Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensin eller Diesel? (Ford Focus stv.)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer å kjøpe en helt ny Ford Focus Stasjonsvogn. Hva bør jeg velge?

 

1,0 Ecoboost 125hk

eller

1,6 TDCi ECOnetic 105hk?

 

(TDCi ECOneti er omtrent 4 000kr billigere enn Ecoboost utgaven)

 

Hvilken bør jeg velge når jeg bor i en storby i Norge med mye småkjøring i tillegg til en langtur på ca 20-30 mil omtrent en gang i måneden?

 

Har også vurdert 1,0 Ecoboost 100hk. Den koster 15 000kr mindre enn 125hk utgaven, og det tror jeg blir for liten forskjell til at det er noe poeng i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier selv, du skal kjøre mye småkjøring i byen. Nettopp derfor skal du velge bensin. Og som du selv skriver, velg 125hk utgaven. Det vil du være happy med når du skal selge bilen senere. Samt opplevd kjørekomfort.

 

Diesel passer stort sett til de som pendler et stykke til jobb. At de kjører såpass (omtrent) hver gang, at bilen blir sikkelig varm. Og tro meg, her i trøndelag slik det har vært i vinter, trenger du ofte mer enn 15 min i kø-kjøring for at varmenåla skal flytte på seg.

 

Har selv ca 30 min en vei til jobben, og kjører diesel. Blir benisin neste gang om jeg kan velge fritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt både bensin og diesel de siste årene og har til slutt bestemt meg for at det er Bensin som gjelder for min del. Det er pluss og minus med begge sider så klart og den største grunnen til at jeg i skrivende stund har kjøpt min andre bensiner på rad er lukt og støy.

 

Nyere dieselbiler har jo blitt ganske bra på støy, men er uansett noe hakk bak bensinbiler på dette. Vertfall de jeg har prøvd. En annen ting er dieseldunsten. Skal du i et kalas og fylle diesel på veien så er du fucked hvis du søler noen dråper på deg selv.

 

Men det er min subjektive mening.

 

På den annen side er jo dieselbiler ofte mer gjerrige på drivstoffet og skal du trekke tunge ting så er nok mindre dieselmotorer bedre enn små bensinere.

 

Nå kjenner ikke jeg til Ecoboost motorene som nevnes her, men regner med det er turbo i disse?

Hvis ikke, så ville jeg valgt diesel. Du trenger sikkert ikke noe turbo for småkjøring i byen, men en diesel vil være langt morsommere å kjøre hvis vi her snakket om en TDI kontra sugebensiner :)

 

Vertfall min mening.

Lenke til kommentar

Jeg har en Focus med 125hk ecoboost-motoren (2013-mod), og må bare si at den er EKSTREM i forhold til hva du vil forvente av en bensinmotor. Jeg vil aldri gå tilbake til diesel hvis dette er hvordan bensinmotorer fremover skal være. Den er ufattelig stillegående, den har massevis av effekt fra tomgang og oppover til 6000rpm. Forbruket på den er på 0,4-tallet på langkjøring på sånn ca flatmark (har hatt den på 0,43 mellom trondheim og værnes), og rundt 0,6 på bykjøring. Jeg har hatt to dieselbiler før denne (90hk og 110hk), og sånn ytelsesmessig er denne motoren definitivt å foretrekke.

 

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe 125hken fremfor 100hken pga prisforskjellen er svært liten, og overboost med 200nM fra 1300rpm-5500rpm er absolutt noe å ønske seg.

 

Denne har null problem med oppvarming i vertfall. Den når driftstemperatur iløpet av kort tid selv i tosifret minusgrader, og bruker heller ikke spesielt mye drivstoff på kald motor. Det meste av lyd den lager under drift er vel turboen som høres virker det som. Det er null og niks vibrasjoner i bilen som følge av motoren, noe som det bruker å være ganske mye av med dieselmotor.

Lenke til kommentar

Småkjøring=bensin.

