Gå til innhold

Tidsmaskin, er det mulig? Og er det mulig å reise fram i tid?


suuhoo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer bare på om det i det hele tatt er mulig å lage en tidsmaskin noen gang i fremtiden?

Eller er det og blir bare donaldhistorier?

Lurer også på om det er mulig og reise fram i tid?

 

Edit: Forandret emnetittel å litt av første post til å reise fram i tid

Endret av Freestyle89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror zeph mente at hvis du klarer å kjøre ut i verdensrommet i lysets hastighet så vil man på en eller annen måte ta igjen lyset og reise i tid(, tror man). men ut ifra det jeg har hørt i fysikken om Einstein sin formel sin så vil energien du bruker på å akselerere over lysets hastighet bli omformet til masse.

hvis du noe av det jeg sa var forståelig :p

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Ok, la oss snu det andre veien da :)

Hvordan er det mulig å reise fram i tid? Og hvorfor akkurat i verdensrommet?

 

Fordi det er det mest sannsynlige stedet man kan reise i nær lyshastighet. Det er her relativitetsteorien kommer inn.Om ting fungerer slik "populærvitenskapen" vil ha det til er en annen ting, som 1BlueAnd1White nevner. :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Har en veldig enkel metode for å finne ut om du noen gang får kloa i en tidsmaskin:

 

1. Lag en bindende avtale med en kamerat om at dersom du noen gang får tak i en tidsmaskin skal du komme tilbake i tid om 10 minutter fra da avtalen blir skrevet under.

2. Vent 10 minutter

3. Se om en kopi av deg selv dukker opp

4. ???

5. Profit!

 

Har selv testet ut dette og konkluderte med at jeg aldri kom til å få tak i en tidsmaskin.

Endret av TMB
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg tror dette går under noe som kalles for "romtid"

 

Det er noe med at tiden går veldig sakte, når du reiser i lysets hastighet, og når du da lander igjen i romskipet, da lander du i fremtiden. Ettersom tiden gikk fortere for dem som ikke reiste i lysets hastighet.

 

Dette er bevist. En av bevisene er at alle GPS satellitter har en klokke ombord, og denne må synkroniseres jevnlig, fordi satellittene baner rundt jorden i flere tusen km/h. Derfor blir klokken i satellitten asynkron etterhvert med tiden, fordi den rett og slett går litt saktere. GPS ville aldri ha fungert uten denne synkroniseringen.

 

Oppdatering: Se bort ifra dette innlegget.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Har en veldig enkel metode for å finne ut om du noen gang får kloa i en tidsmaskin:

 

1. Lag en bindende avtale med en kamerat om at dersom du noen gang får tak i en tidsmaskin skal du komme tilbake i tid om 10 minutter fra da avtalen blir skrevet under.

2. Vent 10 minutter

3. Se om en kopi av deg selv dukker opp

4. ???

5. Profit!

 

Har selv testet ut dette og konkluderte med at jeg aldri kom til å få tak i en tidsmaskin.

Hehe, sett big bang theory? :p

 

Men skjønner ikke helt hvorfor tiden skal gå saktere når man reiser så fort.

Og det med satellitter, at klokken går litt saktere ved rask fart. Hvor for er det slik?

Er ikke ett sekund ett sekund? Om jeg hadde to klokker, la den ene i satellitten, å hadde den ene på armen. Å så etter, la oss si 50 år, sjekket begge klokkene, hvorfor ville de da vise forskjellig tid?

Endret av Freestyle89
Lenke til kommentar
Jeg tror dette går under noe som kalles for "romtid"

 

Det er noe med at tiden går veldig sakte, når du reiser i lysets hastighet, og når du da lander igjen i romskipet, da lander du i fremtiden. Ettersom tiden gikk fortere for dem som ikke reiste i lysets hastighet.

 

Dette er bevist. En av bevisene er at alle GPS satellitter har en klokke ombord, og denne må synkroniseres jevnlig, fordi satellittene baner rundt jorden i flere tusen km/h. Derfor blir klokken i satellitten asynkron etterhvert med tiden, fordi den rett og slett går litt saktere. GPS ville aldri ha fungert uten denne synkroniseringen.

 

Tja, du er inne på rett forklaring når det gjelder GPS-satelittene, men du glemmer en vesentlig faktor, nemlig jordas gravitasjon (tyngdekraft). Denne påvirker nemlig også romtiden. Og for GPS-satelittene utgjør effekten fra jordas gravitasjon mer enn effekten av satelittenes hastighet. Så resultatet er faktisk at tiden går fortere ombord på GPS-satelittene enn her nede på bakken.

