Gå til innhold

NFC-satsning til 200 millioner kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis kunden uansett skal ha regninga, ja la NFC-brukerne betale da i stedet for å fordele ulempen på alle som betaler med BankAxept også. Da blir kostnaden synliggjort, i stedet for å kamufleres.

 

- Betal med NFC, og betal VISA/Mastercard-gebyret selv.

- Betal med BankAxept - slipp gebyret

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det blir en like dyr løsning som når folk bruker Mastercard eller Visa (kredittkort). Så det blir dermed muligens like "stort" som Mastercard og Visa?

 

Jeg betaler ingenting ekstra når jeg bruker mitt visa kredittkort..

 

Nei, men butikken du handler i betaler ekstra når du bruker VISA eller MasterCard, kontra når du bruker BankAxept. Og det reflekteres så klart i det generelle prisnivået i butikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at bankaxept øker i populæritet er fordi brukere med kort som støtter bankaxept og visa ikke har muligheten til å velge visa betaling med mindre de er i utlandet.

 

Selv om hele norge utstyres med NFC-kompatible terminaler NÅ (er vel forsåvidt ganske mange allerede egentlig) så har det ikke noe å si med mindre softwaren er på plass. Utifra artikkelen er det ikke engang bestemt hvordan NFC betalinger skal foretaes, så er nok ett safe bet at de ikke har begynt med å utvikle softwaren enda.

 

Ser ut til at vi er ihvertfall 1-2 år unna at NFC-betalinger blir normen...

Lenke til kommentar

Hva sier eple-folket til dette? Syntes de var sikre på at NFC ikke kom til å bli stort...

 

Argumentene jeg har hørt er ikke at NFC ikke kommer til å bli stort, det er at NFC fortsatt er noen år unna. Og med mindre Norgesgruppen ruller ut umiddelbart, så er jo det fortsatt riktig.

 

Da må man jo bytte mobil veldig ofte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva sier eple-folket til dette? Syntes de var sikre på at NFC ikke kom til å bli stort...

 

Argumentene jeg har hørt er ikke at NFC ikke kommer til å bli stort, det er at NFC fortsatt er noen år unna. Og med mindre Norgesgruppen ruller ut umiddelbart, så er jo det fortsatt riktig.

 

Da må man jo bytte mobil veldig ofte?

 

AtW

 

Ofte er vel ett relativt begrep. Jeg bytter mobil hvert år selv, men har en følelse av at folk flest bytter annenhvert år. Dette er så vidt jeg vet tilfelle i USA, hvor en standard kontrakt varer i to år. Hvis NFC betaling ikke blir noe stort før om 2 år, som man egentlig ikke skal se bort ifra, så er det vel egentlig ingen fordeler med å ha NFC nå, hvis man bytter telefon annenhvert år... Er selvfølgelig folk som beholder mobilen sin lengre enn det, still...

 

Men NFC er vel i utgangspunktet kun for beløp opptill 200ish kr er det ikke? Er ihvertfall det som er normen på contactless kort i utlandet, som benytter NFC-brikker. I det tilfelle vil du fortsatt ha med deg lommeboka overalt, og NFC-betaling med mobilen blir mer eller mindre en gimmick IMHO.

Lenke til kommentar

Hva sier eple-folket til dette? Syntes de var sikre på at NFC ikke kom til å bli stort...

 

Argumentene jeg har hørt er ikke at NFC ikke kommer til å bli stort, det er at NFC fortsatt er noen år unna. Og med mindre Norgesgruppen ruller ut umiddelbart, så er jo det fortsatt riktig.

 

Da må man jo bytte mobil veldig ofte?

 

AtW

 

Ofte er vel ett relativt begrep. Jeg bytter mobil hvert år selv, men har en følelse av at folk flest bytter annenhvert år. Dette er så vidt jeg vet tilfelle i USA, hvor en standard kontrakt varer i to år. Hvis NFC betaling ikke blir noe stort før om 2 år, som man egentlig ikke skal se bort ifra, så er det vel egentlig ingen fordeler med å ha NFC nå, hvis man bytter telefon annenhvert år... Er selvfølgelig folk som beholder mobilen sin lengre enn det, still...

 

Men NFC er vel i utgangspunktet kun for beløp opptill 200ish kr er det ikke? Er ihvertfall det som er normen på contactless kort i utlandet, som benytter NFC-brikker. I det tilfelle vil du fortsatt ha med deg lommeboka overalt, og NFC-betaling med mobilen blir mer eller mindre en gimmick IMHO.

Jeg vet ikke med deg, men jeg kan ikke huske situasjoner der jeg gjerne skulle ha kjøpt noe, men ikke har med lommeboka. Som oftest har jeg da hatt mobilen med meg... Så 200Kr,- er bedre enn null!

Lenke til kommentar

Hva sier eple-folket til dette? Syntes de var sikre på at NFC ikke kom til å bli stort...

Jeg tviler på at mange titalls millioner mennesker, som av ulike grunner eier ulike Apple-produkt, har samme mening om dette.

Skal du konfrontere noen med deres meninger, så fungerer det alltid bedre hvis du konfronterer dem med meninger de faktisk har...og da vil jeg anbefale at du heller forholder deg til individuelle meninger, siden ingen her kan snakke på vegne av "eple-folket".

Lenke til kommentar
Da må man jo bytte mobil veldig ofte? AtW

 

Må og må… Hvis man er opptatt av å alltid ha nyeste teknologi så må man det ja, men da ender man jo uansett opp med å måtte bytte ofte siden NFC vel ikke er den eneste nye teknologien som ligger på trappene.

 

Selv bytter jeg telefon omtrent hvert halvannet år i snitt, så jeg personlig kan fint vente halvannet år på ny teknologi. Men som alltid, folk er forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Men NFC er vel i utgangspunktet kun for beløp opptill 200ish kr er det ikke? Er ihvertfall det som er normen på contactless kort i utlandet, som benytter NFC-brikker. I det tilfelle vil du fortsatt ha med deg lommeboka overalt, og NFC-betaling med mobilen blir mer eller mindre en gimmick IMHO.

 

Det er mye man kan gjøre med NFC utover betalinger, se Sony sine Smart-Tags f.eks. Man kan få låser som låses opp med det osv.

 

Hvis jeg hadde kjøpt med telefon med NFC idag hadde jeg skaffet meg noen smart-tags og skulle satt det opp her hjemme for å kunne skru av alt lys når jeg drar hjemmefra ved å sveipe telefonen over en sånn brikke. Det er litt ekstra hassle, men ingen kan nekte for at det er fremtiden ^^

 

Det er heller ikke nødvendigvis opp til 200,- det er en flytende grense, med ekstra sikkerhets-trinn kan man endre denne grensen. Enten via PIN eller slik som Google Wallet har på noen terminaler i USA der kassapersonalet får opp bilde av vedkommende og må bekrefte at det er rett person.

 

Utover det vil jeg regne med at det før eller siden (nærmere siden) vil være mulighet til å bruke dette som busskort og andre steder hvor NFC allerede er i bruk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...