Jeg kjører inn i en storby hver dag for jobb. Det har vært snakk om å forby dieelbiler, men ikke bensinbiler om vinteren i bysentrum.

Best å kjøpe bensin for sikkerhets skyld.

 

Jeg har to biler (skal snart selge den eldste) og begge er bensin. Jeg skal neppe ha diesel noen gang. Diesel forurenser mye mer.

Jeg snakker ikke om CO2. Diesel slipper ut litt mindre CO2.

Jeg snakker om sånt som gir folk i byen lungekreft, astma, pustebesvær osv.

Kjøp bensin, og slipp ut langt mindre slik dritt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Billigere drivstoff

 

Har du regnet på hvor mye man sparer på det i løpet av et år i forhold til hvor mye man slipper av ekkel kakling?

Legg på et partikkelfilter innimellom og ei dieselpumpe etter noen år, så du er du i mål.

 

Det er en grunn til at jeg like gjerne kjøper bil med stor bensinmotor som med stor dieselmotor.

Lenke til kommentar

Dieselmotorene er blitt BETYDELIG stillere med tiden, spesielt de siste 5 årene. .. det er bare at det har også bensinmotorene.

 

Jeg tenkte også at den forrige dieselmotoren jeg hadde, en 2011-modell med DMF, var ekstremt stille.. men det var helt til jeg kjørte denne Focusen jeg har nå ut av bilbutikken.. da var den plutselig ikke så stille lengre. Faktisk så bråker Eberspacher-brenneren som står montert i bilen betydelig mer enn motoren. Hvis begge går samtidig så blir lyden av motoren fullstendig overdøvet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det stemmer at 1L ecoboost har "registerkjede". Det er ikke en egentlig et kjede, men ei reim av et eller annet syntetisk stoff som er integrert i motoren og smurt av olje akkurat som et kjede ville vært, og skal i følge Ford holde ut bilens levetid. Ford mener at denne har fordel over registerkjede pga støy og pris. I praksis, hvis det stemmer, så betyr det at man får både fordelene av reim og kjede samtidig.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg stod med samme valget da jeg skulle bytte ut konebilen for et par år side, den gamle var en 2008 MB B-klasse med 2.0 CDI. Audi A3 SB ble valget, og alternativene stod mellom den nye VAG 1.6. TDI eller TFSI 1.2 bensinturbo, begge med 105 hk, til ca samme pris (med samme utstyr). Endte med 1.2 TFSI, og er veldig fornøyd. Veldig stillegående, tilstekkelig kraftig til den kjøringen den benyttes til (til/fra jobb og mest småkjøring ellers, (men ingen av alternativene er racere), og lavt forbruk (ca 0,5 på langtur, 0,65 småkjøring, snitt over året). Samme fordel her som med Ford, TDI har registerrem og TFSI har kjede.

Lenke til kommentar

De 1,9-literne kakler faktisk direkte fælt.

Ikke så ille som 2-litern men fortsatt helt jævlig faktisk.

 

Det er enkelte dieselmotorer som går noenlunde greit, men det er gjerne motorer med mange sylindre.. (6-12 syl)

 

Det kan jeg skrive under på. Vel, alt er relativt, men når svigermor og svogeren min som begge overhodet ikke er bilinteresserte spør om jeg har diesel siden den bråker og rister, så sier det litt om "komforten" til de motorene. De går billig og er generelt driftsikre så lenge olja skiftes, men de bråker nesten som en traktor. Særlig over 3000rpm...

 

Men hvis du ikke bryr deg noe særlig om det så er disse motorene veldig bra. 130hk versjonen går også ganske greit hvis man chipper den til +-170hk. Bråker det kan man jo også skru på radioen. :p

 

Men som skrevet over her, kjører du lite er det bensin som gjelder. Pendler du flere mil daglig er nok diesel et greit alternativ. Jeg kjører over 8 mil daglig og har diesel. På langkjøring bruker bilen under halvliteren på mila (Audi A6 med 1.9TDI). Men neste bil kommer nok til å ha bensin på grunn av komforten.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...