Gå til innhold

Adobe vil gjøre uskarpe bilder skarpe


Anbefalte innlegg

Har dere ikke fjernet denne nyheten enda fra førsteplass. Canon skal lansere flere store nyheter på Tirsdag. Canonrumors og flere andre sider er fulle av dette her og dere sier ikke et ord. Samme nyhet står på samme sted i lang tid. Ikke bra Akam ikke bra. Skal dere konkurere mot andre aktører så må dere være villige til å være litt mere utfyllende. Når det som Adobe gjør er mere spennende en hva Canon eller Nikon foretar seg så er det noe som er ruskende galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere ikke fjernet denne nyheten enda fra førsteplass. Canon skal lansere flere store nyheter på Tirsdag. Canonrumors og flere andre sider er fulle av dette her og dere sier ikke et ord.

 

Nå vet ikke jeg noe om hva Akam har fått eller ikke fått av informasjon fra Canon, men alle som har fått offisiell info om det som (eventuelt) skal lanseres kan ikke skrive noe om det før fristen er over uten å bryte NDAen. Derfor vil du ikke finne noen slike nyheter på de mer seriøse fotonettstedene.

 

Unntaket er når produsenten selv dummer seg ut og legger ut åpenbar korrekt info for tidlig. Jeg leser Canonrumors og tilsvarende med stor interesse selv, men de får info gjennom uoffiselle kanaler og presenter det som rykter, derfor operer de også gjerne med en rating på hvor sannsynlig ryktet er.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler om mer enn bevegelsesuskarphet. Stabilisering i etterbehandling blir nok positivt uansett selv om man stabiliserer bildet mekanisk i opptaksøyeblikket. La oss si programvaren blir god for ennå et par eksponeringstrinn stabilisering. Da kan man forvente 4-6 trinn stabilisering totalt i stedet for 2-4 som er vanlig med mekaniske systemer.

 

Men det handler nok som sagt om mer en bevegelseskompensasjon. Jeg tror det også handler om fokususkarphet. Tenk deg et sort bilde med en punktlyskilde. Tenk deg så at bildet er ute av fokus og at kameraet i tillegg er i bevegelse. Resultatet er at "punktet" blir en oval med høyere lysstyrke i midten enn ut mot kantene. Kantene er en glidede overgang mot sort. En slik form er mulig å detektere med programvare dersom man har nok piksler til å beskrive formen. Dvs. at bildet må være svært mye ute av fokus. 5-10 piksler i minste diameter er antagelig et krav for at analysen skal kunne fange opp formen og kompensere for den. Slike formanalyser er fult mulig å gjøre for et helt bilde og ikke bare et ørlite område basert på en punktlyskilde. Det kan gjøres med såkalt FFT-analyse med ulike ovalitets-parametere. Hver enkeltanalyse vil gi ut et mål på skarphet. Når et sett med parametere er testet ut så finner man ut hvilke som gir mest skarphet og kan transformere bluringen med de parameterne. "Un-bokeh"

 

Metoden er forståelig og jeg har foreslått noe slikt her på forumet for flere år siden, stort sett til rungede latter og hoderisting. Synd, for det er ikke akkurat ny matematikk eller umulig. Men det er verd å merke at metoden krever bilder som er svært uskarpe og uskarpheten må være av lik form over større områder av bildet. Bevegelsesuskarphet har naturlig nok samme form over hele bildet og er derfor enklere å behandle enn fokususkarphet. Fokus-uskarphet kan kun transformeres dersom det er snakk om større/jevne flater. f.eks et landskap ("uendelig" avstad) bak en person, der personen er skarp, mens bakgrunnen er uskarp. Men på grunn av svakhetene med krav om svært uskarpe bilder og ganske samme fokusfeil over større flater så vil det neppe få noe særlig nytteverdi for oss piksel-peepere.

 

Ellers så liker jeg ikke at metoden omtales som magi i artikkelen. Magi hører til eventyrverden.

 

Forklar gjerne mer: Jeg kan forstå at man kanskje kan dekonvoluere motion blur, men ved feil fokus så trenger man vel faseinformasjon for å kunne gjennskape informasjonen (nettop dette kameraene hvor man kan "justere fokusplan" gjør)? Cite please!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...