Gå til innhold

Er Android et døende OS?


Anbefalte innlegg

Etter at jeg har lest litt på twitter fra forskjellige folk, er det noen som etterhvert er litt skeptisk til Google sin innsats for Android som OS, etter at Apple, Microsoft og Oracle begynner å saksøke Google, HTC, Samsung osv. om patenter innenfor Android.

 

Vil Android overleve dersom Apple, Microsoft og Oracle får gjennomslag for sine søksmål om patenter?

 

Her er noen artikler om problemene innenfor Android.

 

http://gigaom.com/2011/07/15/google-passes-on-chance-to-signal-stronger-android-patent-defense/

 

http://www.bobmoss.me/2011/07/is-it-end-of-android.html

 

http://www.guardian.co.uk/technology/appsblog/2011/jul/15/app-developers-withdraw-us-patents?CMP=twt_gu

 

http://allthingsd.com/20110715/itc-rules-htc-violated-two-apple-patents/?mod=tweet

 

Disse artiklene gjelder stortsett problemer i USA, men det er nok ikke lenge før vi i Europa og andre kontinenter vil merke problemene Apple etc lager.

 

Jeg synes det er synd at Apple, Microsoft etc skal ødelegge Android, da vi vil eventuelt miste noe som er bra innenfor telefon OS, som friheten, som ikke Apple kan.

Jeg personlig kan ikke fordra Apple sin måte å "presse" forbrukere til å gjøre slik de vil.

 

Den eneste måten Android i teorien kan overleve er å betale lisens til til Apple, Microsoft etc for å bruke patenterte ting, noe som gjør at telefonen som har Android kanskje blir unødvendig dyre.

 

Så hva tror dere skjer med Android i fremtiden, vil alle måtte sitte med Apple sine produkter, eller vil vi kunne ha friheten til Android på telefonene våre?

Gidder Google å forsvare Android, koste hva det koste vil, eller bare legger de det dødt dersom det blir for mye motstand?

Endret av ICS-FD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er slik at google bruker patentert teknologi/sw i deres SW så burde de vel betale lisens slik andre gjør. Eller er det noen grunn for at de ikke burde gjøre det?

Og, ja patent greia i USA og egentlig verden over har kanskje gått helt over styr, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Apple betalte nylig et stort, ukjent beløp til Nokia, så det skulle vel bare mangle at Google gjør det samme? Sett at de faktisk bruker patentert teknologi, da.

 

Om det er «riktig» å patentere slik teknologi kan selvsagt diskuteres, men ikke her i tråden.

Lenke til kommentar

Det vi også må huske nå er at jo Apple, Microsoft med flere har kjøpt flere patenter fra konkursrammede Nortel, slik at de muligens nå er enda mer skytts.

Men noe jeg ikke helt skjønner er at man bygger ett os som tydeligvis brytere med flere patenter. Er det ikke best å få lisensene de trenger fra dag 1.

Lenke til kommentar

Jeg tror Android vil bli mindre viktig og kanskje til og med dø med tiden. Ikke i nærmeste framtid, og ikke fordi Apple og andre kommer med søksmål, men fordi det vil dukke opp noe nytt, kulere og enda bedre etterhvert. Men Android har nok livets rett i lang tid enda.

Dette er noe som skjer av og til. En stund så var Symbian kongen på haugen og var der lenge til Android kom på markedet å ga Symbian et spark bak.

 

Og er bare snakk om tid før dette skjer på nytt igjen med noen andre.

Lenke til kommentar

Vel, for å si det ganske enkelt: http://www.infosyncw...part/12167.html

 

Ingenting som sier at Apple kommer til å vinne noe som helst mot HTC.

 

EDIT: Og dem som tror at Android er noe i fare bare på grunn av 2 tullete patenter er virkelig på bærtur.

Her er en artikkel fra en litt mer nøytral nettside.

 

Hvorfor går alle som prøver å fremstille Apple negativt, etter Steve Jobs personlig? Apple-vennlige nettsider går vel ikke etter skaperne av Google og/eller Android?

Lenke til kommentar

Litt av greia her er jo at Google bruker patenter som de ikke betaler for, men så blir det HTC, Samsung etc sitt problem med å betale lisenser til Apple etc for å bruke Android. Det blir jo litt feil da, Google står for Android.

 

Men disse software patentene ødelegger kanskje mer enn de gjør godt. Det som skjer at utviklingen vil kanskje stoppe litt opp, eventuelt gå senere fordi man må passe på at man ikke bryter noen patenter.