 

Det som skjer er at jordas gravitasjonsfelt krummer romtiden (som er rommets tre dimensjoner multiplisert med tiden). Romtiden blir rett og slett tettere nærmere bakken, og dette bremser tiden nede på bakken med ca 45 µs (mikrosekunder) per døgn. Tiden som vi opplever til daglig går altså litt tregere enn tiden ute i verdensrommet der GPS-satelittene farer rundt jorda.

 

Men så har vi satelitthastigheten, som du nevnte. Det å akselerere GPS-satelittene opp i den hastigheten de tross alt har bremser tiden ombord på satelittene også. Dette fordi Eisteins berømte energiligning E=mc² gir det resultatet at tilført hastighet (økt energi) gir objektet mer masse. Og noe med mer masse krummer romtiden mer enn noe med mindre masse. Så GPS-satelittene opplever også lokalt en bremset tid. Denne tidsbremsingen på grunn av satelitthastigheten utgjør ca 7 mikrosekunder per døgn. Så alt i alt går tiden ombord på GPS-satelittene ca 38 mikrosekunder per døgn fortere enn tiden her nede på bakken.

 

38 mikrosekunder per døgn er knapt merkbart for deg og meg. Men fordi GPS-satelittene går så fort som de gjør må man ta hensyn til dette. Det har man gjort ved å utstyre GPS-satelittene med atomur som gikk litt for sent nede på bakken før GPS-satelittene ble sendt opp i bane. Dermed går de noenlunde synkront der oppe hvor tiden altså går 38 µs/døgn fortere. Og dermed fungerer GPS-systemet.

 

Hvis man ikke hadde tatt hensyn til romtidskrumningseffektene, altså hadde sagt at Einsteins relativitetsligninger ikke hadde noe å si for oss på jorda, men bare sendt opp GPS-satelittene med normale atomur, så hadde GPS-systemet faktisk vært totalt ubrukelig. Feilvisningen per døgn ville faktisk vært på hele 12 km per døgn. Det er denne avstanden GPS-satelittene ferdes i løpet av 38 mikrosekunder.

 

Utregningene for dere som er mer enn normalt interessert i relativitet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System#Relativity

Endret av SeaLion
  • Liker 4
Lenke til kommentar
tror zeph mente at hvis du klarer å kjøre ut i verdensrommet i lysets hastighet så vil man på en eller annen måte ta igjen lyset og reise i tid(, tror man). men ut ifra det jeg har hørt i fysikken om Einstein sin formel sin så vil energien du bruker på å akselerere over lysets hastighet bli omformet til masse.

hvis du noe av det jeg sa var forståelig :p

 

Å akselerere noe over lysets hastighet er umulig. Selv det å akselerere noe med masse opp til lysets hastighet er umulig i følge energiligningen E=mc². For når hastigheten går mot lyshastigheten går energien mot uendelig. Og en uendelig mengde energi finnes ikke, selv om man tok i bruk all energien i hele universet. Selv det å akselerere et enkelt atom opp til lyshastigheten er umulig i følge E=mc².

 

Eneste grunn til at lys kan ferdes i lyshastigheten er at lysets elementærpartikler, fotonene, har null som hvilemasse. De veier altså ingenting. Lys og radiobølger er to sider av samme sak, elektromagnetiske bølger, begge ferdes ved hjelp av fotoner og farer altså gjennom verdensrommet med lysets hastighet. Det finnes flere former for elektromagnetiske fenomener som også forplantes ved hjelp av fotoner, f.eks varmestråling, røntgenstråler, gammastråler, mikrobølger og så videre.

 

Men for alt annet i universet er lyshastigheten umulig å oppnå. Og enda mer umulig å overskride.

 

Men selv ved en hastighet på f.eks 90, 95 eller 99% av lyshastigheten så oppstår det interessante relativistiske fenomener. Dess mer man nærmer seg lyshastigheten, dess mer energi må man tilføre for å øke hastigheten ytterligere. Og i følge E=mc² så ser man at dette også øker objektets masse. Og økt masse fører til økt romtidskrumming. Og økt romtidskrumming fører til bremsing av lokal tid.

 

Å reise i en nærlyshastighet gjør altså at tiden ombord på romskipet går ekstremt sakte i forhold til tiden ellers i universet. En romfarer i et sånt romskip kan derfor oppleve at selv etter bare noen få år ombord i nærlyshastighet, så har det kanskje gått hundre år hjemme på jorda. Og da kan man jo faktisk si at denne romfareren har reist framover i tiden i løpet av romferden. Vedkommende havner altså langt inn i framtiden uten mulighet for å reise tilbake til den tiden han/hun kom fra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Mitt innlegg var et "long shot", men det var basert på en dokumentar fra National Geographic, Earth Investigated - Time Machine.

