se sammenhenger som et utslag av en bakgrunnsrett eller som analogi er det jo ikke noen fasit på. Problemet med digitale tjenester er at de av natur er ganske forskjellige fra de vanlige regulerte kjøp og salg. Spesielt, som nevnt, at de aldri kan leveres tilbake, fordi forbrukeren selv fremstiller et eksemplar på eget utstyr som er en kopi av det selger tilbyr. Det nærmeste man kommer er et løfte om å slette egen kopi. Det kan jo i og for seg være nok for en domstol å pålegge kunden å ubrukeliggjøre/slette eget eksemplar.

 

EU-domstolen gikk jo ut i fra at dette kan gjøres der digital programvare videreselges, men de er ikke helt klare på om det er kopien eller bruksretten som selges, og hvordan dette passer inn i "systemet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...