Gå til innhold

Trojaner ble lastet ned opptil 100 000 ganger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke en trojaner i det hele tatt, med mindre du ønsker å vanne ut definisjonen dithen at all programvare som bare har bugs i seg (og altså gjør noe brukeren ikke vil) er en trojaner. Det er en app som laster ned en annen app - som telefonen SPØR om du vil installere, og som den SPØR om du vil la sende sms-meldinger. Hvis du sier ja, så sender den - surprise, surprise - sms-meldinger. Jada, det er en slem app, og den kan koste særdeles uintelligente Øst-Europeere noen kroner. Men jeg tror listen over redaksjonelle vurderinger som IKKE ble tatt før denne artikkelen ble postet er ganske lang.

 

Usikker på om dette bare er et Se&Hør-makkverk, eller bare en veldig dårlig skjult reklame for Symantec. (Og i motsetningen til kommentaren i den andre artikkelen, må du veldig gjerne ta denne personlig. Dette er dårlig oppgulpet vås som ingen med et snev av journalistisk integritet ville tafset ned. Det er rett og slett litt trist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt en trojaner når den gjør noe annet enn det den utgir seg for at den skal gjøre / være.

Og generelt trykker jo folk ja hvis de får et spørsmål når de installerer noe...

 

Merkelig så hissig noen folk blir når det er noe galt med android / google play...

Skjønner jo godt at dette kan være et problem, da alle fra bestemor til småbarn har en telefon med android på.... Så kontrollen burde nok være mye bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt en trojaner når den gjør noe annet enn det den utgir seg for at den skal gjøre / være.

Og generelt trykker jo folk ja hvis de får et spørsmål når de installerer noe...

 

Merkelig så hissig noen folk blir når det er noe galt med android / google play...

Skjønner jo godt at dette kan være et problem, da alle fra bestemor til småbarn har en telefon med android på.... Så kontrollen burde nok være mye bedre.

Joda, men dette programmet gjør jo faktisk akkurat det du lar det få lov til - sende SMS. Og da mnan faktisk spørre deg selv: "Stoler jeg på at dette programmet skal sende SMS? Hvorfor skal det det?" Det er faktisk uhyre sjelden apps ber om tillatelse til SMS, og jeg har enda ikke vært borti noen apps som ber om det uten å forklare hvorfor - og det er appen til DnB..

'

Å definere en trojaner til noe som "gjør noe annet enn det den sier" er meningsløs. Etter den logikken er OSC, Android, Windows, iOS og GNU/Linux trojanere - de har alle bugs, og gjør innimellom noe de ikke sier de skal. Ja, dette sender sms - akkurat som det har sagt det skal gjøre. Det sender bare til litt dyrere numre enn du liker.

 

Hadde programmet lastet ned program nummer to UTEN at du fikk beskjed, og hadde det sendt sms UTEN at du hadde gitt tillatelse - DA hadde dette kanskje vært noe å skrive om, og kalle Trojaner. Det stjeler ingen personlige data, rører ingen av dine personlige filer, laster ikke ned noe uten tillatelse, og gjør ikke noe du ikke eksplisitt har gitt den tillatelse til. Selvfølgelig kan man ha en semantisk diskusjon om hva som egentlig er en Trojaner, men å kalle dette en Trojaner er likevel fullstendig meningsløst. Da er "alt" en trojaner, og man har ingenting å kalle det som virkelig er trojanere. Har aldri hørt om noe som har blitt kalt en trojaner av noen med et minstemål av kunnskap og seriøsitet, dersom du aktivt må trykke OK for å installere selve trojaneren (de gjemmer seg tross alt vanligvis i andre apps.

