Gå til innhold

Nokia-patent kan bannlyse nettdeling i Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagbladets nettutgave kom i 1995, så det er vel drøyt å påstå at det ikke fant noe nett å dele da dette patentet kom.

 

Forøvrig er dette vel skoleeksempelet på hvordan et patent er _tenkt_ å virke, så dersom vi først skal ha patenter, er vel dette patentet grei skuring. Ikke som avrundede hjørner, lzzm. I etterklokskap så virker nok et slik patent veldig bredt, men der og da tenker jeg at det virket som en helt konkret og unik idé for de som behandlet patentet.

 

Men er redd for at etter Nokia og Microsoft sammen satte opp patenttrollet Mosaid, vil det bli umåtelig mange slike søksmål mot Android-leverandører i årene framover. Det er neppe tilfeldig at et slik patent har eksistert i så mange år uten at Nokia har håndhevet det. Antall patenter holdt av f.eks. Nokia er ganske stort, og antall patenter totalt har jo eksplodert de siste 20 årene. Hvis de begynner å presse på med stadig flere søksmål, er det bare et spørsmål før det blir utbredt tvil om systemet fungerer også oppe hos politikerne.

 

Et spørsmål, dersom operativsystemet Android tilbyr en slik tjeneste, kan Google forhandle rettigheter på vegne av operativsystemet/alle sine leverandører, eller må det være opp til hver enkelt leverandør å forhandle om hvilke rettigheter som de "tilfeldigvis" blir utfordret på?

Lenke til kommentar

I 1995 var dette nærmest et skudd i blinde, noe de ikke kunne ane konsekvensene av nå, 18 år senere. Teknologien fikk ingen kommersiell suksess i de nærmeste årene etter patentet. I mellomtiden har dette blitt en nærmest grunnleggende teknologi vi tar for gitt. Hvem som var først ute med oppfinnelsen for så lenge siden mener jeg ikke spiller noen rolle nå. Jeg anser det som ren trolling å komme drassende med krav for noe så generelt nå. Patenter burde ha kortere varighet og begrenses i omfang dersom teknologien nærmer seg monopol eller teknologien lisensieres ut til uhørt høye priser. Patentet bør sikre utvikleren dekning for forskningen som er gjort og et passende tillegg for all forskning som feilet. La oss si 10 ganger utviklingskostnadene bare for å ha et utgangspunkt. Patentets varighet bør tilpasses teknologien og være mulig å revurdere hvis forutsetningene for tidsutmålingen endrer seg drastisk.

 

Zepticon: At du omtaler kritiske røster til patenter som merke-trollere viser bare at du ikke har forstått saken i det hele tatt. Hva merkenavnet er spiller ingen rolle. Det er patenttrolling som er problemet, uansett merkenavn. At apple ofte havner i skuddlinja handler altså ikke om religiøs fordømmelse av merkenavnet men om hvor ofte de foretar seg ting som trigger kritikerne av patenttrolling.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor er alle hateboisa nå? Tradisjonen tro, så skulle tråden være full av "NOKIA ER NOEN PATENTSVIN!!!!!!111one"

 

 

Men, det er kansje ikke like in å hate nokia, som apple? ;)

 

Det er HELT NYTT at Microsoft får Nokia til å angripe Microsofts konkurrenter gjennom patenttroll, folk er rett og slett ikke blitt vant til å hate Nokia ennå. Dessuten virker det som det et helt greit patent. Det finnes nå engang et patentsystem, dette patentet virker som et helt standard patent akkurat av den typen systemet er ment å forsvare. Ikke et designpatent som er laget for å være så bredt at det omfatter alt bilderammer til smarttelefoner. Med funksjonalitet som faktisk var ny da patentet ble beskrevet. Men jeg kan jo ta feil der. Imidlertid er det sånn det ser ut ved første øyekast, og da er det vanskelig å hate for det.

 

Forøvrig har Nokia hatt navn på seg for å være veldig innovative og har hatt en av verdens dyreste R&D-organisasjoner, så det er ikke utenkelig at de faktisk har oppfunnet en og annen ting innenfor mobiltelefoni. Jeg er redd for at vi vil få se en eksplosiv økning i antall søksmål fra Nokia mot Android. Det blir tidsnok enkelt å hate Nokia, skal du se.

Lenke til kommentar

I 1995 var dette nærmest et skudd i blinde, noe de ikke kunne ane konsekvensene av nå, 18 år senere. Teknologien fikk ingen kommersiell suksess i de nærmeste årene etter patentet.

