Gå til innhold

? Med iPhone 5 kommer sjokket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det også interessant at det i overskriften er formattert som et sitat ("- Med iPhone 5 kommer sjokket"), men så langt jeg kan se er det ikke knyttet noen kilde opp mot "sitatet". Kildeartikkelen hadde ikke noen sånn kommentar, såvidt jeg kan se.

 

Siterer overskriftsforfatteren seg selv?

Endret av tommyb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

De fleste har vel funnet ut som meg at å docke telefonen i musikkanlegg ikke er noen særlig elegant løsning.

 

Da sitter man der hele kvelden uten telefon, og man må atpåtil frem til stereoanlegget for å bytte sang.

 

Løsningen er bluetooth eller AirPlay noe iPhone støtter meget bra. I god tradisjon så kutter de nå med fortiden for å kunne følge med i fremtiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tviler på dette. En så avlang telefon kan umulig være særlig behagelig å holde. Og hvorfor skulle de plutselig plassere utgangen for hodesett i bunn? Helt ulogisk. Tviler også på at Apple vil bytte ut ladekontakten. Apple har dessuten uttalt at de ønsker å sentrere produktene rundt deigfilosofien de lanserte med iPad 2. Og videreføre dagens design er derfor stikk i strid med dette.

Lenke til kommentar

Å justere skjermstørrelsen i høyden var vel vært nevnt som en mulig metode for apple lenge. Fordelen er at det er mye LETTERE å endre en applikasjon (om den må endres) for en slik justering. De fleste applikasjoner i portrettmodus bruker gjerne en stor del av applikasjonen til å vise innhold, det resulterer i at disse automatisk får mer innhold.

 

Hvorvidt denne designforandringen kommer til å skje, eller om denne saken er virkelig vet vi ikke enda, men må innrømme at det er et par punkter som gjør at jeg er litt skeptisk:

- Hvis skjermen kun vokser i høyden så blir det vanskeligere å nå tilbakeknappen (stort sett øverst i venstre hjørne) fra tastaturposisjon ved enhåndsholding.

- Applikasjoner i landskapsorientering må i større grad redesignes.

- En størrelsesøkning på skjermen i begge retninger med samme antall pixler vill gitt lavere dpi, men ville nedgangen vært stor nok til at det ville vært merkbart?

- Flytting av hodesettutgangen til bunnen. Standard plassering for iPod touch, aldri vært det for iphone. Kobling til jack når telefonen sitter i lader/dock kan bli vanskeligere. Tilføringen av hodesettpluggen i den enden av telefonen går høvelig opp i opp med det man oppnår på en mindre dock-connector og potensialet for bedre lyd går fra "stort" til "litt" (ikke at det er noe som bryr meg da).

- Hullene som skal dekke høyttaler/mikrofon avviker fra alle tidligere design, men OK - de ligner på iPad2 og 3.

 

Det er jo meget mulig at trass disse punktene så er dette den nye iPhone. Vi får bare ta tiden til nytte og vente og se :)

 

[off-topic]Overskriften er som nesten alle andre på tek.no-nettverket - uinformativ. Men det er nok en gjennomgående taktikk for at folk skal inn på artikkelen og se flere annonser - for min del virker det mot sin hensikt ettersom jeg sjeldent gidder trykke inn. Foretrekker også å få nyhetene mine fra kilder som rapporterer og ikke bruker en dag ekstra på å skrive svevende ytringer rundt spekulasjoner.[/]

Lenke til kommentar

Trodde mange av appene var skrevet for skalering i høyden? Dvs, jeg erindrer a å ha lest et sted at det i mange tilfeller var obligatorisk å skalere i høyden.

 

I såfall trenger ikke alle utviklere å skrive om så mye.

 

Noen som har mer info om dette?

 

Eneste kravet fra Apple er at det skal skaleres riktig på alle eksisterende modeller.

Jeg tror derimot at iOS vil dytte inn noen svarte linjer øverst og nederst på gamle apps for å få riktig h/w så det ikke går galt.

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Jeg ser at metalkarosseriet er av typen "unibody", dvs frest ut av en eneste støpt metallblokk, uten å bestå av sammenskjøtede formpressede plastdeler slik konkurrentene preges av. Unibody har allerede vært brukt på bærbare Mac'er i noen år nå og sørger for en svært rigid konstruksjon som tåler en trøkk, samt bedre kjøling. Det var i det minste en nyhet, selv om den ikke var så sjokkerende.