 

At symantec presterter å snakke om "delt payload" viser bare hvor mye de er til å stole på når de skal selge egne produkter. Et uskyldig program som laster ned et til, som ber om å sende sms - og så gjør det, det er altså en delt payload. Det er ingen "delt payload" når applikasjon 2 er en helt egen frittstående applikasjon, som denne (så vidt jeg kan skjønne utifra den sparsomme informasjonen) er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

google er jo gjennomspeilet av billigvare

Et godt alternativ til overprisede, halvspiste epler. Jeg er usikker på om du mener dette er en god ting eller ikke, men utifra avatar og de utdaterte linkene i signaturen din tolker jeg det som om det var negativt. :)

 

Ja, Google Play har en en litt annen tilnærming til apper enn Apple Store. Apple's kunder er gjerne mer villige til å betale for apper enn hos Google, og det tror jeg hovedsakelig skyldes at det finnes mye gratis hos Google. Veldig mye av det er gode apper og spill, men mye er også mindre bra, og bærer preg av uvettig bruk av reklame og betale for innhold eller funksjonalitet (om det er smurfebær eller "proversjon"). Mange apper er rett og slett bare dårlige.

 

Så er spørsmålet: gjør det noe? Ideelt sett hadde det vært fint om alle apper Play var av strøken kvalitet og man alltid visste at det var bra, men samtidig er det lett og se om noe er mindre bra, på bakgrunn av rating, kommentarer og screenshots. Dårlige apper blir mindre lastet ned, og havner dermed også langt ned på treff. Så det er egentlig ikke et så stort problem som visse skal ha det til.

 

Alle apper som legges inn på en Android må oppgi hvilke tilganger den krever og brukeren må godkjenne dette. Tilganger utover dette har ikke appen. Dette stiller åpenbart et lite krav til brukeren også, som må ta stilling til om tilgangen er nødvendig, men er en effektiv måte å sikre at appene oppfører seg. Det skal nevnes at noen tilganger kan være vanskelige å forstå.

 

Personlig foretrekker jeg at det er lett å legge ut apper hos Google, i motsetning til "papirmølla" alle apper må gjennom hos Apple. Google fjerner apper som rapporteres som støtende eller "farlig". Hos Apple har de en kontroll i forkant, som også gjør det mer tungvint å legge ut apper, men som sørger for at Apple Store holder en høyere standard. Apple tillater gjerne ikke apper som konkurrerer med deres egen software, eller som ligner for mye på eksisterende apper.

 

Via jobben har vi utviklet en app for Android og iOS, og det er ingen tvil om at det gode og dårlige sider ved begge. For Android er det lett og raskt å legge ut apper og oppdateringer, og vi kan teste enkelt ved å installere en fil rett fra utvikler på mobilen. Jeg kan enkelt overvåke hvordan en app oppfører seg på pc'en min om jeg trenger det. Det negative er selvsagt fragmenteringen. Android finnes på alt fra billgmobiler til high-end. Det er en utfordring, og det merker vi. Ikke alt oppfører seg som forventet på alle mobiler. Jeg mener det største problemet er mobilleverandørene som legger sine egne skall på Android. Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor de gjør, men det er ikke uten grunn at jeg bruker en Galaxy Nexus med stock Android. Skulle jeg kjøpt ny mobil nå, hadde jeg kjøpt den samme.

 

For Apple er det ikke like lett å legge ut apper eller å oppdatere, det tar tid. Testing må gjøres på forhåndsdefinerte mobiler. Det er en grense for hvor mange mobiler det kan testes på, mens det på Android er ubegrenset. Den største fordelen på iOS er at det er få varianter. Man utvikler i praksis mot en mobil og et netbrett, med mindre variasjoner i OS fra versjon til versjon.

 

Ofte sammenlignes Android mobiler med iPhone, uavhengig av hvilket segment mobilen ligger i. Jeg synes iPhone er en tung og liten mobil, som absolutt er moden for en real overhaling (ikke bare mindre funksjoner i kjent Apple stil - etterfulgt av ellevill jubel fra et klappegalt publikum...). Sånn sett bør den også sammenlignes med mobiler i samme segment, ikke med toppmodellene som kjører Android, og heller ikke med billigmobilene.

 

Dette ble plutselig et lite innlegg. Android har sine styrker og svakheter. Jeg mener styrkene til Android er langt større enn svakhetene, og kommer nok til å fortsette å bruke Android i lang tid fremover med mindre markedet endrer seg dramatisk. Kunde hos Apple blir jeg nok neppe med det første. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...