Gå til innhold

Ny GPS for Nikon-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100% enig, og dette er noe vi spør produsentene om ofte. Svarene vi får - i den grad vi får svar - er at det har med strømforbruk å gjøre, noe som høres ut som en dårlig unnskyldning.

 

Sannsynligvis er den reelle grunnen at de ønsker å selge dyrt tilleggsutstyr fremfor å inkludere det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sannsynligvis er den reelle grunnen at de ønsker å selge dyrt tilleggsutstyr fremfor å inkludere det.

 

Da er det positivt at 3parts produsenter produserer tilsvarende utstyr, en eller annen gang vil da kameraprodusenten få en aha opplevelse og forstå at inntjeningen på ekstrautstyr ikke er så lønnsomt som antatt, så da kan vi like greit implementere det i kameraet.

Lenke til kommentar

Grunnene til at det ikke inkluderes er nok:

 

Strømforbruk

Tar plass -> større og tyngre kamera

Mer materialer som øker prisen på kamera for noe som kun få personer faktisk har bruk for.

 

Og selvsagt at de tjener penger på det.

 

6D som kommer i Desember har dette innebygget, de har til og med fått dyttet inn Wifi, og kameraet er faktisk blitt mindre :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg undrer meg over at originalprodusentene tar så mye for tilbehør, når det finnes gode og ofte bedre løsninger fra tredjepartsprodusenter. Men det er fortsatt en utbredt oppfatning blant mange at de må ha originalt. Det er ikke alle som har en god grunn riktignok.

 

6D som kommer i Desember har dette innebygget, de har til og med fått dyttet inn Wifi, og kameraet er faktisk blitt mindre :)

Hadde sikkert blitt enda litt mindre uten GPS og wifi ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder Nikon sin GPS enhet, så har jo den fått kritikk for å sluke strøm. Men når man ser på smart-telefoner, så er det lite forskjell på strømforbruket om GPS er på eller av.

 

Så argumentet for at den egentlige grunnen er for å selge ekstratustyr, den høres besnærende ut ;)

 

Det som jeg ikke liker med en slik GPS enhet, er at den kun registrerer posisjon når bildet tas; bruker man en ekstrern GPS-logger; så får man jo hele ruta man har gått/kjørt.

Lenke til kommentar
Grunnene til at det ikke inkluderes er nok: Strømforbruk Tar plass -> større og tyngre kamera Mer materialer som øker prisen på kamera for noe som kun få personer faktisk har bruk for. Og selvsagt at de tjener penger på det.

Se til telefonmarkedet. Det er ikke noe størrelsemessig eller prismessig skille mellom telefoner med og uten Wifi/Gps. Disse egenskapene tar bare en liten brøkdel av volumet i telefonen og er lett å slå av for strømsparing hvis man vil det. Det samme kunne vært gjort med kameraer. Enhetene trenger ikke trekke strøm når de ikke er i bruk.

 

Grunnen er nok hovedsaklig ønske om å tjene på mersalg. Integrering kan også gi økt salg av kameraer, men akkurat det er nok ikke så enkelt å måle. Jeg tror først og fremst de små produsentene har større markedsmessig nytte av å integrere slike ting i kameraet. Omtrent som stabilisering er noe man kan kjøpe integrert hos de mindre produsentene, men må kjøpe eksternt, og gjerne flere ganger, hos de to største.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjerne betalt noen kroner ekstra, men nekter å plassere en ekstra "dings" utenpå huset for å få det til. Hvor mye verdt er vanntettingen når luka er åpen og ledningen plugget i, eller selve enheten plugget rett i siden på huset? Liker heller ikke tanken på hvor lett det er å få et slag på enheten, med mulig skade her og der.

Lenke til kommentar

6D som kommer i Desember har dette innebygget, de har til og med fått dyttet inn Wifi, og kameraet er faktisk blitt mindre :)

Hadde sikkert blitt enda litt mindre uten GPS og wifi ;)

 

Hvis kameraet hadde blitt mindre er det nok ikke pga. av gps-modulen, de begynner på ca. 12x12x2.4mm og antennemodulen på det samme :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat noen vitenskapelig test jeg har kjørt, men det tredjeparts Eye-Fi-kortet med innebygd GPS og WiFi bruker mer strøm på kameraet, har jeg på følelsen. Har skutt med det i en uke og slitt med litt dilldall. GPS-tagging av bildene er det bare å glemme med Eye-Fi, fikk det i hvert fall ikke til å fungere.

Synd det ikke er innebygd, kommer kanskje i neste generasjon, kommer kanskje aldri :p

Lenke til kommentar

Men når man ser på smart-telefoner, så er det lite forskjell på strømforbruket om GPS er på eller av.

 

Det avhenger av flere faktorer. Om GPS er påskrudd er det ikke nødvendigvis i bruk, det er bare klart til bruk. Mange skrur av GPS fordi de lever i troen på at dette sluker strøm, men på de fleste mobiler med GPS er den ikke aktiv med mindre et program/app ber om det. Ihvertfall fungerer det slik på Android. En fordel på mobil er forøvrig at de kan bruke såkalt A-GPS, som gir muligheten for å få hjelp til å finne lokasjon med GSM-nettet. som igjen sparer batteri og tid.

 

Appene på mobil bruker det også veldig forskjellig. Det er en balansekunst å finne fornuftig intervall for oppdatering og nøyaktighet. Om det oppdateres ofte vil mobilene (evt kamera) lettere finne igjen, siden lokasjon har endret seg lite siden sist. Oppdateres det sjelden vil den måtte bruke mer strøm på å lokalisere, men til gjengjeld ikke så ofte. Jeg ser ved noen apper på mobil at batteri blir slukt, mens andre klarer å holde en nøyaktig posisjon uten å ta nevneverdig mye av batteri.

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat noen vitenskapelig test jeg har kjørt, men det tredjeparts Eye-Fi-kortet med innebygd GPS og WiFi bruker mer strøm på kameraet, har jeg på følelsen. Har skutt med det i en uke og slitt med litt dilldall. GPS-tagging av bildene er det bare å glemme med Eye-Fi, fikk det i hvert fall ikke til å fungere.

Synd det ikke er innebygd, kommer kanskje i neste generasjon, kommer kanskje aldri :p

Det finnes ingen Eye-Fi kort med innebygget GPS.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...