 

De "sjokkerende" nyhetene får vi som vanlig vite lanseringsdagen, ikke før.

Noen ganger kommer nyheten på lanseringsdagen, mens det tilhørende sjokket kommer noen få år etterpå. Bare spør Nokia.

Endret av Radon_Ready
Lenke til kommentar

Jeg ser at metalkarosseriet er av typen "unibody", dvs frest ut av en eneste støpt metallblokk, uten å bestå av sammenskjøtede formpressede plastdeler slik konkurrentene preges av. Unibody har allerede vært brukt på bærbare Mac'er i noen år nå og sørger for en svært rigid konstruksjon som tåler en trøkk, samt bedre kjøling. Det var i det minste en nyhet, selv om den ikke var så sjokkerende.

 

De "sjokkerende" nyhetene får vi som vanlig vite lanseringsdagen, ikke før.

Noen ganger kommer nyheten på lanseringsdagen, mens det tilhørende sjokket kommer noen få år etterpå. Bare spør Nokia.

 

Jeg har sett denne "unibody"-greia flere ganger (dvs, unibody som brukt her, ikke som ordet tradisjonelt brukes). Hva er poenget? Min bærbare er ikke en del, den er satt sammen av flere aludeler, hva har det å si om den er "frest ut av samme blokk" eller ikke? (utenom at det virker som en ineffektiv produksjonsmetode)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg ser at metalkarosseriet er av typen "unibody", dvs frest ut av en eneste støpt metallblokk, uten å bestå av sammenskjøtede formpressede plastdeler slik konkurrentene preges av. Unibody har allerede vært brukt på bærbare Mac'er i noen år nå og sørger for en svært rigid konstruksjon som tåler en trøkk, samt bedre kjøling.
Hva er poenget? Min bærbare er ikke en del, den er satt sammen av flere aludeler, hva har det å si om den er "frest ut av samme blokk" eller ikke?

 

Hvilken del av følgende setning var det du ikke forsto?:

 

(sitat meg sjøl): Unibody har allerede vært brukt på bærbare Mac'er i noen år nå og sørger for en svært rigid konstruksjon som tåler en trøkk, samt bedre kjøling.

 

utenom at det virker som en ineffektiv produksjonsmetode

 

I forhold til hva man vil oppnå, nemlig den mest mekanisk rigide, stabile og samtidig lettest mulige konstruksjon man kan oppnå, så kjenner man ingen mer effektiv produksjonsmetode. Hvis du vet om en, så vil jeg gjerne vite om den.

Lenke til kommentar
Jeg ser at metalkarosseriet er av typen "unibody", dvs frest ut av en eneste støpt metallblokk, uten å bestå av sammenskjøtede formpressede plastdeler slik konkurrentene preges av. Unibody har allerede vært brukt på bærbare Mac'er i noen år nå og sørger for en svært rigid konstruksjon som tåler en trøkk, samt bedre kjøling.
Hva er poenget? Min bærbare er ikke en del, den er satt sammen av flere aludeler, hva har det å si om den er "frest ut av samme blokk" eller ikke?

 

Hvilken del av følgende setning var det du ikke forsto?:

 

(sitat meg sjøl): Unibody har allerede vært brukt på bærbare Mac'er i noen år nå og sørger for en svært rigid konstruksjon som tåler en trøkk, samt bedre kjøling.

 

utenom at det virker som en ineffektiv produksjonsmetode

 

I forhold til hva man vil oppnå, nemlig den mest mekanisk rigide, stabile og samtidig lettest mulige konstruksjon man kan oppnå, så kjenner man ingen mer effektiv produksjonsmetode. Hvis du vet om en, så vil jeg gjerne vite om den.

 

Sitatet ditt forklarer jo ingenting. Maskinen består (som alle bærebare) av flere separate deler som er skrudd sammen. Hva har det å si om det er "frest ut av samme blokk", eller hva skiller det egentlig fra en helt vanlig bærbar, utenom eventuelt forskjellig materialbruk? De er jo, som de fleste andre bærbare, båstende av 4 hoveddeler som er skridd sammen (foran og bak på "chassiet" og foran og bak på skjermen. Hva gjør at de er "frest ut av samme blokk" til mere rigid, mere stabilt, eller lettest mulig (sitnevne er jeg forøvrig ikke enig med).

