Gå til innhold

Hva kommer Apple til å lansere på mandag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må de alltid overdirve oppløsningsøkningen så ekstremt? :p Men skal ikke klage, virkelig på tide det skjer noe. vi har vært på "greit nok"-nivået lenge nok nå.

 

Ellers er en "Pro"maskin uten nettverkskontakt fullstendig uaktuelt (og latterlig) i mine øyne

Lenke til kommentar

MacBook Air har jo ikke nettverkskort.

De fleste trenger det ikke, for de har WiFi, eller kan lett installere det.

 

De som insisterer på kablet nettverk på laptopen sin kan bruke en sånn:

 

Presto-Gigabit-Ethernet-Thunderbolt-Adapter.jpg

 

Det finnes helt sikkert folk som vil ha kabel i stedet for WiFi, men jeg tror de er i mindretall.

 

 

De fleste ønsker at maskinen skal være liten, stilren, billig, solid og lett.

Nettverkspluggen tar mye plass og er stor og stygg.

 

Det er typisk Apple å være blant de første til å droppe gammel teknologi, som diskettstasjoner og slikt.

De spør ikke hva kundene trenger. De definerer det.

 

 

 

Jeg håper at Apple lanserer en ny MacBook Air med plass til SIM-kort, så jeg kan ta nettet med meg over alt.

Air er en maskin for folk som reiser mye. Folk som reiser mye trenger internett.

De rotet til 3G, eller "4G", på iPad.

Når de klarer å lage 4G som funker i Europa, håper jeg de monterer det samme utstyret i Air.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Macbook Pro har DVD-ROM.

 

Det er bare spekulasjoner, men det er ikke sikkert den skal ha det heretter.

 

Ny Macbook Pro

Ryktene rundt den kommende Macbook Proen er mange, men ny høyoppløst skjerm, lavere vekt, mindre tykkelse og fjerning av den optiske enheten er nok noen av de mest spennende ordene vi har hørt så langt.

 

Dessuten har de fjernet DVD fra Mac Mini i fjor, og lansert MacBook Air uten CD allerede i 2008.

De få som trenger dette kan kjøpe en ekstern CD--stasjon, eller installere et program som deler CD-stasjonen fra en av de andre maskinene dine.

 

 

 

Det er veldig mange år til trådløst når gigabithastigheter.

Kan ikke si at dette plager meg nevneverdig. Jeg har brukt trådløst i årevis, og den gamle routeren og epleskrotten fra 2010 takler YouTube i høyeste oppløsning.

Jeg driver ikke og laster ned enorme filer, så hastigheten på WiFi er ikke et problem for meg (og de fleste andre.)

 

De som virkelig er avhengig av raskt, trådbasert nett kan kjøpe den dingsen som jeg avbildet i forrige post. Det er vel ca. 5% av brukerne, tipper jeg.

 

Trådbasert nettverk er en fordel i spill.

Men folk som spiller, pleier ikke å bruke Mac.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Nå er du vanskelig bare for å være vanskelig. Du er ikke så dum at du ikke skjønte at jeg snakke rom at dagens MacBook Pro har DVD-ROM, når det står i artikkelen at den nye antakelig kommer uten. Men der var dét agumentet om at pple var tidlig ute med å droppe gammel teknologi skutt i senk.

 

Videre ser du ut til å bommke på poenget mitt - dette ER ikke en Air - det er en MacBook Pro. De blonde studinene har allerede Air. Det samme har alle brukere som prioriterer vekt og batterilevetid over proffunksjonalitet.

 

I en proff-setting har Mac Book Pro lite å gjøre uten nettverkkontakt. Veldig mange bedrifter unngår bevisst å koble noe trådløst nett med eget intranett, og har kun gjeste-WLAN. Brukergruppen som gjenstår er da de som vil vise at de har enda mer penger enn de med en Macbook Air. De tallknusingsoppgavene du ikke tar på Air eller dagens MBP, kjører du på en stasjonær. Spill blir den jo neppe spesielt brukandes til uansett. Den relle målgruppen er da ganske liten. Kanskje de bare skulle kalt den Mac Water - a bit bigger and tougher than Air.

