Gå til innhold

Guide: 4K UHD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1080p vil være standard lenge enda. Ser ikke vitsen med å hype opp 4K flere år før folk flest har råd til å kjøpe det. Det selges faktisk DVD fimer fortsatt selv om bluray har vært tilgjengelig en god stund nå, så det burde gi en pekepinn på hva som skjer med 4K også tror jeg. Dessuten er 4K mest interessant på TV størrelser fra 65" og oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1080p vil være standard lenge enda. Ser ikke vitsen med å hype opp 4K flere år før folk flest har råd til å kjøpe det. Det selges faktisk DVD fimer fortsatt selv om bluray har vært tilgjengelig en god stund nå, så det burde gi en pekepinn på hva som skjer med 4K også tror jeg. Dessuten er 4K mest interessant på TV størrelser fra 65" og oppover.

 

Jeg er enig at 1080p vil være standard i lang tid fremover, men jeg vil si at 4K er veldig interessant på mindre TVer enn 65" også. Bare se forskjellen på en macbook pro med og uten "retina-skjerm". Her snakker vi om skjermstørrelse på 15". Ja, avstand har mye og si, men på en 40-60" fra 2-3m vil det også være stor forskjell.

Personlig syns jeg 1080p er håpløst på 27" PC-skjermen jeg har stående. Flere piksler er jeg veldig for!

 

Hovedproblemet per dags dato er at skjermpanelene er for dyre og det er mangel på relevant 4K innhold. Jeg tror det smarteste er å satse på filmer i 4K og beholde TV-sendinger i 1080p en stund fremover. Filmentusiastene er de som kanskje er mest villig til å legge en betydelig sum i skjerm, så kommer "alle andre" etter når teknologien og prisen har modnet litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TV selskapene har enda ikke byttet ut alt produksjonsutstyret for å klare Full HD.

 

Tar litt tid (noen år) før de investerer i nytt utstyr for 4K ... vil jeg tro.

 

Blir vel litt som da en selger prakket på meg min første stereo-TV. En times prøvesending med klassisk musikk hver lørdag ... Gikk 10 (!) år før stereo sendinger var vanlig ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ha 4k? Jeg skjønner at teknologien går videre, men man kan da umulig se forskjell på 1080p og 4K? joa, viss mann sitter med panna på skjermen så kanskje man gjør det, men er vel ett fåtall som gjør det?

 

Har ikke sett selv, men en leser reaksjoner fra diverse messer og jeg har ikke lest noen negative eller bare "meh" reaksjoner. 8K som jeg ikke trodde skulle gi den store forskjellen skal vist også være helt sinnsyk på en 80" (tror jeg det var) Panasonic. Ellers kan du også se resultatet av høyere DPI på dagens Macbook og Macbook med retina, det er en synlig forskjell.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ha 4k? Jeg skjønner at teknologien går videre, men man kan da umulig se forskjell på 1080p og 4K? joa, viss mann sitter med panna på skjermen så kanskje man gjør det, men er vel ett fåtall som gjør det?

 

Klart du ser forskjell! Og hvertfall når det er så tett. Du ser jo feks heller ikke at en 120hz skjerm sender flere bilder i sekundet enn en 60hz,men du merker det

Lenke til kommentar

1080p vil være standard lenge enda. Ser ikke vitsen med å hype opp 4K flere år før folk flest har råd til å kjøpe det. Det selges faktisk DVD fimer fortsatt selv om bluray har vært tilgjengelig en god stund nå, så det burde gi en pekepinn på hva som skjer med 4K også tror jeg. Dessuten er 4K mest interessant på TV størrelser fra 65" og oppover.

 

Enig at 1080p standarden kommer til å holde lenge fremover, men uenig at det kun lønner seg med 4k på 65" og oppover. Grunnen er at jo mindre pixler en skjerm klarer å presentere desto bedre bildekvalitet. har man 4k på en 65" vs en 40" så bil bilden bli strukket ut så den passer til 65" (større pixler), på 40" vil jeg tippe bildekvaliteten blir som på en 27" oc skjerm med 2560x1440, ca.

Lenke til kommentar

Det er allerede annonsert 50" 4K skjermer i USA for $2000.

 

Gamers kan jo glede seg;

Quick Look: DirectX 11 Gaming in 4K on Windows 8

 

Foto redigering også;

4K Photo Editing on Windows 8 using Adobe Photoshop CS6

 

HEVC vil sørge for at 4K filmmateriale kan distribueres med omtrent samme bitrate som Blu-ray uten tap av kvalitet; HEVC: The satellite industry’s answer to supporting UltraHD video delivery

 

Selv H.264 komprimert med en ny metode gjør at 4K kan spilles over gammelt utstyr uten kvalitets tap; (sjekk linken nederst i artikkelen for demo) Beamr claims up to 75% reduction in H.264 bitrates - and works with 4K

  • Liker 1
Lenke til kommentar

åpne spørsmål: hvor mange bits per pixel? HD har 8 bits x 3 farger som standard så vidt jeg vet, og noen skjermer med høy kvalitet har 10 x 3 bits.

Er det noe minstekrav til oppdateringsfrekvens?

Og det så helt forferdelig ut å få noe info ut av den wikipedia-artikkelen, så jeg skjønner at noen detaljer var utelatt.

 

 

Jeg håper bare skjermprodusenter endelig slutter å lage "Full HD" skjermer, og bytter til 4K for 24" o.l. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...