Gå til innhold

Kjøpe kamera til å ta produktbilder med.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Skal begynne å ta en del proffe produktbilder og trenger speilreflekskamera m/stativ.

 

Hvilket kamera bør jeg kjøpe? Og hvilket utstyr trenger jeg til å ta skikkelig bra produktbilder?

 

Objektene jeg skal ta bilder av er av plastikk og er stort sett mørke.

 

Hva bør jeg kjøpe av kamera og tilbehør?

 

Helst ikke over 20000kr.

 

 

Er nybegynner så trenger tips og triks :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar en del produktbilder i jobben og har nok ikke akkurat det feiteste utstyret, men du trenger et "fotobord" med hvit bakgrunn (anser hvitt som mest normalt å bruke som bakgrunn, men andre farger kan sef. også brukes) og skikkelig med fotolys.

 

Gjerne tre fire lamper så du blir kvitt skyggene (hvis dette da ikke er ønskelig) og får lyst opp hele produktet. Med kamera på stativ trenger du vertfall ikke se etter hurtighet/ISO egenskaper og rask autofokus. Fullframe vil gi deg "penere" bildefiler så jeg annbefaler kanskje en 5D MK II når det gjelder Canon.

 

Skarp optikk ser jeg for meg som viktig og aller helst fast optikk. Bruker selv ofte en 35mm eller 50mm, alt etter som hvor store motivene er og hvor mye plass du har til rådighet. Men husk at vidvinkler videre enn rundt 35mm vil fortegne litt.

 

Blits bruker vertfall ikke jeg, da jeg får rikelig med lys fra lampene, og kameraet står jo på stativ, så lukkertid er ikke noe problem.

 

Ta bilder i RAW så klart og bruk gjerne Lightroom. Er vertfall det jeg er mest fortrolig med.

 

Fjernutløser kan også være fint å ha, hvis du ønsker å knipse i rett tidspunkt. Hvis ikke tidspunktet er viktig, så bruk vanlig selvutløser.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

..... men du trenger et "fotobord" med hvit bakgrunn (anser hvitt som mest normalt å bruke som bakgrunn, men andre farger kan sef. også brukes) og skikkelig med fotolys.

My enig med BjerkneZ. Litt avhengig av hva du skal ta bilde av og hvor stort format bildene skal brukes i er det nesten viktigere med et godt oppsett med lys og fotobord/telt enn hvilket kamera som brukes.

 

Er tingene for store for fotobord/telt (det høres jo ikke slik ut fra beskrivelsen) må du ha en bakgrunn og lamper eller blitser, men belysning er et helt eget "fagfelt". Får du produktene på et bord/fototelt er det enklere å få jevn belysning.

 

Du må nesten si noe om størrelsen bildene skal brukes til for å få konkrete råd om kamera, men i moderate størrelser (A3 f.eks) vil et hvilket som helst speilreflekskamera gjøre nytten. Foråvidt et speilløst også. Skal du lage virkelig store plakater er sikkert fullframe å foretrekke, men da sprenger du fort budskjettet hvis det skal inkludere lys osv.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Du kan ikke kjøpe deg god.

 

Du skriver at du er nybegynner som skal ta proffe produktbilder. Du ser kanskje selv at det er noe i den setningen som skurrer...:-)

 

Mitt tips, start med det utstyret du har og smør på deg selv et tjukt lag med tålmodighet og selvkritikk. Bruk tilgjengelig lys som et vindu/lampelys/lommelykt eller stearinlys for den saks skyld. Og masse, masse, masse øvelse. Med tid og øvelse blir du etter hvert bedre...

 

Les bøker om produktfotografering, se på andres bilder (uten nødvendigvis å kopiere, du vil vel ikke bare bli en kopi...), snakk med fotografer som har laaaaang erfaring innen faget, se etter lyset mer enn du ser etter utstyr. Ja, du skjønner tegninga...

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hva legger du i skikkelig bra produktbilder? En kan få helt greie resultater med en ekstern blits og et par ark som eneste ekstrautstyr. Skaffer du deg et telt og noen lamper er det enda lettere å få kontroll på skyggene.

 

Når det kommer til kamera har ikke det så mye å si.

 

Nå vet jeg ikke størrelsen på objektene du skal fotografere, men selv liker jeg å bruke makroobjektiv (svak tele - tele) om produktet ikke er alt for stort.

Lenke til kommentar

Helt ordinære produktbilder trenger ikke slikt utstyr som utstyrsfanatikerne vil ha deg til å kjøpe.

Du kan faktisk klare deg med et godt kompaktkamera og bra lys. Bruk pengene på læremidler slik som workshops, online/live/ dvd/bøker osv.

Bruk så penger på lys, bord, bakgrunner og diverse. Pengene du har til overs bruker du til kamera etc

 

Jeg foretrekker tele pga komprimeringen. 35-50mm blir for vidt, fullframe er bare masse penger til ingenting.

 

Det finnes GODE produktbilder og det finnes de som sier;"Hei, slik ser jeg ut" og det er det. Folket som har svart deg tenker i den sistnevnte kategorien.

 

 

Her er noen gamle "Hei, slik ser jeg ut" bilder jeg har tatt med kompaktkameraet olympus xz-1 og dslr e-620/450

5315071367_58c03fa3a7_b.jpg

Olympus 0252 by KennethfromNorway, on Flickr

 

5315667376_bc3b8f03b4_b.jpg

Olympus 0365 by KennethfromNorway, on Flickr

 

5919616939_df5912f8da_b.jpg

My New "Texas Leica" by KennethfromNorway, on Flickr

 

 

Se bort fra skrivefeil, iPhone er dårlig på lange innlegg

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...