 

Skuffende utvikling for en serie som tidligere faktisk har levd opp til navnet sitt.

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg helt enig med deg, Apple har alltid vært flink og aggressiv med å fjerne "gammel teknologi" når det passer dem. De er ikke som Microsoft som skal dilte etter å sørge for bakoverkompatibilitet i flere tiår. At MacBook Pro fremdeles har DVD-ROM forandrer ikke på det faktum at Apple var tidlig ute med å drepe floppy osv..

 

 

Når det gjelder Apple som selskap så har de aldri lagt skjul på at alt nå handler om forbrukere, og ikke bestefall noen prosumers. Fokuset ligger ikke på promarkedet lenger og det har vi jo sett tydelige tegn på med Final Cut Pro X, nye Apple AirPort Extreme firmware og AirPort Utility og stort sett alt Apple har foretatt seg de siste 1-2, kanskje til og med 3årene. MacBook Pro er ikke lenger noen MacBook Pro, helt siden Apple drepte MacBook serien så har MacBook Pro mer eller mindre fungert som Apple sitt svar på tradisjonelle bærbare maskiner, mens MacBook Air er og blir ultrabooks / ultraportable maskiner rettet mot folk som ikke stiller de aller største krav til ytelse men har fokus på portabilitet.

 

De kan likså greit gjøre om navnet på MacBook Pro til MacBook først som sist, og det er vell trolig og helt logisk at MacBook Air 13" etterhvert tar over for MacBook Pro 13" og at MacBook Pro 15" og 17" skal få slankere design for å være mer hendige for forbrukere (ikke profesjonelle brukere) og ergo kan de like så greit droppe hele "Pro" fra navnet.

 

 

Hva syntes jeg om dette? Det er trist men ikke overraskende da Apple ikke har lagt noe særlig skjul på at dette er den retningen de ønsker å gå i. Nå skal jo heldigvis Mac Pro få seg en etterlengtet oppgradering så pro brukere har jo et fullgodt alternativ der og Apple selv mener vell kanskje at bærbare er og blir et forbruker og i beste fall prosumer produkt og at profesjonelle brukere gjerne holder seg til kraften av en stasjonær maskin uansett.

 

 

Noe må ofres for at MacBook Pro skal kunne utvikle seg til en slankere og mer moderne serie og da må ethernet kontakten bort. Så enkelt og greit er det og jeg syntes selv dette er utrolig trist da jeg bruker ethernet støtt og stadig til store TimeMachine Backups, restores osv.. Men hvor mange bruker egentlig ethernet på bærbare i dag? For utenom pro brukere da som Apple ikke har fokus på for tiden. Det er ytterst få og dermed blir det jo helt logisk å gå bort ifra ethernet og du får jo heldigvis en fullverdig thunderbolt adapter for de som på død og liv må ha det så løsningene finnes jo.

 

Så jeg er ingen videre fan, men jeg forstår hvorfor det må til. Det Apple kunne og kanskje burde ha gjort er å fase ut MacBook Pro 13" og la MacBook Air 13" ta over som 13" modell, rebrandet 15" modellen til MacBook med det nye designet og beholdt MacBook Pro 17" som en pro modell med ethernet og det hele da en 17" er såpass stor at de som først skaffer en stort ikke bryr seg allverden om den blir litt slankere eller ei.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er egentlig om Apple faktisk vil ha to separate serier med bærbare, eller ikke -- begge deler har gode grunner for seg.

 

Hvis Mac Pro blir tynnere, mister tilkoblinger og kanskje får en SSD... Hva er da vitsen med en Macbook Air?

 

Personlig tror jeg det fortsatt er et marked for en pro-versjon. Optimal batterilevetid, varmeutvikling, tilkoblingsmuligheter og ytelse er alle avhengig av et chassis av en viss tykkelse.

 

Å fjerne DVD-en er dermed ikke nødvendig, heller kanskje ikke ethernet. Det jeg kanskje tror vil skje er at maskinen kommer med en SSD, eller kanskje en hybriddisk, og selvfølgelig Ivy Bridge-prosessorer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...