 

Selv om dette stortsett gjelder i USA, er det jo urovekkende hvor mye krøll det lager for diverse selskaper som HTC osv.

Det vil jo etterhvert gå utover oss som forbrukere, i form av dyrere produkter.

 

At Apple måtte betale Nokia er jo sikkert fint det, men Apple saksøker alt som kan krype å gå, kanskje for å stagnere framdriften av OS utvikling/hardware utvikling etc. :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, for å si det ganske enkelt: http://www.infosyncw...part/12167.html

 

Ingenting som sier at Apple kommer til å vinne noe som helst mot HTC.

 

EDIT: Og dem som tror at Android er noe i fare bare på grunn av 2 tullete patenter er virkelig på bærtur.

Her er en artikkel fra en litt mer nøytral nettside.

 

Hvorfor går alle som prøver å fremstille Apple negativt, etter Steve Jobs personlig? Apple-vennlige nettsider går vel ikke etter skaperne av Google og/eller Android?

Det er vel kanskje en grunn til at folk blir mere irritert over Apple når man ser hva Apple gjorde mot Nokia og når Apple samtidig tapte mot Nokia.

 

Apple kom med falske beskyldninger mot Nokia. Eller løgn som man kan kalle det for. Alt står skrevet i linken over.

 

Hvordan mener du at man kan ta Apple seriøst da?

Lenke til kommentar

At Apple måtte betale Nokia er jo sikkert fint det, men Apple saksøker alt som kan krype å gå, kanskje for å stagnere framdriften av OS utvikling/hardware utvikling etc. :hmm:

 

Det er jo greit det da, hvis de gjør så ingen tør å konkurre mot dem så trenger de ikke å produsere noe av verdi. Da kan de jo bare servere samme møkka om og om igjen, som de har gjort en stund nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan mener du at man kan ta Apple seriøst da?

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt? Hva har Steve Jobs som person å gjøre med at Apple saksøker andre firmaer for (mis)bruk av deres patenter?

 

Jeg sier ikke at det er riktig å få patent på slik teknologi som det er snakk om her, men nå er det så at Apple, og andre mobilprodusenter, har fått patentert mye, og da tar vi utgangspunkt i dette.

Lenke til kommentar

Hvordan mener du at man kan ta Apple seriøst da?

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt? Hva har Steve Jobs som person å gjøre med at Apple saksøker andre firmaer for (mis)bruk av deres patenter?

 

Jeg sier ikke at det er riktig å få patent på slik teknologi som det er snakk om her, men nå er det så at Apple, og andre mobilprodusenter, har fått patentert mye, og da tar vi utgangspunkt i dette.

For det første så har jeg ikke nevnt Steve Jobs i noen sammenheng i denne tråden. Jeg har kun snakket om Apple i seg selv.

 

Men jeg kan jo vri litt på saken da. Hvorfor går Apple til søksmål mot Nokia for å presse dem ut for noe når Apple's søksmål ikke holdt mål og var falskt eller løgn og var totalt unødventig til å begynne med?

 

Apple tapte på flekken der. Og da kan jeg jo spørre på om hvor seriøst man kan ta Apple i dette søksmålet mot HTC da?

 

Hadde Apple gjort sin hjemmelekse så hadde dem ikke gått til søksmål mot Nokia.

 

Legg merke til hva som ble sagt i linken da:

 

However, while the Nokia vs. Apple case has been resolved in favor of Nokia, Apple last year put forward the same allegations against HTC. When Apple's claims against Nokia were false, should there be any reason to take Apple's allegations seriously?

 

Ser du hva jeg vil frem til?

Endret av Exynos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du hva jeg vil frem til?

Ja. Alle saksøker hverandre, og få vinner faktisk frem. Men likevel er det morsomt å trekke frem Apple som den store, stygge ulven. :)

Jupp, Apple blir faktisk tatt som den store stygge ulven når man ser på hva Apple driver på med mot Nokia f.eks.

 

Som jeg sa over, hadde Apple gjort sin hjemmelekse, så hadde dette søksmålet Apple hadde mot Nokia vært unødvendig.

 

Jeg har fått den oppfatning av at Apple desperat prøver å presse ut andre telefoner i fra markedet sånn at Apple alene kan dominere markedet i USA når iPhone 5 blir sluppet ut sånn at dem slipper all konkuranse.

 

For Apple vet veldig godt at en telefon som Samsung Galaxy S II f.eks, er VELDIG skummel mot selv iPhone 5.

