Gå til innhold

Fant feilen til Altinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved en feil ble Kenneths side oppfattet som en statisk side og cachet på samme metode.

 

Hm.. Det er vel ikke løsningen for caching for som bestemmer hvilke sider som er statiske eller ikke? Dette høres mer ut som den typiske løsningen "Skyld på andre".

 

Jeg regner med at de har caching på flere nivåer. Det jeg regner med har skjedd er at de har mellomlagret resultatet av en kostbar (treg) spørring mot et backend system for folkeregisterdata uten å passe på at resultatet aldri blir aksessert under prossessering av forespørsler knyttet til andre personer.

 

Dette er et typisk problem knyttet til mellomlagring. Det at de har et slikt problem får meg til å tenke at sjasen er rimelig stor for at det ligger flere slike landminer rundt om i systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at de i det hele tatt drar personopplysningene gjennom en cache løsning. Hva ventet de å vinne på det? Et hjørnetilfelle av at mange skulle se opplysningene til en enkelt person? vel om ikke reelt så klarte de i allefall å finne et bruksområde for designet sitt....

 

Nå går vel all trafikk der gjennom samme lastbalanserer (hvis jeg har skjønt det rett), og det er denne som sørger for caching. Hvordan mener du ellers at løsningen burde vært satt opp?

Lenke til kommentar

Interessant at de i det hele tatt drar personopplysningene gjennom en cache løsning. Hva ventet de å vinne på det? Et hjørnetilfelle av at mange skulle se opplysningene til en enkelt person?

 

Er vel heller at samme person går inn på nevnt side flere enn en gang. Du logger inn (1), går inn på en detalj (2), går tilbake til oversikt (3), går inn på en annen detalj (4) og tilbake til oversikten igjen (5). Ikke så veldig uvanlig bruksmønster vil jeg tippe. Hvis det er gjennomsnittet for en bruker, og majoriteten av requests er nettopp på de sidene der (ikke utenkelig i disse dager) har du nettopp minsket antall requests til databasen med rundt 80% .....

 

Det er et ganske høyt tall, om du lurte.

 

Men, det var ikke det som skjedde her. Her var det ferdig generert HTML side som havnet i cache for en url (login siden?) ved en feil. Om det var meningen å cache hoved-siden per bruker, eller om cache-logikken ble slått på med en feil, sier eventyret ingenting om (foreløpig).

Lenke til kommentar

Hardware.no pleier jo å ha en del konkurranser, hva med en årlig Altinn-konkurranse? "Hvilken feil rammer Altinn i år?" og så har du masse forskjellige alternativer i form av typer feil

 

I så fall kan man jo ha en konkurranse for Samordna Opptak også. De pleier jo å klusse litt sånn utpå sommeren en gang.

Lenke til kommentar
Ved en feil ble Kenneths side oppfattet som en statisk side og cachet på samme metode.

 

Hm.. Det er vel ikke løsningen for caching for som bestemmer hvilke sider som er statiske eller ikke? Dette høres mer ut som den typiske løsningen "Skyld på andre".

Hvis det ikke er løsningen for caching som bestemmer hva som skal caches, hva er det da? Det er hvertfall vanlig om man bruke Varnish eller Nginx.

 

Det er ikke vanlig å cache brukerspesifikke sider i minnet på serveren, dette er en typisk jobb for nettleseren sin cache.

 

Jeg tror nok ikke de involverte selskapene prøver legge skylden over på andre, det er jo tross alt de som har ansvaret for nettjenesten som helheten, sikkerhet og å sørge for at koden til de ulike delene av systemet er godt kvalitetssikret. En sjef kan f.eks. ikke legge skylden på de ansatte når det er han som har ansvaret.

 

Altinn er en skandale, og en kan jo stille seg spørsmål om hvorfor hoder ikke ruller...

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg peiling på web caching, men jeg har sett en del av lavere nivå caching og jeg synes det er rart at web cachen har tilgang til informasjon den ikke skal cache. Alternativt skulle det vært et abstraksjonsnivå som gjorde brukerne separert fra hverandre hmp. informasjon som var unik for hver bruker. Slik segmentering eller abstraksjon finnes tydeligvis ikke siden feilen kunne oppstå og dermed er løsningen broken by design. Mulig det er et vanlig desing... software designes som regel mhp. enkelhet ikke korrekthet i motsetning til hardware. Dels en dyd av nødvendighet da kompleksiteten og antall utviklere er mange ganger større enn for hardware, og kanskje dels en konsekvens av sløvhet eller gammel (u)vane i software design...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

De fleste skylder jo på andre når problemer dukker opp. Forskjellen på en offentlig "bedrift" og en privat, er jo at de ikke trenger å være særlig redd for konsekvenser som å miste kunder eller tilgang på ressurser. Ja, de får ofte mer tilgang på ressurser av å gjøre dumme valg. Man finner jo alltid en syndebukk selvfølgelig, men det får ingen reelle negative konsekvenser for organisasjonen. Man bare tar en "oppvask", henger noen, og fortsetter som før.

Lenke til kommentar

Interessant at de i det hele tatt drar personopplysningene gjennom en cache løsning. Hva ventet de å vinne på det? Et hjørnetilfelle av at mange skulle se opplysningene til en enkelt person? vel om ikke reelt så klarte de i allefall å finne et bruksområde for designet sitt....

 

Nå går vel all trafikk der gjennom samme lastbalanserer (hvis jeg har skjønt det rett), og det er denne som sørger for caching. Hvordan mener du ellers at løsningen burde vært satt opp?

Cachingen skjer i en modul, at det er en modul betyr normalt at man kan unngå å bruke den. Det vil da være opp til resten av systemet hva som caches. Personlig liker jeg svært dårlig hvordan Accenture og Basefarm har håndtert dette så langt.

 

Jeg leste også at databasen økte med 3TB på ett år. Hva f**n driver de på med? Generer pdf filer med microsoft office? Det er ihvertfall et mareritt å skrive ut disse pdf'ene. Har du hatt befatning med systemet? Isåfall er det interessant å få høre litt mer om hvordan det er designet. Det lukter elefantsyke av hele dritten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...