 

AtW

Lenke til kommentar
Sitatet ditt forklarer jo ingenting. Maskinen består (som alle bærebare) av flere separate deler som er skrudd sammen. Hva har det å si om det er "frest ut av samme blokk", eller hva skiller det egentlig fra en helt vanlig bærbar, utenom eventuelt forskjellig materialbruk? De er jo, som de fleste andre bærbare, båstende av 4 hoveddeler som er skridd sammen (foran og bak på "chassiet" og foran og bak på skjermen. Hva gjør at de er "frest ut av samme blokk" til mere rigid, mere stabilt, eller lettest mulig (sitnevne er jeg forøvrig ikke enig med).AtW

 

Jeg har gitt en god og entydig forklaring på fordelene med unibody. Hvorvidt min forklaring gir mening for den enkelte leser er mer avhengig av bagasjen som leseren bærer i sitt eget hode enn forklaringen i seg sjøl. Folk som har studert fysikk, mekanikk og materiallære vil ha null problemer med min forklaring og vil nikke gjenkjennende til den, da det jeg har skrevet er helt elementært og trenger like lite forklaring som f.eks at jorda er rund. Men de som mangler slik kunnskap må åpenbart ha ting inn med teskje. Så gap opp, her kommer den:

 

1. En konstruksjon bestående av flere sammenskjøtede deler er like mekanisk sterk/rigid som dens svakeste skjøt. Ved å unngå skjøter, så blir konstruksjonen mye sterkere. Det er derfor lett å forestille seg at evt luker, som også tilhører karosseriet, bidrar sterkt til nedsatt rigiditet.

 

2. Dersom karosseriet består av flere sammenskjøtede deler, så må den påfølgende mangelen på mekanisk rigiditet kompenseres for ved å addere et indre skjelett/ramme bestående av sammenskjøtede braketter, støttevegger, bjelker og beslag. Det betyr i så fall flere deler og en mye mer kompleks konstruksjon. Mer komplekse konstruksjoner med flere deler betyr mer tidkrevende, dyrere produksjon, men ikke minst en tyngre konstruksjon. Komponenter monteres da hovedsaklig på rammen, mens man for unibody monterer alt på karosseriet.

Eksempel: da Apple innførte unibody, så kunne Apple etter selskapets egne opplysninger halvere antall deler som deres bærbare maskiner består av. Det er av denne grunn at en bærbar maskin med unibody plukket i fra hverandre og spredt utover åpenbart består av lang færre deler og er både lettere og tynnere enn en eldre bærbar maskin uten unibody plukket fra hverandre på samme måte.

 

3. For å produsere et karosseri av typen unibody trenges i prinsippet kun en metallblokk og kun en computerstyrt fres (en såkalt CNC), og alt dette får plass i et eneste lite rom. Men for å produsere et sammensatt karosseri trenges mange maskiner for å produsere hver enkelt av de ulike delene (både de ytre og indre) som karosseriet består av. Dess flere deler, dess flere folk/roboter, dess mer plass og dess mer tid til å skru det sammen.

 

4. Metall er stivere og seigere enn plast av samme tjukkelse. I tillegg leder metallet varme mye bedre enn plast. Dermed kan en større andel av overskuddsvarmen elimineres med passiv kjøling, slik at man klarer seg med mindre/færre effektkrevende vifter og sparer dermed batteriet. For iPhone er vifter selvsagt irrelevant, men metallkarroseriet er likevel effektivt som kjøler.

 

Eksempel: her følger et ekplodert oversiktsbilde av en Thinkpad X300. Som alle kan se så er det ikke teoretisk kun "4 hoveddeler som er skrudd sammen". Vi ser en indre ramme med en drøss av bjelker og støttevegger, samt et ytre karosseri (undersiden) som åpenbart er lite rigid pga store hull til luker: http://www.tim.id.au/blog/wp-content/uploads/2009/06/0214_mz_laptop.jpg

Både rammen og tildels lukene er fraværende på enheter med unibody.

 

Nok om det.

Apple var den første med unibody, og heldigvis kommer konkurrentene diltende etter nå, som vanlig. Stadig flere produkter laget etter dette prinsippet er begynt å dukke opp på markedet, hvilket forhåpentlig resulterer i mer solide og rigide produkter til glede for forbrukerne. Fortidens produkter, eksempelvis bærbare datamaskiner som synlig flekset og knirket i diverse skjøter hvis du bøyde dem over kneet, er forhåpentligvis historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...