Gå til innhold

Anmeldelse: Xenoblade Chronicles (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk anmeldelse og helt riktig på både forklaring & karakter, samt nynorsk +1. :)

Kjenner meg igjen på sideoppdragene (bare en til... bare en til..). Har faktisk lagt inn 10 timer og 20 leveler allerede å har ikke kommet til Colony 6 engang :p. (spill det, så skjønner du hvor kort dette er). Det er bare å krysse fingrene på at flere og flere plukker dette opp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Bra anmeldelse!

 

Ja dette spillet var ikke så lett å få tak i. Ingen av nettbutikkene jeg bruker hadde det på lager, men det er en del Elkjøp butikker som har det på lager. Gå inn og sjekk lagerstatus på elkjøp.no. Fant min på Elkjøp Jessheim. Det sto dog ikke i hyllene, så de måtte hente på lageret. Har så vidt startet det, men vil vente til jeg får min classic controller pro (219,- hos cdon.no!!), siden jeg ikke likte kontrollene med wii remote.

Lenke til kommentar

Fantastisk anmeldelse. Jeg skulle dog ønske at spillet var multiplattform. Ikke fordi det på noen måte trenger bedre grafikk, eller fordi bildet absolutt MÅ være i 1080p, men rett og slett fordi det da med større sannsynlighet hadde blitt spilt av flere folk. Meg inkludert, siden jeg ikke har en Wii.

Endret av Hellreject
Lenke til kommentar
Gjer du deg ferdig med eitt oppdrag får du to nye, og du endar raskt opp med å svi av ein heil kveld på å berre springe fram og tilbake for å finne noko ein stakkar har mista, til å gå til uprovosert slakte ned fredelege dyr berre fordi nokon ba deg om det.

 

Eh? Når begynte fetch quester å regnes som positivt?

 

 

Og siste avsnitt før konklusjonen høres ut som beskrivelsen av den ultimate Bioware/Diablo crossoveren. :p

Lenke til kommentar
Gjer du deg ferdig med eitt oppdrag får du to nye, og du endar raskt opp med å svi av ein heil kveld på å berre springe fram og tilbake for å finne noko ein stakkar har mista, til å gå til uprovosert slakte ned fredelege dyr berre fordi nokon ba deg om det.

 

Eh? Når begynte fetch quester å regnes som positivt?

 

Og siste avsnitt før konklusjonen høres ut som beskrivelsen av den ultimate Bioware/Diablo crossoveren. :p

 

Fetch quest er vel bedre enn grinding siden vi snakker japanske "rolle"spill. Ikke rart det får 9. :p

 

Ser ikke så hakkendes galt ut, da.

Lenke til kommentar

Det beste JRPG sammen med Lost Odyssey denne generasjonen.

 

Riktignok er jeg ikke så begeistret som anmelder er her, samtidig som jeg i denne sammenhengen synes spillet fortjener 9/10 sett i perspektiv av karakterinflasjonen som finnes i profesjonelle spillmedier. En lavere karakter ville gitt uvitende spillere vandt med 7-10 skalaen et unødvendig dårlig inntrykk.

 

Spillet har et velfungerende kampsystem, og mangelen av kontroll over lagmedlemmer blir etter hvert kun et svakt savn. Spillet er uvanlig bra balansert og gir spilleren gode muligheter til å bruke alle rollefigurene uten å ende opp med et gimpa lag. Det er dessuten forfriskende mye å sette tenna i både i og utenfor kamp. Det er mange elementer som skal tas hensyn til, uten at det gjør spillet forvirrende.

 

I det hele tatt er spillets kanskje aller sterkeste side brukervennligheten. I Xenoblade mister en aldri progresjonen, og en kan save når som helst. I tillegg finnes det en svært rask og hendig quick-travel funksjon (men dette er ikke oblivion, du må utforske før du kan bruke den). Dette gjør at spillet så og si aldri blir frustrerende selv om en taper en 3-5 ganger, og jeg tror jeg vil ha problemer med å gå tilbake til JRPG spill der det blir brukt et mer gammeldags/tradisjonelt savesystem.

 

Historien på sin side er for det meste overraskende underholdene og har sin del av mer eller mindre overraskende plotvendinger. Ikke noe uhyre orginalt, men for det meste spennende. Lydbilde er også et av bedre jeg har hørt i den senere tid. Her er det nok av fine melodier, og stemmeskuespillet er hakket bedre enn de vanlige anonyme "anime dubber 1,2,3" som vi er vandt med.

 

Minuset med spillet er at det mangler et øye for detaljer, noe som sikkert er et resultat av spillets fokus på en stor relativt åpen verden. Ting kan se svært bra ut på avstand, men går en spillet i sømmene åpenbarer deg seg en nokså tom og platt verden. Xenoblade sin verden mangler liv. Byene er for det meste platte spøkelsesbyer der en og annen hvileløs dimling går rundt uten mye mening. Det går ikke ann å gå inn i noen hus, og det er i det hele tatt vanskelig å få et inntrykk av et troverdig byliv. Det samme gjelder landsbygda der det eneste en finner er monstere, monstere og atter noen monstere. Ingen koselige hus eller gårder å besøke, alt virker noe iscenesatt for spillerens del. Her har utviklerne mye å lære av Dragon Quest, enkelte FF spill og TES m.fl..

 

Jeg hadde også sett at utviklerne hadde gjort seg mer flid med sideoppdragene. Det er alt for få oppdrag med en ekte substans og alt for mange hvileløse leteaksjoner.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke kunne se ble nevnt, er at disse sideoppdragene man får, har fått en veldig hendig funksjon: Eks du skal finne x antall av x item. Idet øyeblikket man har nok item blir questet fullført, dvs man trenger ikke gå tilbake for å snakke med personen du fikk questet av. :D Selv plukker jeg med meg alle questene jeg kan finne, også bare vandrer rundt ute og plutselig har jeg gjort alle questene. :) Japanske stemmer er også tilgjengelig (så heller ikke dette ble nevnt). :)

 

Edit: Edge forklarer litt bedre enn meg: The influence of western MMOGs can also be felt in the side-quest structure, which sees you taking on as many missions as you can carry. Rather than taking the form of fetch quests, often these missions will be automatically cleared when the criteria are fulfilled, with no need to return to the quest giver to claim your rewards.

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Veldig flott at gamer.no en sjelden gang tar seg tid til å dekke litt Nintendo-spill også, og ekstra gøy at de faktisk gir det brukbar karakter!

 

Fantastisk anmeldelse. Jeg skulle dog ønske at spillet var multiplattform. Ikke fordi det på noen måte trenger bedre grafikk, eller fordi bildet absolutt MÅ være i 1080p, men rett og slett fordi det da med større sannsynlighet hadde blitt spilt av flere folk. Meg inkludert, siden jeg ikke har en Wii.

 

I prinsippet er jeg enig med dette, men hvorfor skrev ingen dette om Uncharted 2? Eller Demon Souls? Eller Mass Effect? Ser du hvor jeg vil hen? Er litt pussig at det alltid er Nintendo sine spill folk ser på andre konsoller, og ikke omvendt :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...