Gå til innhold

Square Enix-sjefen går etter svake salgstall (PS3, Windows, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt latterlig når 3,4 millioner solgte spill på 1 måned ikke er godt nok.

Spørsmålet er om målet deres var profitt eller for å komme i 0,- (dekke kostnader).

Hvis det var sistnevnte frykter jeg litt for neste generasjon spill (om alle spill må selge ~ 4 millioner) for dekke kostnader eller innfri publishers forventinger. Det er jo idiotisk å kun bruke fysiske salg også, hvor mye er de digitale og da totale salget på?.

Har ikke fått kjøpt TR ennå, men Sleeping Dogs & Hitman var gode spill. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må skyldes piratkopiering og ikke noe annet, dette har jo vært på topplistene lenge. Fabelaktig spill som fortjener all skryt. Helt insane at en sjef må gå av etter å ha endelig laget et bra Tomb Raider spill ....... hvilke signaler sender dette til utviklerne i teamet mon tro. At dem må gå tilbake til gamle synder ? >_<

Lenke til kommentar

Det er to problemer her:

 

1. Urealistiske forventninger til salgstall fører til at selv gode salgstall blir brukt som et argument for forandringer. Man kan spørre seg hvem som setter opp disse tallene, for alle som har fulgt med vet at 3,4 millioner solgte enheter er et svært godt resultat og det er kun i helt eksepsjonelle tilfeller at et spill selger betydelig mer enn det.

 

2. Square-Enix har mistet både sin identitet og sin kompetanse. Squaresoft er gått fra å være en drømmefabrikk som måkte ut JRPG-klassikere i bøttevis hvert eneste år til å bruke flere år på å gi ut en ny tittel i hovedserien Final Fantasy som ikke fungerte rent teknisk engang. Man overser det enorme potensialet som ligger i en FFVII-remake samtidig som det lages remakes av alt annet og masse spin-offs. Avgjørelsene som tas i det selskapet har fullstendig sluttet å gi mening.

Lenke til kommentar

Med tanke på hva de har gjort med både hitman og tomb raider er jeg glad salgene ikke møter opp til forventningene deres, kansje de velger en annen strategi i neste runde.

Du om det. Jeg likte både Tomb Raider og Hitman spillene veldig godt. De fulgte kanskje ikke helt den samme open-world strategien som de de tidliggere spillene i serien hadde - men historien i begge spillene er meget godt fortalt. Og jeg digger måten de presenterer Lara Craft i dette spillet: ho har faktisk masse følelser.

 

Lenke til kommentar

Du om det. Jeg likte både Tomb Raider og Hitman spillene veldig godt. De fulgte kanskje ikke helt den samme open-world strategien som de de tidliggere spillene i serien hadde - men historien i begge spillene er meget godt fortalt. Og jeg digger måten de presenterer Lara Craft i dette spillet: ho har faktisk masse følelser.

 

Jeg er litt egoistisk ser du, hvis valgene er mellom at du får et spill du liker og jeg får et spill jeg liker, velger jeg å håpe på at jeg får spillet jeg liker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette må skyldes piratkopiering og ikke noe annet, dette har jo vært på topplistene lenge. Fabelaktig spill som fortjener all skryt. Helt insane at en sjef må gå av etter å ha endelig laget et bra Tomb Raider spill ....... hvilke signaler sender dette til utviklerne i teamet mon tro. At dem må gå tilbake til gamle synder ? >_<

 

Ligger det på topplistene så ligger det på topplistene, det er ikke sånn at man magisk tjener mindre på ett spill som selger ett gitt antall kopier om det i tillegg også piratkopieres.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at disse gigaprosjektene koster utrolig mye penger og de trenger å selge ekstreme mengder for å tjene det inn.

 

Hvis 3,4 millioner solgte spill på 1 måned er riktig tall, og vi regner amerikansk standardpris på $60(350 kr) er det $200mill i salg, SWTOR er regnet at kostet $150-200 mill og er blant de mest kostbare spilla til dags dato, realistisk produksjonskostnad for tomb raider er nok nærmere $75-100mill. Så man sitter igjen med et salg som er dobbelt av produksjonskostnadene etter første måned, og spillet vil ikke slutte å selge så det vil være kontinuerlig inntekt framover også.

 

Da kan du ikke klage på produksjonskostnader, det er greit at de setter seg så høye mål om salgstall og inntjening, men de får ikke lov til å klage på det.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir helt feil å legge skylden på sjefen for dette, selv om dette er relativt vanlig. Man bør i så fall kvitte seg med kostbare mellomledere - dersom de har dette og det er netto-inntjeningen de ikke er fornøyde med. Nå er det jo også veldig høy konkurranse i spill-markedet, så sjansen er at mange ventet på og har valgt Bioshock Infinite i stedet.

 

Et annet mulig problem i dag er (sannsynligvis) sviktende salg på konsoll, uten at jeg har sett noe statistikker på dette i det siste, pga at mange spillere har mid-range pc'er som i dag overgår PS3/XBox 360. Og man er i dag kanskje litt avventende med å kjøpe så mange nye PS3/XBox 360 spill i påvente av neste generasjons konsoller.

 

Uansett - jeg har storkost meg med Tomb Raider på PC de siste dagene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...