Endret av Exynos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Exynos: Er du en gammel kjenning eller? Synes det er mistenksomt når det en etter en kommer inn enten pro android fanboys eller applefanboys som tydeligvis registrerte seg KUN for å henge i mobil delen for å spre propaganda mot enten apple eller android? Måtte bare spørre.

Runar: Det er jo blitt så populært å hate Apple, og da må man jo selvfølgelig hate mannen bak Apple, han som styrer ALT. Men når vi snakker om hvem som har æren for Apple's suksess da er plutselig Steve Jobs ikke viktig lengre.

 

Uansett, disse patent søksmålene er jo latterlig i seg selv, men de har jo desverre blitt en del av gamet, og det blir for dumt å forsøke å styre all informasjon i retning at Apple er den store stygge ulven i dette gamet. De saksøker jo hverandre hele tiden, det er jo faktisk en hel hærskare av advokater som trenger jobb i usa, så en teori er jo at Obama gir pengegaver til Apple og samsung for å saksøke hverandre, rett å slett for å unngå at advokatene havner i ledighetskøen.

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Exynos: Er du en gammel kjenning eller? Synes det er mistenksomt når det en etter en kommer inn enten pro android fanboys eller applefanboys som tydeligvis registrerte seg KUN for å henge i mobil delen for å spre propaganda mot enten apple eller android? Måtte bare spørre.

Runar: Det er jo blitt så populært å hate Apple, og da må man jo selvfølgelig hate mannen bak Apple, han som styrer ALT. Men når vi snakker om hvem som har æren for Apple's suksess da er plutselig Steve Jobs ikke viktig lengre.

 

Uansett, disse patent søksmålene er jo latterlig i seg selv, men de har jo desverre blitt en del av gamet, og det blir for dumt å forsøke å styre all informasjon i retning at Apple er den store stygge ulven i dette gamet. De saksøker jo hverandre hele tiden, det er jo faktisk en hel hærskare av advokater som trenger jobb i usa, så en teori er jo at Obama gir pengegaver til Apple og samsung for å saksøke hverandre, rett å slett for å unngå at advokatene havner i ledighetskøen.

Så det at man blir mere og mere irritert over at Apple går til totalt unødvendige søksmål mot forskjellige firmaer som dem i tillegg taper på flekken, og at man blir lut lei all denne saksøkingsgreia med Apple, så betyr ikke det at man er noen form for android fanboys.

Jupp, Apple blir faktisk tatt som den store stygge ulven når man ser på hva Apple driver på med mot Nokia f.eks.

Og nøyaktig hva er det Apple gjør/gjorde mot Nokia som er så uutholdelig slemt i forhold til konkurrentene? Nokia saksøkte først, så Apple kom med et motsøksmål, før Nokia saksøkte nok en gang.

Jojo, greit det. Men hvorfor saksøkte Apple tilbake da?

 

Er det noen vits i å saksøke tilbake om man ikke har sine faktaer klar på bordet?

Endret av Exynos
Lenke til kommentar

Exynos: Er du en gammel kjenning eller? Synes det er mistenksomt når det en etter en kommer inn enten pro android fanboys eller applefanboys som tydeligvis registrerte seg KUN for å henge i mobil delen for å spre propaganda mot enten apple eller android? Måtte bare spørre.

Runar: Det er jo blitt så populært å hate Apple, og da må man jo selvfølgelig hate mannen bak Apple, han som styrer ALT. Men når vi snakker om hvem som har æren for Apple's suksess da er plutselig Steve Jobs ikke viktig lengre.

 

Uansett, disse patent søksmålene er jo latterlig i seg selv, men de har jo desverre blitt en del av gamet, og det blir for dumt å forsøke å styre all informasjon i retning at Apple er den store stygge ulven i dette gamet. De saksøker jo hverandre hele tiden, det er jo faktisk en hel hærskare av advokater som trenger jobb i usa, så en teori er jo at Obama gir pengegaver til Apple og samsung for å saksøke hverandre, rett å slett for å unngå at advokatene havner i ledighetskøen.

Så det at man blir mere og mere irritert over at Apple går til totalt unødvendige søksmål mot forskjellige firmaer som dem i tillegg taper på flekken, og at man blir lut lei all denne saksøkingsgreia med Apple, så betyr ikke det at man er noen form for android fanboys.

Bruk nå heller innsikten din i dette, for du har tydeligvis satt deg dypt inn i dette, til å svare på Runar's spørsmål. Og det gjorde du mens jeg skreiv.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...