 

Det er jo bare vås. Det de beskriver er måten man bruker en mobiltelefon for å koble seg til internett eller andre nettverk. Det har blitt brukt hele tiden, spesielt blant selgere og teknikere. Det er en kjempeviktig tilleggsfunksjonalitet for bærbare datamaskiner, spesielt siden modem på den tiden tok mye større plass en hva man hadde i gamle bærbare.

 

Forøvrig er nesten alle patenter ENTEN "nærmest et skudd i blinde" ELLER har "prior art", man skal ikke få patentert noe etter at det er testet i markedet, det gjelder inklusive egne publiserte prototyper, faktisk.

 

Hvem som var først ute med oppfinnelsen for så lenge siden mener jeg ikke spiller noen rolle nå.

 

Det spiller en helt fundamental rolle så lenge man faktisk har patentsystemer.

 

(beskriver potensielle endringer på patentsystemet)

 

Kanskje er dine forslag helt perfekte forbedringer på patentsystemet ;) Ja, systemet bør endres. Men når systemet nå en gang er der, risikerer man at det faktisk brukes. Dette er en helt grei patent, såvidt jeg kan se. Da må Nokia og HTC og alle forholde seg til de begrensninger som ligger i systemet i dag, ikke det som burde vært der.

 

Det er patenttrolling som er problemet, uansett merkenavn.

 

Selv om jeg sier at dette patentet virker helt greit, så mener også jeg at det ikke er tilfeldig at patentet plutselig settes i kraft nå. Nokia og Microsoft har gått sammen om å skape et nytt patenttroll, og sammen har de en hel bønsj med patenter som skal slosses om nå. Noen patenter er "greie" og mange er kontroversielle. Ser ikke hvordan akkurat dette skal være kontroversielt... Men, var det ikke over 40 patenter som skulle opp mot HTC i samme slengen? Garantert noe rart oppi der også.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zepticon: At du omtaler kritiske røster til patenter som merke-trollere viser bare at du ikke har forstått saken i det hele tatt. Hva merkenavnet er spiller ingen rolle. Det er patenttrolling som er problemet, uansett merkenavn. At apple ofte havner i skuddlinja handler altså ikke om religiøs fordømmelse av merkenavnet men om hvor ofte de foretar seg ting som trigger kritikerne av patenttrolling.

Nei, jeg omtaler ikke kritiske røster, jeg omtaler alle anti-apple trollene som skjuler seg under "patentsystemet suger, og apple utnytter det", men som nå glimerer med sitt fravær og dermed også mister sin legetimitet.

 

Patentysstemet er vanskelig juss, og det er ikke bestandig like lett å finne et fornuftig svar. Jeg jobber selv som designer, og spesielt rettsaken mellom Apple og Samsung var interessant fra et perspektiv som mitt, da det potensielt kunne vært mine patenter som ble "offer" for plagiat.

Lenke til kommentar

Hvor er alle hateboisa nå? Tradisjonen tro, så skulle tråden være full av "NOKIA ER NOEN PATENTSVIN!!!!!!111one"Men, det er kansje ikke like in å hate nokia, som apple?;)

 

Vet ikke helt jeg. Her er det vel snakk om en patent som er noenlunde logisk og original, noe som ikke alltid er tilfelle med patentene til Apple.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Patentsystemet er etterhvert blitt en greie som ikke er til annet enn å holde liv i advokatene, en industri i seg seg selv. Underlig hvordan ting kan ende opp så fjernt fra den opprinnelige tanken.

 

Dette Nokia patentet virker særs meningsløst da det (ut fra artikkelen) ikke beskriver annet enn hva et modem gjør.

Lenke til kommentar

Patentsystemet er etterhvert blitt en greie som ikke er til annet enn å holde liv i advokatene, en industri i seg seg selv. Underlig hvordan ting kan ende opp så fjernt fra den opprinnelige tanken.Dette Nokia patentet virker særs meningsløst da det (ut fra artikkelen) ikke beskriver annet enn hva et modem gjør.

 

Dessverre er det sånn patentsystemet i stor grad fungerer, men heldigvis er det ikke bare sånn. Elendigheten beror nok mye på at systemet blir brukt feil, som dette er et eksempel på.

 

Det er nemlig ikke anledning til å patentere ideer, og dette er eksempel på det. Den tekniske løsningen som eventuelt er patenterbar i dette tilfellet, er jo helt annerledes enn dagens hotspot-funksjonalitet, og ideen slik Nokia presenterte den, er omtrent identisk med et modem kombinert med en trådløs hustelefon, bare med en mobilenhet istedenfor.

 

Og om så galt skjer at sånt blir patentert, så burde beskyttelsestida ikke være lang i sånne tvilstilfeller der det opplagt ikke er ressurskrevende produktutvikling som skal beskyttes. 10 år burde holde lenge.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...