 

Mulig jeg gjenga informasjonen litt feil, men det er bra at SeaLion korrigerer meg.

Lenke til kommentar
tror zeph mente at hvis du klarer å kjøre ut i verdensrommet i lysets hastighet så vil man på en eller annen måte ta igjen lyset og reise i tid(, tror man). men ut ifra det jeg har hørt i fysikken om Einstein sin formel sin så vil energien du bruker på å akselerere over lysets hastighet bli omformet til masse.

hvis du noe av det jeg sa var forståelig :p

 

Å akselerere noe over lysets hastighet er umulig. Selv det å akselerere noe med masse opp til lysets hastighet er umulig i følge energiligningen E=mc². For når hastigheten går mot lyshastigheten går energien mot uendelig. Og en uendelig mengde energi finnes ikke, selv om man tok i bruk all energien i hele universet. Selv det å akselerere et enkelt atom opp til lyshastigheten er umulig i følge E=mc².

 

Eneste grunn til at lys kan ferdes i lyshastigheten er at lysets elementærpartikler, fotonene, har null som hvilemasse. De veier altså ingenting. Lys og radiobølger er to sider av samme sak, elektromagnetiske bølger, begge ferdes ved hjelp av fotoner og farer altså gjennom verdensrommet med lysets hastighet. Det finnes flere former for elektromagnetiske fenomener som også forplantes ved hjelp av fotoner, f.eks varmestråling, røntgenstråler, gammastråler, mikrobølger og så videre.

 

Men for alt annet i universet er lyshastigheten umulig å oppnå. Og enda mer umulig å overskride.

 

Men selv ved en hastighet på f.eks 90, 95 eller 99% av lyshastigheten så oppstår det interessante relativistiske fenomener. Dess mer man nærmer seg lyshastigheten, dess mer energi må man tilføre for å øke hastigheten ytterligere. Og i følge E=mc² så ser man at dette også øker objektets masse. Og økt masse fører til økt romtidskrumming. Og økt romtidskrumming fører til bremsing av lokal tid.

 

Å reise i en nærlyshastighet gjør altså at tiden ombord på romskipet går ekstremt sakte i forhold til tiden ellers i universet. En romfarer i et sånt romskip kan derfor oppleve at selv etter bare noen få år ombord i nærlyshastighet, så har det kanskje gått hundre år hjemme på jorda. Og da kan man jo faktisk si at denne romfareren har reist framover i tiden i løpet av romferden. Vedkommende havner altså langt inn i framtiden uten mulighet for å reise tilbake til den tiden han/hun kom fra.

nå var det jeg egentlig mente at den energien som man bruker på å prøve å nå en høyere fart vi bli omformet til masse.

Og det du sier om at lys-partiklene har null masse. Hvorfor sier man da at jorda blir truffet av ca 2 kg lys hver dag. Og hvorfor blir lys trukket inn i sorte hull hvis det ikke har noe masse?

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar
Og det du sier om at lys-partiklene har null masse. Hvorfor sier man da at jorda blir truffet av ca 2 kg lys hver dag. Og hvorfor blir lys trukket inn i sorte hull hvis det ikke har noe masse?

Det første vet jeg ikke noe om. Noen?

 

Det andre, det at lys avbøyes i gravitasjonsfelt, skyldes at gravitasjonen krummer romtiden. Lyset avbøyes ikke fordi det veier noe, men fordi romtiden er krummet. Når lys passerer gjennom krummet romtid avbøyes det. Rundt sorte hull er romtiden så hardt krummet at lyset blir så sterkt avbøyd at det ikke klarer å unnslippe.

Lenke til kommentar

Og det du sier om at lys-partiklene har null masse. Hvorfor sier man da at jorda blir truffet av ca 2 kg lys hver dag.

Husk at masse og energi er to sider av samme sak (E=mc2), så når lyset fra solen absorberes bidrar det til jorden sin masse. Men på den annen side stråler jorden ut like mye energi som den mottar, så dette gir ingen netto masseøkning.

Og hvorfor blir lys trukket inn i sorte hull hvis det ikke har noe masse?

Gravitasjonskraften virker ikke bare på masse, men på alle former for energi. Dette er ikke med i Newtons gravitasjonslov, for den er ikke nøyaktig nok, men i den generelle relativitetsteorien er det beskrevet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...