Gå til innhold

Adobe vil gjøre uskarpe bilder skarpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel noe veldig mange fikk med seg allerede i går. Akam er dessverre altfor seint ute med nyheter det gjør at nyheter om slike ting ofte må finnes andre steder.

 

 

Forøvrig noe som blir spennende når det kommer, men om det vil være så positivt vet jeg ikke. Hvor blir det igjen det at fotografen må være god da...

Lenke til kommentar

Det blir tross alt ikke like skarpt som et ekte skarpt bilde, så gode fotografer vil fremdeles seire på skarphet.

 

Programmet retter også mest bevegelse uskarphet og ikke spesielt godt på fokus uskarphet, så det vil fremdeles være lurt å fokusere. :blush:

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Leste om dette i går på dinside.no, og kom over en "skarp" kommentar.

 

"Adobe har jo hatt unsharp mask i mange år så dette er jo ingen nyhet"- LOL

 

Så også den kommentaren, noe slikt ville vel adri blitt sagt på Akamforumet!

 

Forhåpentligvis ikke, her er vi såpass opplyste at det lar seg vanskelig gjøre, hehe. :)

Lenke til kommentar

Med kun Akam sin artikkel som kilde er min forståelse at den "magiske" funksjonen bare klarer å korrigere for kamerabevegelser. Blir ikke dette omtrent det samme som man oppnår med elektronisk bildedstabilisering i objektiv eller sensor?

 

Min oppfatning er forøvrig at det ligger noen fundamentale begrensninger på hva slags uskarpheter man kan rette opp med software. Feilfokusering kan man vel ikke gjøre noe med når man bruker vanlig kameraoptikk? (i motsetning til "lightfield" optikk/sensor, der man kan velge fokalplan etter at bildet er tatt).

Lenke til kommentar

Jeg tror det handler om mer enn bevegelsesuskarphet. Stabilisering i etterbehandling blir nok positivt uansett selv om man stabiliserer bildet mekanisk i opptaksøyeblikket. La oss si programvaren blir god for ennå et par eksponeringstrinn stabilisering. Da kan man forvente 4-6 trinn stabilisering totalt i stedet for 2-4 som er vanlig med mekaniske systemer.

 

Men det handler nok som sagt om mer en bevegelseskompensasjon. Jeg tror det også handler om fokususkarphet. Tenk deg et sort bilde med en punktlyskilde. Tenk deg så at bildet er ute av fokus og at kameraet i tillegg er i bevegelse. Resultatet er at "punktet" blir en oval med høyere lysstyrke i midten enn ut mot kantene. Kantene er en glidede overgang mot sort. En slik form er mulig å detektere med programvare dersom man har nok piksler til å beskrive formen. Dvs. at bildet må være svært mye ute av fokus. 5-10 piksler i minste diameter er antagelig et krav for at analysen skal kunne fange opp formen og kompensere for den. Slike formanalyser er fult mulig å gjøre for et helt bilde og ikke bare et ørlite område basert på en punktlyskilde. Det kan gjøres med såkalt FFT-analyse med ulike ovalitets-parametere. Hver enkeltanalyse vil gi ut et mål på skarphet. Når et sett med parametere er testet ut så finner man ut hvilke som gir mest skarphet og kan transformere bluringen med de parameterne. "Un-bokeh"

 

Metoden er forståelig og jeg har foreslått noe slikt her på forumet for flere år siden, stort sett til rungede latter og hoderisting. Synd, for det er ikke akkurat ny matematikk eller umulig. Men det er verd å merke at metoden krever bilder som er svært uskarpe og uskarpheten må være av lik form over større områder av bildet. Bevegelsesuskarphet har naturlig nok samme form over hele bildet og er derfor enklere å behandle enn fokususkarphet. Fokus-uskarphet kan kun transformeres dersom det er snakk om større/jevne flater. f.eks et landskap ("uendelig" avstad) bak en person, der personen er skarp, mens bakgrunnen er uskarp. Men på grunn av svakhetene med krav om svært uskarpe bilder og ganske samme fokusfeil over større flater så vil det neppe få noe særlig nytteverdi for oss piksel-peepere.

 

Ellers så liker jeg ikke at metoden omtales som magi i artikkelen. Magi hører til eventyrverden.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leste om dette i går på dinside.no, og kom over en "skarp" kommentar.

 

"Adobe har jo hatt unsharp mask i mange år så dette er jo ingen nyhet"- LOL

 

Så også den kommentaren, noe slikt ville vel adri blitt sagt på Akamforumet!

 

Forhåpentligvis ikke, her er vi såpass opplyste at det lar seg vanskelig gjøre, hehe. :)

Hva er det dere våser om, Adobe har jo hatt unsharp mask drit lenge. Det er jo bare for dumt xD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dette er vel noe veldig mange fikk med seg allerede i går. Akam er dessverre altfor seint ute med nyheter det gjør at nyheter om slike ting ofte må finnes andre steder.

Jeg er ikke en av de du definerer som gjengen av "veldig mange", så jeg syns det er flott Akam publiserer denne artikkelen, vist ikke hadde det godt meg rett forbi.

 

Forøvrig noe som blir spennende når det kommer, men om det vil være så positivt vet jeg ikke. Hvor blir det igjen det at fotografen må være god da...

At bildene er klare, betyr nødvendigvis ikke at de er gode.

Lenke til kommentar

Når jeg ser hvor lang tid det tar på en desktop/laptop, så ser jeg vel ikke for meg at det skal skje automatisk på alle bildene, heller slik at det ligger som et standard verktøy i galleriet, slik at man kan velge det i etterkant ;) Jeg har nemlig mer tillit til prosessorkraft enn optikk i så små enheter i de nærmeste årene.

Endret av Cid
Lenke til kommentar

Når jeg ser hvor lang tid det tar på en desktop/laptop, så ser jeg vel ikke for meg at det skal skje automatisk på alle bildene, heller slik at det ligger som et standard verktøy i galleriet, slik at man kan velge det i etterkant ;) Jeg har nemlig mer tillit til prosessorkraft enn optikk i så små enheter i de nærmeste årene.

 

Selvfølgelig. Å ha denne funsjonen som automatisk standard ville vært rein idioti... Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...