Gå til innhold

Slipper Canon et nytt fullformatskamera i høst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøpe en 6D når man kan få en 5D Mk2 til (nesten) samme pris? I hvert fall ut fra hva jeg ser i artikkelen.

Det spørs mye på personlige preferanser. Jeg har tidligere nevnt at jeg på sikt vil vurdere et FF-hus. 5D mkIII synes jeg blir "overkill" rent prismessig, 5D mkII, ville vært et godt valg, hadde det ikke vært for autofokusen. Jeg mener ikke at autofokusen på 5D II er dårlig, men overgangen fra 50D til 7D var for meg stor når det gjelder akkurat autofokus. For meg så er det ikke aktuelt å gå for et hus som har "dårligere" autofokus enn 7D. Slik jeg forstår det fra de som har (eller har prøvd) begge husene (7D og 5D II) så er akkurat autofokusen bedre på 7D.

 

Primessig så ligger et eventuelt 6D i et aktuelt leie, spørsmålet er hvordan det ellers kan konkurrere med de andre FF-husene til Canon. Jeg forventer at det er "barbert" bort noen av de mest aktuelle konkurransefortrinnene til 5D III, så det gjenstår å se hvordan et eventuelt 6D står seg mot 5D II, utenom autofokusen.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt småting som Auto ISO med øvre begrensning og flere C-moduser på mitt 5D Mark II. Når det er sagt så holder bildekvaliteten et høyt nivå med skikkelig glass, så 6D er vel gjerne en modell som appellerer mest til dem som ikke har FF og ønsker å ta steget - med utgangspunkt i ryktet altså. Synes helt klart at det er plass til en 6D.

 

Angående autofokus: Nå bruker jeg kun midterste fokuspunkt. Derfor blir motivet midtstilt når jeg tar fokus og lysmåling, før jeg komponerer. Risikerer å gå glipp av viktige øyeblikk på denne måten. Ser for meg at man kan gjøre disse tingene samtidig med en 7D.

Lenke til kommentar

Høres ut som akkurat det jeg trenger! Jeg vil ha FF med god AF, men 5D3 er alt for stiv i pris for meg. Jeg sitter nå med et 1D MK3, et beist av et kamera, og jeg tror jeg hadde blitt enormt skuffet om jeg hadde byttet det ut med et 5D2, ene og alene mtp. autofokus. Skuddtakten kunne jeg ofret i et evt 6D.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...